Puterea cuvintelor

Previzualizare documentație:

Extras din documentație:

Seful diviziei unei corporatii multinationale conducea o intalnire care urmarea evaluarea performantelor.

Fiecare senior manager a prezentat persoanele din subordinea sa si le-a evaluat pentru promovare.Desi erau foarte multe femei in fiecare grup,nici una din ele nu a indeplinit cerintele necesare.Unul dupa altul, fiecare manager a declarat ca fiecare femeie din grupurile lor nu avea increderea de sine necesara pentru a fi promovata.Seful de divizie a inceput sa aiba indoieli.Cum era posibil ca fiecare femeie sa sufere de lipsa de incredere in sine?

Posibil sa nu fie asa.Avand in vedere ca multe femei au parasit mari corporatii pentru a-si incepe propriile afaceri, avand in mod evident destula incredere pentru a putea reusi pe cont propriu.Judecatile referitoare la incredere pot fi deduse doar prin modul in care oamenii se prezinta,si majoritatea prezentarii este sub forma vorbirii.

Directorul executiv al unei mari corporatii adesea trebuie sa ia decizii in cinci minute asupra unor probleme la care altii au lucrat cinci luni.A afirmat ca foloseste regula: "daca persoana care face propunerea pare de incredere,directorul o aproba.In caz contrar ,el o respinge."Aceasta poate parea o abordare rezonabila.Dar campul de cercetare al lui Deborah Tannen, sociologia, sugereaza altceva.In mod clar, directorul crede ca stie ce inseamna o persoana de incredere.Dar judecata sa, poate fi foarte potrivita pentru unii oameni si total gresita pentru altii.

Comunicarea nu este la fel de simpla ca si cum ai spune ceea ce vrei sa spui.Modul in care te exprimi este crucial, si difera de la o persoana la alta, deoarece folosirea limbajului este ca un comportament social invatat.Modul in care vorbim si in care ascultam este influentat de experienta culturala.Desi putem crede ca modul nostru in care spunem la ce ne referim este natural,putem da de necazuri daca ii interpretam si evaluam pe altii ca si cum ar simti la fel cum a-m simti noi ,daca a-m vorbi la fel ca ei.

Inca din 1974, autorul a cercetat inflenta stilului lingvistic asupra conversatiilor si asupra relatiilor umane.In ultimii 4 ani ,aceasta cercetare a fost extinsa la locul de munca, unde autorul a observat modul in care felul de a vorbi in copilarie afecteaza judecarea competentelor si a increderii ,la fel ca si cine se face auzit ,cine ia toate meritele si ce masuri se iau.

Seful de divizie care a fost stupefiat la auzul ca toate femeile talentate din organizatia sa erau lipsite de incredere in sine,era totusi indreptatit sa fie sceptic. Managerii de top au judecat femeile din grupul lor dupa propriile lor norme lingvistice ,dar femeile- ca oameni care au crescut intr-o cultura diferita- adesea au invatat stiluri de vorbire diferite de cele ale barbatilor, care le pot face sa para mai putin competente si mai putin sigure pe sine decat sunt in realitate.

10.1 CE ESTE STILUL LINGVISTIC?

Tot ceea ce se spune trebuie spus intr-un anume mod- cu un anumit ton al vocii ,cu o anumita viteza si cu o anumita intensitate.Desi ne gandim inainte ce sa spunem ,niciodata nu ne gandim cum sa spunem ,doar daca situatia este incarcata, tensionata - de exemplu , un interviu pentru o slujba sau o evaluare a performantelor. Stilul lingvistic se refera la tiparele de vorbire caracteristice ale unei persoane.Se refera la caracteristici cum ar fi vorbirea directa sau indirecta , pauze si accelerari , alegerea cuvintelor si folosirea unor elemente cum ar fi :glumele ,figuri de stil ,povestioare ,intrebari si scuze.Cu alte cuvinte, stilul lingvistic este un set de semnale invatate pe cale culturala cu ajutorul carora nu doar comunicam altora ceea ce vrem sa spunem , ci si interpretam ceea ce vor altii sa spuna si ne evaluam unii pe altii.

Sa consideram randul la cuvant,un element al stilului lingvistic.Conversatia este o intreprindere ,o actiune in care oamenii au rand la cuvant: o persoana vorbeste ,dupa care cealalta raspunde.Totusi acest schimb in aparenta simplu necesita o negociere subtila a semnalelor pentru ca sa stii cand a terminat cealalta persoana si este randul tau sa incepi.Factorii culturali ,cum sunt tara sau regiunea de origine si istoricul etnic influenteaza timpul cat o pauza pare normala.Cand Bob din Detroit are o conversatie cu colegul sau Joe din New York ,ii este greu sa spuna un cuvant chiar pe muchie ,la limita deoarece el se asteapta la o pauza mai lunga intre luarea cuvantului (interventia in discutie) decat Joe.O pauza de o asemenea lungime nu apare deoarece ,inainte sa aiba posibilitatea sa apara ,Joe simte o tacere inconfortabila ,pe care o umple cu vorbe de la el.

Ambii barbati nu realizeaza ca diferentele de stil conversational le stau in cale.Bob considera ca Joe este insistent si neinteresat de ce are el sa spuna ,iar Joe considera ca Bob nu aduce prea multa contributie. In mod similar,cand Sally s-a mutat din Texas in Washington a fost perceputa ca fiind timida si retrasa.Seful ei chiar i-a sugerat sa urmeze un curs care sa o ajute sa se afirme si sa capete incredere.Desi sunt putine diferente in stilul conversational- in aceste cazuri , cateva secunde de pauza- pot sa aiba un impact surprinzator mai ales cand vine vorba de cine se face auzit ,cat si atunci cand este vorba de evaluarile , judecatile care se fac , inclusiv cele psihologice, care se fac despre oameni si despre abilitatile lor.

Fiecare cuvantare ,discurs functioneaza pe doua niveluri.Toti suntem familiarizati cu primul: limbajul comunica idei.Al doilea nivel este invizibil pentru noi ,dar joaca un rol puternic, important in comunicare.Ca o forma a comportamentului social, limbajul de asemenea negociaza relatiile.Prin intermediul felului de a vorbi noi semnalizam - si creem - statutul relativ al vorbitorilor si nivelurile la care se raporteaza . Daca spui "Stai jos!" ,inseamna ca ai un statut mai ridicat decat persoanele carora te adresezi ,ca sunteti foarte apropiati si poti renunta la toate formalitatile sau ca esti nervos.Daca spui :"As fi onorat daca a-i sta jos" ,atunci sugerezi mare respect - sau mare sarcasm, depinde de tonul vocii, de situatie si de cat stiti pe cealalta persoana,de cat de apropiati sunteti.Daca spui "Trebuie sa fii atat de obosit- de ce nu stai jos?" sugerezi fie apropiere si grija sau bunavointa.Fiecare dintre aceste moduri de a spune acelasi lucru- sa stai jos- pot avea o semnificatie diferita.

In fiecare comunitate cunoscuta de lingvisti ,tiparele care constituie stilul lingvistic sunt relativ diferite pentru femei si barbati.Ce este "natural" pentru majoritatea barbatilor care vorbesc un anumit limbaj este,in majoritatea cazurilor ,diferit de ceea ce este "natural" pentru majoritatea femeilor.Aste se intampla deoarece invatam feluri de a vorbi inca din copilarie ,in special de la semeni, si copii au tendinta sa se joace cu copii de acelasi sex.Cercetarile sociologilor, antropologilor si a psihologilor care au studiat copii la joaca au aratat ca desi baietii cat si fetele gasesc moduri de a crea raporturile intre ei cat si statutul in negociere, fetele au tendinta sa se deprinda cu ritualuri care se axeaza pe dimensiunea care se refera la raporturi intr-o relatie,pe cand baietii au tendinta sa invete ritualuri care se concentreaza pe dimensiunea care se refera la statut.

Fetele se joaca cu o singura prietena care este si cea mai buna sau in grupuri mai mici si petrec mult timp vorbind.Ele folosesc limbajul pentru a negocia apropierea ,de exemplu ,fetei careia

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Puterea cuvintelor.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Nu
Nota:
8/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
10 pagini
Imagini extrase:
10 imagini
Nr cuvinte:
6 211 cuvinte
Nr caractere:
32 053 caractere
Marime:
25.87KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Master
Tip document:
Documentație
Domeniu:
Negociere
Tag-uri:
comunicare, informare
Predat:
la master
Materie:
Negociere
Sus!