Proiectarea instalației de încălzire la țancurile de marfă

Previzualizare documentație:

Extras din documentație:

Titeiul si fractiunile grele ale distilarii lui sint produse cu viscozitati mari care datorita continutului de parafina precum si a altor constituenti chimici si altemperaturi reduse nu mai curg. Aceste temperaturi se numesc de blocare. La unele produse temperaturile de blocare sint mai mari de zero grade, putind ajunge chiar si al 10 - 15 - C. Temperatura de blocare este functie de structura chimica a produsului, fiind cu atit mai mare cu cit continutul de parafina este mai mare. In aceste conditii incalzirea marfii se face astfel incit sa se asigure atit depasirea temperaturii de blocare, cit si obtinerea unei voscozitati care sa asigure posibilitatea efectuarii manevrarii.

Sistemul de incalzire a marfii trebuie sa fie capabil sa asigure incalzirea, chiar in conditiile de temperatura scazuta. Intrucirt un petrolier incarcat are, in general, un bord liber redus, temperatura apei din zona de navigatie are o importanta deosebita pentru incalzirea si mentinerea temperaturii marfii. Apa cu temperatura scazuta ingreuneaza foarte mult operatia de incalzire participind intens la cresterea consumului de combustibil folosit pentru producerea agentului termic.

O apa calda are efect invers, ajutind la mentinerea temperaturii marfii, cu un consum minim de abur.

Pentru incalzirea marfii este folosit aburul produs in caldarile navei. Magistrala aburului de incalzire se intinde pe puntea navei, de-a lungul zonei de marfa, unde din loc in loc sint prevazute manifolduri, pentru colectarea aburului de retur de la fiecare tanc in parte. Fiecare cargotanc este prevazut cu o valvula de introductie si o valvula de evacuare capabile sa opreasca sau sa reduca, dupa necesitati, intrarea aburului in serpentinele de incalzire montate in cargotancuri.

Serpentinele de incalzire sint dispuse, in general, pe fundul tancurilor, la o distanta, fata de bordajul fundului, de 150 - 450 mm. Practic generala este aceea ca in tancurile laterale, serpentinele sa fie extinse pina aproximativ in zona gurnei, dar nu mai mult, pe verticala. Fixarea serpentinelor si a tubulaturilor de introductie - evacuare, in plan orizontal si vertical, este asigurata prin intermediul unor suporti si a bridelor metalice.

Atunci cind aburul trece prin serpentine, petrolul aflat in vecinatatea acestora se incalzeste rapid, ridicindu-se usor catre suprafata lichidului; locul acestuia este luat de petrolul rece care, la rindul sau, este incalzit sui urmeaza acelasi drum, producind in acest fel un sistem de circulatie a petrolului in tanc. Intrucit tancurilelaterale sint mai expuse la racire decit tancurile centrale, in primele trebuie introdusa o cantitate mai mare de abur, pentru a se reduce efectul racirii, iar atunci cind petrolul din aceste tancuri este cald, se poate ridica mult mai usor temperatura in tancurile centrale.

Produsele petroliere grele sint usor de manipulat atunci cind sint mentinute la o temperatura cuprinsa intre 49 - 57 - C.

Titeiurile parafinoase trebuie sa fie incalzite in timpul transportului, pentru a se evita formarea depozitelor excesive de parafina pe suprafetele racite ale cargotancurilor, dar temperatura produsului nu trebuie sa depaseasca valoarea de 30 - C. Din punctul de vedere al incalzirii, in mod normal, bitumul nu poate fi transportat in orice tip de nava petrolier intrucit pentru mentinerea lui in stare fluida este necesar un bilant termic foarte ridicat. Navele care transporta bitum au cargotancurile prevazute cu dublu fund si sint protejate de catre tancurile laterale, destinate transportului de balast de apa. Cargotancurile sint prevazute cu serpentine suplimentare, dispuse la diverse paliere de inaltime, care ajuta la mentinerea temperaturii bitumului.

Serpentinele de incalzire montate in cargotancuri sint confectionate din tubulaturi de otel de diverse calitati, functie de destinatia navei. In acest fel, tancurile destinate sa transporte uleiuri de ungere ordinare, in timp ce, in tancurile care transporta titeiuri ce trebuie incalzite, serpentinele sint confectionate din fonta sau oteluri aliate, pentru a rezista la actiunea coroziva a componentelor petroliere.

Instalatiile de incalzire a marfii swe construiesc in doua variante:

a)cu incalzire prin convectie libera;

b)cu incalzire prin convectie fortata.

Instalatiile de incalzire prin convetie libera sint constituite din serpentinew amplasate pe bordajul si pe fundul navei. Prin aceste

serpentine circula abur la presiune de maxim 20 bar (obisnuit 7 bar).

Se recomanda folosirea serpentinelor amplasate pe fundul navei, care sint mai eficiente si nu vin in contact cu vaporii combustibili aflati deasupra suprafetei libere.

La navele cu destinatie multipla, instalatia de incalzire incurca foarte mult si din acest motiv se poate adopta una din solutiile:

-folosirea de serpentine demontabile. Varianata aceasta este dezavantajoasa din pricina consumului mare de manopera la montarea si demonatrea serpentinelor;

-folosirea serpentinelor incorporate in dublu fund - pe plafonul dublului fund se sudeaza niste canale de sectiune triunghiulara sau patrata, etanse, prin care circula abur.

Sistemul de inaclzire a marfii prin convectie libera prezinta avantajul simplitatii constructive si al pretului de cost redus, insa prezinta marele dezavantaj ca este de lunga durata.

1.1.Tehnica incalzirii marfii

Instalatia de incalzire este o instalatie cu consum energetic mare,

folosind o cantitate mare de abur, agent termic cu pondere mare in bilantul energetic al navei. Tinind cont de faptul ca aburul mai este folosit la nava la producerea energiei electrice, la actionarea turbinelor cu abur, la actionarea diferitelor mecanisme, la stingerea incendiilor etc., apare necesitatea alegerii unui procedeu de incalzire optim din punct de vedere al efectului obtinut cit si al consumului energetic.

Astfel, in mod normal instalatiile de incalzire se pornesc cu (10 - 15) ore inainte ca nava sa ajunga la destinatie. Temperatura la care se face incalzirea este functia de natura marfii, respectiv de temperatura ei de blocare. Incalzirea se poate face in doua moduri: printr-o instalatie de incalzire globala, formata din serpentine, cu care marfa se incalzeste pina la temperatura finala necesara transferului, sau fractionat, printr-o instalatie cu serpentine ce realizeaza incalzirea pina la temperatura de deblocare, care asigura curgerea produselor petroliere catre sorburi, apoi prin incalzirea locala cu serpentine amplasate in jurul sorburilor, temperatura este ridicata la valoarea finala optima pentru transfer. Daca voiajul este scurt este mai economic sa se mentina temperatura combustibilului prin incalzirea continua a marfii cu un debit redus de abur care sa compenseze numai pierderile de caldura.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Proiectarea instalatiei de incalzire la tancurile de marfa.DOC
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
9/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
58 pagini
Imagini extrase:
58 imagini
Nr cuvinte:
11 306 cuvinte
Nr caractere:
68 042 caractere
Marime:
891.46KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Documentație
Domeniu:
Mecanică
Tag-uri:
instalatie, incalzire, temperatura
Predat:
la facultate
Materie:
Mecanică
Sus!