Dicționar de jurnalism

Previzualizare documentație:

Extras din documentație:

- ABSTRACT (REZUMAT) - text de mica intindere, de obicei tradus in una sau mai multe limbi, plasat la sfarsitul unui articol, intr-o publicatie stiintifica, sau la sfarsitul unei reviste. Exista periodice specializate, care publica exclusive abstracte, pentru informarea celor interesati.

- ABOVE-THE LINE ADVERTISING - tipul de publicitate care implica una dintre cele cinci tipuri de media traditionale: presa, televiziunea, radioul, cinematograful, posterele.

- ADDENDA - corpus de completari, note, ilustratii, planse, sau texte complementare, adaugat la sfarsitul unei lucrari. Se poate publica si ca volum separat, daca este de mari dimensiuni.

- ADVERGAMING - tehnica de publicitate prin recursul la jocurile de calculator. Acestea folosesc marcile unor companii interesate sa isi promoveze produsele.

- ADVERTISING MEDIA - canale (cum ar zice ziarele si revistele, televiziunile, radiourile, cinematograful, posterele etc.) folosite in comunicare pentru a mijlocii legatura dintre organizatia care face publicitate si clientii ei.

- AFIS - instiintare publica, expusa intr-un loc accesibil, cu rol de informare. Gen de arta grafica, avand ca scop o informare (afis de teatru, de expozitie) sau de a influenta opimia publica in sens propagandistic. Unele afise devin postere atunci cand sunt insotite de semnaturile vedetelor respective. Alteori, posterele contin in mod fatis reclama unui anumit produs. Alte afise se prezinta sub forma unor autocolante, care devin prin utilizare reclame in domeniu, extinzandu-se la parasolare pentru automobile, numere de inmatriculare ale acestora, sau la vestimentatia usoara (sepci, tricouri, genti s.a).

- AGENTIE DE PRESA - structura de informare care comercializeaza stiri raspunzand nevoilor presei. Agentiile de presa se afla intotdeauna in centrul sistemului mediatic din fiecare tara. Ele joaca rolul de angrosisti cu o functie tripla de colectare, tratare si distribuire in flux continuu a informatiei. Exista o mare varietate de agentii de presa in functie de natura, forma si obiectul lor. Dupa categoriile de informatii colectate si distribuite ele se imart in : agentii de informatii generale si agentii specializate. Din prima categorie fac parte agentiile nationale ce se cantoneaza la culegerea si difuzarea stirilor despre tara lor de origine. Agentiile mondiale , care isi tin abonatii la current cu toate evenimentele importante care se produc la nivel planetar. La ora actuala sunt 3: una franceza - AFP , una britanica - Reuters si una nord Americana - AP. Agentii specializate in anumite sectoare ale informatiei , cum ar fi cel economic, bursier, turistic etc. , difuzeaza buletine zilnice sau saptamanale , articole si chiar pagini integrale pe care le pot prelua ziarele.

- ALMANAH - publicatie anuala (uneori bianuala) in forma de volum, reunind informatii diverse, generale si materiale de divertisment. Bogat ilustrata, instructiva si accesibila, aceasta categorie de publicatii care a permis aparitia presei propriu-zise utilizeaza deopotriva comunicarea scrisa si pe aceea vizuala (desen, caricature, fotografii). Almanahurile s-au bucurat de o mare popularitate in secolele XIX si XX contribuind la dezvoltarea culturii de masa. Au cunoscut un oarecare declin dupa explozia televiziunii.

- ANCHETA - 1. tehnica de culegere de informatii in scopul documentare (sau altele : ancheta judiciara, sociologica). Pentru realizarea unei anchete se folosesc : observatia directa, convorbirea fata in fata cu subiectii, convorbirea cu grupuri de subiecti, apelul telefonic. Ancheta jurnalistica urmareste evidentierea unor fenomene si verificarea unor fapte pentru a fi prezentate publicului. 2. in mass-media: gen de presa scrisa, radio sau televiziune, consacrat intelegerii unui fenomen, prin consultarea mai multor subiecti. Opiniile acestora sunt prezentate succesiv, cu o incercare de sinteza din partea jurnalistui/jurnalistilor participanti. Lucrarile de specialitate disting mai multe tipuri de ancheta. Jacques Mouriquand, de pilda, ia in discutie patru asemenea tipuri: a) ancheta de actualitate - caracteristica cotidienelor nationale, acest tip de ancheta sta sub semnul inconfundabil al evenimentului In linii mari, ancheta de actualitate nu ridica prea multe probleme,nici de scriitura, nici de documentare, importanta fiind rapiditatea cu care se misca ziaristul. b) ancheta de fapt divers - cercetare amanuntita in anumite cazuri (cum ar fi de exemplu moarea solistului vocal Ion Luchian Mihalea) in care ziaristul nu are acces aproape niciodata la documente majore ramanandu-i la dispozitie doar dovezile c

Bibliografie:

SULTANA CRAIA - "Dictionar De Comunicare" , Bucuresti , Editura "Ager" , 2001

SULTANA CRAIA - "Teoria Comunicarii" , Bucuresti , Editura Fundatiei "Romania De Maine" , 2000

SULTANA CRAIA - "Teoria Comunicarii: Tehnici De Informare Si Comunicare" , Bucuresti , Editura Fundatiei "Romania De Maine" , 2006

LUCIAN CHISU - "Introducere In Mass-Media" , Bucuresti , Editura Fundatiei "Romania De Maine" , 2002

VASILE TRACIUC - "Jurnalism Radio" , Bucuresti , Editura Tritonic , 2003

MIHAI COMAN (coordonator) - "Manual De Jurnalism: Tehnici fundamentale de redactare" , Iasi , Editura Polirom , 2001

ACADEMIA ROMANA, INSTITUTUL DE LINGVISTICA "IORGU IORDAN" - "Dictionarul explicativ al limbii romane" , Bucuresti , Editura "Univers Enciclopedic" , 1998

WWW.IQADS.RO

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Dictionar de jurnalism.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Nu
Nota:
10/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
46 pagini
Imagini extrase:
46 imagini
Nr cuvinte:
10 992 cuvinte
Nr caractere:
64 999 caractere
Marime:
55.16KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Documentație
Domeniu:
Mass Media
Tag-uri:
termeni, jurnalism, mass-media
Predat:
la facultate , Universitatea Spiru Haret din Bucuresti
Materie:
Mass Media
Sus!