Calitatea - Succesul competiției

Previzualizare documentație:

Extras din documentație:

Ce face ca un produs sa se vanda? Factorii care determina succesul vanzarii sunt multi si variati. Ei includ conditiile de piata, natura produsului, imaginea creata prin reclama, particularitatile socio-culturale ale clientului si facilitatile de creditare. Un factor major care apare in toate aceste conditii, excluzand monopolul sau criza acuta, este calitatea produsului, asa cum a fost ea probata de catre client.

S-a creat impresia ca printr-o campanie mass-media sustinuta se poate provoca o cerere pentru orice marfa. Acest lucru poate fi posibil in masura in care exista un interes pentru lansarea initiala a produsului sau pentru prima sa vanzare. Totusi, vanzarile repctate si sustinute pot fi obtinute numai pe baza marfurilor de calitate la un pret rezonabil. Interesul pentru o afacere poate sa esueze, in ciuda produselor de buna calitate, dar daca produsele sunt de slaba calitate nici o intreprindere nu se poate autosustine pentru mult timp, cu exceptia situatiei in care detine monopolul asupra produselor.

Din nefericire, conditiile de monopol si piata protejata persista in tarile in curs de dezvoltare, si un mare numar de firme continua sa functioneze si chiar sa aiba profituri substantiate, desi ofere produse de slaba calitate. In aceasta situate de complacere, intreprinderile nu doresc sa faca eforturi pentru a imbunatati calitatea. Compctitia interna este totusi pe cale de a se declansa pentru ca majoritatea tarilor in curs de dezvoltare preiau si practica tot mai mult comertul liber si politici industriale noi. Firmele care nu isi vor schimba atitudinea in favoarea calitatii vor avea de infruntat amenintari serioase pe termen lung.

2.1 INDEPLINIREA CERINTELOR DE CALITATE LA EXPORT

Marfurile fabricatie pentru export de intreprinderi din tari fn curs de dezvoltare pot fi grupate in doua categorii mari:

- marfuri pentru export, de calitate scazuta, pentru alte tari in curs de dezvoltare;

- marfuri de calitate superioara pentru tarile dezvoltate.

Deoarece aprovizionarile facute de clienti din tarile in curs de dezvoltare se fac in special pe consideratii de pret, este mult mai usor pentru antreprenori sa exporte ieftin marfuri de calitate scazuta altor tari in curs de dezvoltare, pentru aceleasi motive pentru care le pot vinde in propriile lor tari. Totusi, aceasta abordare nu se poate aplica exporturilor pe pietele europene si nord-americane, unde calitatea produsului trebuie sa fie mult mai mare pentru a fi pe placul clientilor. De aceea, tranzactiile de export trebuie sa instaureze posibilitati moderne de fabricare, apte sa indeplineasca specificatiile internafionale.

Se cere mentionat aici ca, in timp ce este foarte usor sa se instaleze utilaje si masini noi, este greu sa se schimbe cunostintele si atitudinea personalului, in special cand o parte din productia intreprinderilor este destinata pietei comerciale. De aceea, exista firme cu utilaje apte sa fabrice produse care sa respecte specificatiile internationale, dar cu o forta de munca la un nivel mai scazut: rezultatul este o productie de articole ce nu indeplinesc specificatiile. In aceasta situate, aceste firme recurg la elaborarea procedurilor de verificare, proiectate sa separe produsele neconforme (care sunt apoi vandute cu pret scazut ca rebuturi pe piata comerciala) de cele destinate exportului. Aceasta metoda de operare prezinta un dezavantaj financiar din cauza incasarilor mici obtinute din vanzarea acestor materiale ,,in afara specificatiilor". Firmele care practica acest sistem vor fi eventual eliminate din cauza preturilor de pe pietele de export, care devin acum din ce in ce mai compctitive.

Un alt efect, opus bazarii pe tehnicile de verificare pentru sortarea produselor pentru export, este acela ca nu pofi fi niciodata sigur pe produsele de calitate exportabila dintr-o productie in curs. Din aceasta cauza, poate surveni nerespectarea angajamentelor de livrare si acest fapt poate avea consecinte grave asupra credibilitafii firmei si asupra

aranjamentelor sale de afaceri pe termen lung.

Pentru a reusi pe pietele de export este esential sa ai un sistem al calitatii bine planificat, care sa aiba ca scop o neconformanta zero a productiei, indiferent de faptul ca produsul este pentru export sau pentru pietele interne. Un numar tot mai mare de consumatori din tarile in curs de dezvoltare cer o calitate mai buna si sunt dornici sa plateasc pentru aceasta constienti ca standardele imbunatatesc nivelul de viata, asa ca pretul ar trebui sa fie o bariera in continua scadere in anii care vin.

2.2 PRETUL SLABEI CALITATI LA EXPORT

Structurile costurilor de fabricatie difera mult in functie de natura produsului si de gradul de prelucrare pe care il suporta. Intr-un caz tipic in care costul materialelor este de 45% si costul fix este de 25%, valoarea adaugata prin manopera de prelucrare este de 30%. Presupunand un impozit aproximativ pe profit de 10% si zero materiale refolosibile, respingerea unei unitati cauzeaza o pierdere directa egala cu profitul contributie a sapte unitati bune. Acest lucru implica acordarea unei prioritati majore functiei de conducere a calitatii de catre firmele care doresc sa se stabileasca pe pietele de export cu o compctitivitate ridicata.

In mod traditional, costurile asociate cu calitatea scazuta sunt corelate cu marfa rebutata, munca efectuat din nou, efort excesiv cheltuit pe incercari si verificari. Aceste costuri sunt usor de inteles, dar in registrele contabile ale firmelor se fac foarte putine referinte la ele. In plus, slaba conducere a calitatii duce la alte costuri care ar putea fi evitate, cum ar fi:

- insusirea materialelor datorata proiectarii defectuoase si proceselor de

fabricatie ineficiente;

- stocuri mari ce rezulta dintr-o alegere gresita a furnizorilor si un control

ineficient al calitatii produselor aprovizionate;

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Calitatea - Succesul competitiei.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Nu
Nota:
9/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
101 pagini
Imagini extrase:
101 imagini
Nr cuvinte:
37 944 cuvinte
Nr caractere:
244 840 caractere
Marime:
244.23KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Documentație
Domeniu:
Marketing
Tag-uri:
comert, competitie, calitate
Predat:
la facultate
Materie:
Marketing
Sus!