Managementul public ca domeniu distinct al stiintei managementului
a aparut in deceniul al optulea al secolului trecut, in principal ca urmare a
situatiei critice in care s-au aflat sistemele administrative din majoritatea
statelor dezvoltate. Deficientele majore ale acestor sisteme au creat
disfunctionalitati devenite cronice care, in timp, au exercitat o presiune
puternica, greu de suportat de catre cetatenii tarilor respective si au
alimentat efectele unei crize in domeniul administratiei. A fost necesara
aparitia unei astfel de situatii, pentru ca liderii statelor dezvoltate sa traga un
semnal de alarma asupra pericolului iminent in care se afla omenirea la acea
vreme, daca teoriile clasice traditionale aveau sa continue sa domine modul
de organizare si functionare a institutiilor, sistemelor administrative, in
general si din tarile lor, in special. A fost ,,o lectie a istoriei" pentru care
unele state, chiar din grupa celor dezvoltate, mai ,,platesc" si astazi.
1.1 Necesitatea aparitiei managementului public ca domeniu
distinct al stiintei managementului
Greselile trecutului, pe de o parte si ritmul foarte lent in care au
inceput in ultimii douazeci de ani ai secolului trecut schimbarile majore in
procesele de management si de executie din institutiile publice si in
comportamentul organizational, au efecte majore si astazi in sistemele
administrative din tarile dezvoltate. De altfel, la vremea respectiva analistii
FUNDAMENTELE
MANAGEMENTULUI PUBLIC
Noutati in managementul public
pentru sectorul public au aratat in lucrarile lor dimensiunile crizei si
implicatiile pe care aceasta le-ar putea avea pe termen mediu si lung asupra
sistemului administrativ. Specialistul american Olson Mancur a publicat in
SUA si Marea Britanie in 1982 lucrarile: The Rise and the Decline of
Nations si The Logic of Collective Action in care a abordat direct cauzele si
efectele crizei iminente declansate in sistemul administrativ american. In
aceeasi perioada si in acelasi scop, Ostrom Vincent a publicat lucrarea The
Intellectual Crisis in American Public Administration. Ecoul afirmatiilor lui
Schiller, formulate cu cateva sute de ani in urma pentru a explica metaforic
una din cauzele renasterii, respectiv: ,,ce e vechi si nevrednic se prabuseste,
timpurile se schimba si o viata noua infloreste din ruine" s-a dovedit la
finele secolului trecut un adevar, pe care liderii administratiilor din toate
tarile dezvoltate ar fi trebuit sa-l cunoasca.
A aparut astfel nevoia de schimbari majore in sectorul public, in
general si in modul de administrare a institutiilor statului, in special, astfel
incat acestea sa fie eficiente si sa satisfaca deplin interesele cetatenilor,
asteptarile lor, nevoile lor.
Grupuri reprezentative de cercetatori din tarile dezvoltate au
considerat ca a sosit momentul ca rezultatele investigatiilor si studiilor
elaborate de ei in ultimul deceniu sa fie publicate. Au sperat ca liderii
interesati ai administratiilor occidentale vor aprecia efortul lor si vor
intelege de ce sistemul trebuia schimbat si cum ar trebui sa aiba loc
schimbarile necesare. In acea perioada s-a declansat o strategie ofensiva a
specialistilor in domeniul managementului public asupra marilor
conducatori ai administratiilor din tarile dezvoltate. Rezultatul confruntarii a
fost aparitia unui nou domeniu al stiintei managementului, managementul
public si a unui nou mod de perceptie si abordare a aparatului administrativ
dintr-o tara. Mai concret, aparatul birocratic, care a functionat mai bine de
50 de ani, trebuia orientat potrivit unor noi principii.
Valorile noii gandiri manageriale asupra managementului
institutiilor din sectorul public au fost prezentate si explicate in lucrari
Fundamentele managementului public
sugestive prin titlu dar mai ales prin continut, cum ar fi: Reinventing
Government: How the Entrepreneurial Spirit is Transforming the Public
Sector, scrisa de David Osborne si Ted Gaebler, in 1992, urmata de altele la
fel de utile si interesante cum ar fi An Introduction to Public Sector
Management al carei autor este Ian Taylor, Public Sector Management:
Theory, Critique and Practice a lui David Mc.Kevitt, Le Management
Public a lui Poncelet Maurice, in Canada, si altele.
Mutatii fundamentale nu puteau fi facute de aceiasi teoreticieni si
practicieni care aveau un mod de gandire si comportament traditional, rigid,
bazat pe principiile birocratice ale gandirii formaliste promovate de
binecunoscutul sociolog german Max Weber. Atunci, in fata argumentelor
specialistilor in domeniul managementului public, practicienii au inteles un
adevar esential si elementar, anume faptul ca un sistem nu poate deveni
functional si eficient in acelasi timp si nu-si poate realiza misiunea pentru
care a fost creat doar pe baza unui pachet de legi, a unor reguli, norme si
regulamente elaborate de juristi, aplicabile si/sau aplicate in baza unor
perceptii oarecare de catre persoane cu pregatire generala. Era nevoie de
orientarea sistemului catre noile valori ale managementului public, care sa
asigure functionarea eficienta a structurilor administrative create pentru a
satisface nevoile cetatenilor, interesele generale si individuale ale membrilor
comunitatii, perceputi drepti clienti ai unei imense piete reprezentate de
societate in ansamblul ei si de fiecare unitate administrativ teritoriala in
parte.
1.2 Evolutia managementului public pe plan mondial
si in Romania
In prima jumatate a secolului al XX-lea, profesori celebri, cum au
fost Lorenz von Stein, Charles-Jean Bonnin si Alecsandre-Francois Vivien,
Henry Fayol si Frederic Taylor de la mari universitati din Viena si Paris
Noutati in managementul public
si mai tarziu, catre jumatatea secolului trecut, din SUA si Marea Britanie, au
dezvoltat stiinta managementului si stiinta administratiei, care au determinat
aparitia mai tarziu, in cateva tari europene si in SUA, a managementului
public.
-Fundamentele managementului public
-Abordari majore in managementul public
-Particularitati ale managementului public in domeniul resurselor umane
-Eficienta institutiilor si autoritatilor publice si eficacitatea functionarilor publici
-Cultura organizationala in institutiile din sectorul public
-Noul management public si misiunea institutiilor publice in acest context
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.