Noutăți în managementul public

Previzualizare documentație:

Extras din documentație:

Managementul public ca domeniu distinct al stiintei managementului

a aparut in deceniul al optulea al secolului trecut, in principal ca urmare a

situatiei critice in care s-au aflat sistemele administrative din majoritatea

statelor dezvoltate. Deficientele majore ale acestor sisteme au creat

disfunctionalitati devenite cronice care, in timp, au exercitat o presiune

puternica, greu de suportat de catre cetatenii tarilor respective si au

alimentat efectele unei crize in domeniul administratiei. A fost necesara

aparitia unei astfel de situatii, pentru ca liderii statelor dezvoltate sa traga un

semnal de alarma asupra pericolului iminent in care se afla omenirea la acea

vreme, daca teoriile clasice traditionale aveau sa continue sa domine modul

de organizare si functionare a institutiilor, sistemelor administrative, in

general si din tarile lor, in special. A fost ,,o lectie a istoriei" pentru care

unele state, chiar din grupa celor dezvoltate, mai ,,platesc" si astazi.

1.1 Necesitatea aparitiei managementului public ca domeniu

distinct al stiintei managementului

Greselile trecutului, pe de o parte si ritmul foarte lent in care au

inceput in ultimii douazeci de ani ai secolului trecut schimbarile majore in

procesele de management si de executie din institutiile publice si in

comportamentul organizational, au efecte majore si astazi in sistemele

administrative din tarile dezvoltate. De altfel, la vremea respectiva analistii

FUNDAMENTELE

MANAGEMENTULUI PUBLIC

Noutati in managementul public

pentru sectorul public au aratat in lucrarile lor dimensiunile crizei si

implicatiile pe care aceasta le-ar putea avea pe termen mediu si lung asupra

sistemului administrativ. Specialistul american Olson Mancur a publicat in

SUA si Marea Britanie in 1982 lucrarile: The Rise and the Decline of

Nations si The Logic of Collective Action in care a abordat direct cauzele si

efectele crizei iminente declansate in sistemul administrativ american. In

aceeasi perioada si in acelasi scop, Ostrom Vincent a publicat lucrarea The

Intellectual Crisis in American Public Administration. Ecoul afirmatiilor lui

Schiller, formulate cu cateva sute de ani in urma pentru a explica metaforic

una din cauzele renasterii, respectiv: ,,ce e vechi si nevrednic se prabuseste,

timpurile se schimba si o viata noua infloreste din ruine" s-a dovedit la

finele secolului trecut un adevar, pe care liderii administratiilor din toate

tarile dezvoltate ar fi trebuit sa-l cunoasca.

A aparut astfel nevoia de schimbari majore in sectorul public, in

general si in modul de administrare a institutiilor statului, in special, astfel

incat acestea sa fie eficiente si sa satisfaca deplin interesele cetatenilor,

asteptarile lor, nevoile lor.

Grupuri reprezentative de cercetatori din tarile dezvoltate au

considerat ca a sosit momentul ca rezultatele investigatiilor si studiilor

elaborate de ei in ultimul deceniu sa fie publicate. Au sperat ca liderii

interesati ai administratiilor occidentale vor aprecia efortul lor si vor

intelege de ce sistemul trebuia schimbat si cum ar trebui sa aiba loc

schimbarile necesare. In acea perioada s-a declansat o strategie ofensiva a

specialistilor in domeniul managementului public asupra marilor

conducatori ai administratiilor din tarile dezvoltate. Rezultatul confruntarii a

fost aparitia unui nou domeniu al stiintei managementului, managementul

public si a unui nou mod de perceptie si abordare a aparatului administrativ

dintr-o tara. Mai concret, aparatul birocratic, care a functionat mai bine de

50 de ani, trebuia orientat potrivit unor noi principii.

Valorile noii gandiri manageriale asupra managementului

institutiilor din sectorul public au fost prezentate si explicate in lucrari

Fundamentele managementului public

sugestive prin titlu dar mai ales prin continut, cum ar fi: Reinventing

Government: How the Entrepreneurial Spirit is Transforming the Public

Sector, scrisa de David Osborne si Ted Gaebler, in 1992, urmata de altele la

fel de utile si interesante cum ar fi An Introduction to Public Sector

Management al carei autor este Ian Taylor, Public Sector Management:

Theory, Critique and Practice a lui David Mc.Kevitt, Le Management

Public a lui Poncelet Maurice, in Canada, si altele.

Mutatii fundamentale nu puteau fi facute de aceiasi teoreticieni si

practicieni care aveau un mod de gandire si comportament traditional, rigid,

bazat pe principiile birocratice ale gandirii formaliste promovate de

binecunoscutul sociolog german Max Weber. Atunci, in fata argumentelor

specialistilor in domeniul managementului public, practicienii au inteles un

adevar esential si elementar, anume faptul ca un sistem nu poate deveni

functional si eficient in acelasi timp si nu-si poate realiza misiunea pentru

care a fost creat doar pe baza unui pachet de legi, a unor reguli, norme si

regulamente elaborate de juristi, aplicabile si/sau aplicate in baza unor

perceptii oarecare de catre persoane cu pregatire generala. Era nevoie de

orientarea sistemului catre noile valori ale managementului public, care sa

asigure functionarea eficienta a structurilor administrative create pentru a

satisface nevoile cetatenilor, interesele generale si individuale ale membrilor

comunitatii, perceputi drepti clienti ai unei imense piete reprezentate de

societate in ansamblul ei si de fiecare unitate administrativ teritoriala in

parte.

1.2 Evolutia managementului public pe plan mondial

si in Romania

In prima jumatate a secolului al XX-lea, profesori celebri, cum au

fost Lorenz von Stein, Charles-Jean Bonnin si Alecsandre-Francois Vivien,

Henry Fayol si Frederic Taylor de la mari universitati din Viena si Paris

Noutati in managementul public

si mai tarziu, catre jumatatea secolului trecut, din SUA si Marea Britanie, au

dezvoltat stiinta managementului si stiinta administratiei, care au determinat

aparitia mai tarziu, in cateva tari europene si in SUA, a managementului

public.

Observații:

-Fundamentele managementului public

-Abordari majore in managementul public

-Particularitati ale managementului public in domeniul resurselor umane

-Eficienta institutiilor si autoritatilor publice si eficacitatea functionarilor publici

-Cultura organizationala in institutiile din sectorul public

-Noul management public si misiunea institutiilor publice in acest context

Descarcă documentație

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Noutati in managementul public
    • capitolul_1_fundamentele_managementului_public.pdf
    • capitolul_2_abordari_majore_in_managementul_public.pdf
    • capitolul_3_particularitati_ale_managementului_public_in_domeniul_resurselor_umane.pdf
    • capitolul_4_eficienta_institutiilor_si_autoritatilor_publice_si_eficacitatea_functionarilor_publici.pdf
    • capitolul_5_cultura_organizationala_in_institutiile_din_sectorul_public.pdf
    • capitolul_7_noul_management_public_si_misiunea_institutiilor_publice_in_acest_context.pdf
Alte informații:
Tipuri fișiere:
pdf
Diacritice:
Da
Nota:
10/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
6 fisiere
Pagini (total):
291 pagini
Imagini extrase:
291 imagini
Nr cuvinte:
85 837 cuvinte
Nr caractere:
484 355 caractere
Marime:
2.34MB (arhivat)
Publicat de:
Florina Chiriac
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Documentație
Domeniu:
Management
Tag-uri:
Noutati managementul public, Fundamentele managementului public, Abordari majore managementul public
Predat:
Facultatea de Management , Academia de Studii Economice din Bucuresti
Specializare:
Management
Materie:
Management
An de studiu:
II
Sus!