Managementul creativității și inovării

Previzualizare documentație:

Extras din documentație:

Unii definesc creativitatea ca o generare de noi idei si inovarea ca o transpunere a ideilor in noi produse, servicii, sau metode de productie. Creativitatea implica ceva nou in existenta; inovatia implica ceva nou in noi. Inovatia este generarea, acceptarea si implementarea de noi idei, procese, produse sau servicii.

Pentru a utiliza ideile, organizatiile au nevoie de personal atat creativ cit si inovativ. Noile idei trebuie sa fie create, dar este de asemenea important sa fim capabili sa le implementam pentru beneficiul organizatiilor si al comunitatii.

Etape clasice:

1. Definirea problemei. Selectarea individuala a problemei in munca sau, mai bine zis,

informarea cu privire la problemele sau disfunctionalitatile existente.

2. Adancirea pregatirii. Individul se concentreaza pe problema, o adanceste, colecteaza

informatii, formuleaza ipoteze relevante sau visatoare fara a fi evaluate.

3.Incubatia sau gestatia. Inainte de a asambla informatiile disponibile, individul se relaxeaza si apoi in subconstientul sau ,,fierb" toate materialele adunate. In aceasta etapa cruciala, subconstientul incearca sa aranjeze faptele intr-un nou model.

4. Iluminatia. Cand sunt cele mai mici asteptari - in timp ce mananca, este adormit sau

hoinareste - noua idee se aprinde in mintea individuala. Momentul de inspiratie trebuie

inregistrat rapid pentru ca mintea constienta il poate uita in cursul altor activitati.

5. Verificarea si aplicarea. Tendinta individului este de a arata, logic sau experimental, ca ideea poate rezolva o problema si ca poate fi implementata. Tenacitatea se cere in aceasta etapa, inca din faza in care noua idee este frecvent respinsa ca fiind eronata si impracticabila.

5.2. Inovarea si creativitatea organizationala

Procesul creativ in organizatii implica trei pasi: generarea de idei, rezolvarea problemei sau dezvoltarea ideilor si implementarea.

Generarea de idei. Generarea ideilor depinde in primul rand de fluxurile de oameni si de informatii intre firma si mediul ei inconjurator. Marea majoritate a inovatiilor tehnologice sunt realizate ca raspuns la conditiile impuse de piata.

Generarea ideilor este mult mai probabila sa devina inovatie cand aceste idei provin de la baza organizatiei. Desi multe idei noi provoaca si zdruncina cultura traditionala a companiilor,companiile inovative incurajeaza angajatii sa genereze idei noi.

Dezvoltarea ideilor. Dezvoltarea ideilor este dependenta de cultura organizationala si de procesele din organizatie. Caracteristicile organizationale, valorile si procesele, structura organizatorica pot sa sprijine sau sa inhibe dezvoltarea si utilizarea ideilor creative.

Implementarea. Faza de implementare este un proces creativ ce consta in acei pasi care aduc inventia pe piata. Pentru marfuri, acesti pasi includ unelte, fabricatie, teste de marketing si actiuni de promovare. In timp ce un ritm inalt de inovare adesea reduce profitabilitatea pe termen scurt, ea este necesara pentru dezvoltarea pe termen lung.

Crearea unui climat favorabil pentru creativitate

Creativitatea este cel mai bine cultivata intr-un climat permisiv, care incurajeaza explorarea noilor idei si realizarea lucrurilor prin noi modalitati. Un asemenea climat este insa inacceptabil pentru multi manageri. Poate sa nu fie confortabila continuarea procesului de schimbare, process care trebuie sa insoteasca obligatoriu creativitatea. De asemenea, focalizarea pe o atmosfera permisiva, poate conduce la scaderea disciplinei si dificultati de control al costurilor la nivelele inferioare.

5.3.Inovatia in organizatii

Schimbarile rapide de pe pietele externe si cele tehnologice sunt provocari pentru inovatii mai frecvente si mai rapide in produse noi, procese administrative si tehnologii.

Categorii de inovatii

Noi produse. Dezvoltarea de produse noi se afla printre cele mai comune si mai vizibile tipuri de inovatie.

Inovatii administrative (schimbari in structura organizatorica si procese: redefinirea posturilor, un nou control, reorganizarea, noi programe de pregatire etc.)

Inovatii tehnice.

Relatii intre tipurile de inovatii

In realitate, clasificarea inovatiilor in cele trei categorii este dificila pentru ca multe inovatii au caracteristicile a doua sau mai multor categorii. Exista o sinergie in demersurile inovative. Fiecare inovatie conduce, natural, la alta, iar schimbarile tehnice care permit noi produse si modificarile administrative, sunt posibile datorita experientelor de sinergie dinlauntrul tipurilor de inovatii.

Procesul inovativ

Procesul inovativ implica trei etape: recunoasterea, initierea si implementarea. Intre nevoia de recunoastere a problemei si initiere apare decizia pentru a inova, care este un posibil raspuns la o nevoie. Intre initiere demersului inovativ si implementare vine decizia de a adopta o inovatie particulara, generata in stadiul de initiere. In timp ce etapele sunt, conceptual, distincte, ele nu sunt la fel de clar delimitate in practica. Adesea initierea descopera mai multe nevoi de recunoastere

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Managementul creativitatii si inovarii.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
8/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
5 pagini
Imagini extrase:
11 imagini
Nr cuvinte:
5 095 cuvinte
Nr caractere:
26 980 caractere
Marime:
33.76KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Documentație
Domeniu:
Management
Tag-uri:
creativitate, proces inovativ
Predat:
la facultate
Materie:
Management
Sus!