Calitatea reprezinta ansamblul de proprietati si caracteristici ale unui produs sau serviciu, care ii confera acestuia aptitudinea de a satisface cerintele exprimate sau implicite ale clientului.
Definirea calitatii are o importanta deosebita. Calitatea influenteaza productivitatea muncii, nivelul preturilor si, in general, performantele economice ale firmelor.
Calitatea se gaseste intr-un anumit raport fata de valoarea de intrebuintare, individualizeaza produsele intre ele in functie de numarul caracteristicilor utile pe care le au si dupa masura in care corespund domeniului de utilizare caruia i-au fost destinate.
Standardul ISO 8402 defineste calitatea ca reprezentand ,,ansamblul caracteristicilor unei entitati, care ii confera aptitudinea de a satisface nevoile exprimate sau implicite". Din aceasta definitie pot fi desprinse o serie de elemente extrem de importante referitoare la modalitatea concreta de analiza a calitatii, si anume:
- calitatea nu este exprimata prin intermediul unei singure caracteristici, ci printr-un ansamblu de caracteristici;
- calitatea nu este un concept singular; ea se defineste numai in relatie cu nevoile clientilor;
- calitatea este o variabila de tip continuu;
- calitatea satisface nu doar nevoile exprimate, ci si pe cele implicite ale utilizatorilor.
Indiferent de ce activitati desfasoara, orice agent economic trebuie sa aiba in vedere ca ceea ce ofera spre vanzare trebuie sa fie de buna calitate. Daca ofera spre vanzare un produs sau un serviciu care nu satisface pe consumator, atunci acesta se va vinde foarte greu, iar agentul economic, mai devreme sau mai tarziu, va ajunge la faliment.
Anii '80 reprezinta etapa aparitiei si implementarii unor concepte integratoare de
calitate. Specialistii consacrati : Juran, Deming, Feigenbaum lanseaza acum noile concepte
bazate pe controlul total al calitati (Total Quality Control) care sunt aplicate in Japonia. Se
realizeaza astfel o abordare globala a activitatilor de tinere sub control a calitatii in firma,
bazat pe un nou concept - managementul calitatii.
Pentru definirea Managementului Calitatii, vom apela la literatura de specialitate, iar in final la formularile din standardul ISO 9000/2000.
J.M. Juran, unul dintre marile personalitati mondiale care au lansat conceptul de Managementul Calitatii,il defineste prin functiile sale : planificarea calitatii, tinerea sub control a calitatii si imbunatatirea calitatii.
Un alt specialist, J. Kelada defineste Managementul Calitatii ca: ,,un ansamblu de activitati desfasurate in scopul realizarii unor obiective, prin folosirea optima a resurselor". Activitatile la care se refera Kelada sunt: planificarea, coordonarea, organizarea, controlul si asigurarea calitatii.
Definitia cu circulatia cea mai mare in randul specialistilor este prezentata de standardul ISO 9000/2000. Potrivit standardului, Managementul Calitatii reprezinta ansamblul activitatilor functiei generale de management, care determina politica in domeniul calitatii, obiectivele, responsabilitatile si le implementeaza in sistemul Managementul Calitatii prin mijloace cum sunt planificarea, tinerea sub control, asigurarea si imbunatatirea calitatii.
In general, la nivelul firmei, sunt stabilite o serie de obiective generale, strategice, pe care aceasta isi propune sa le indeplineasca. Aceste obiective pot fi de natura tehnica, economica, sociala, comerciala etc. si sunt transpuse in realitate prin intermediul unor obiective specifice sau derivate sau operationale. In categoria obiectivelor operationale putem include: obtinerea unor produse corespunzatoare calitativ, in cantitatile si la termenele cerute de clienti, disponibile pe piata dorita de catre acestia.
Prin concretizarea obiectivelor managementului calitatii la nivelul intreprinderii se urmareste obtinerea unor produse care:
- sunt conforme cu cerintele societatii, cu standardele si specificatiile aplicabile in domeniul respectiv;
- satisfac asteptarile clientului: satisfac o necesitate sau corespund unui obiectiv clar definit;
- au in vedere cerintele protectiei mediului;
- sunt oferite pe piata la preturi competitive;
- raspund cerintelor de profitabilitate.
Spre sfarsitul anilor '80 se constata o preocupare sporita pentru impactul pe care il au
procesele desfasurate in firma asupra mediului si capata contur ideea unei noi abordarii a
relatiilor client - furnizor, bazata pe aplicarea acestora si in interiorul firmei, intre
compartimente si intre locurile de munca din sectiile de productie. Se contureaza astfel un nou
sistem de asigurare a calitatii denumit Managementul Calitatii Totale (Total Quality Management- TQM)
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.