Previzualizare documentatie:

Extras din documentatie:

Alegeti dintre trasaturile de mai jos pe cele care sunt specifice unui text narativ; discutati apoi daca exista caracteristici comune mai multor genuri literare (epic, liric, dramatic):

- text in care predomina subiectivitatea, exprimarea directa a sinelui;

- structurarea textului in strofe si versuri;

- eul creator isi exprima in mod nemijlocit starile sufletesti, emotiile, reactiile fata de fenomenele lumii exterioare si fata de propriile metamorfoze interioare;

- personajele textului comunica prin intermediul dialogului si al monologului, autorul neintervenind decat in indicatiile scenice (regizorale);

?relateaza fapte, evenimente, intamplari cu o anumita semnificatie, puse pe seama unor personaje si povestite de un narator;

?actiunea se organizeaza intr-o succesiune de momente ale subiectului: situatia initiala, evenimentul perturbator, desfasurarea actiunii, situatia tensionata, situatia finala;

?actiunea poate fi relatata cronologic, prin inlantuire si alternanta, sau cu intoarceri in timp si rememorari, prin insertie;

?intamplarile sunt plasate intr-un context spatio-temporal, de aici prezenta unor indici spatiali si temporali (adverbe si locutiuni adverbiale de loc si de timp, substantive care exprima circumstante temporale sau spatiale, nume de locuri etc.);

?actiunea este pusa in miscare de un conflict, care reprezinta o ciocnire de interese, valori, atitudini intre personaje (conflict exterior) sau in sufletul unui personaj (conflict interior);

?prezenta personajelor - existente fictive, create dupa modelul realitatii sau plasmuite de fantezia scriitorului;

?prezenta naratorului - o conventie textuala, vocea care relateaza intamplarile, fie la persoana a III-a (narator obiectiv, impersonal, omniscient), fie la persoana I (narator subiectiv, implicat ca personaj sau ca martor);

?modul de expunere dominant este naratiunea, dar in mod obisnuit ea se impleteste cu descrierea si cu dialogul.

Naratiunea presupune ,,relatarea unor schimbari de stare (evenimente si actiuni) trecute, aflate in succesiune temporala si integrate unui model de desfasurare care le atribuie sens".

(Rodica Zafiu, Naratiune si poezie, Editura AII, Bucuresti, 2000, p. 48)

,,Prezenta in fiecare epoca istorica, in fiecare loc, in fiecare societate" si cultivata de ,,toate clasele si toate grupurile umane", ea se transmite prin ,,limbaj articulat, vorbit ori scris, imagini fixe ori mobile, gesturi sau prin toate acestea la un loc". O intalnim in ,,mit, legenda, fabula, poveste, nuvela, poem epic, istorie, tragedie, drama, comedie, mimica, pictura, cinema, desen animat, jurnal de actualitati, conversatie".

(Roland Barthes, in Terminologie poetica si retorica, Editura Universitatii ,,Al I. Cuza", Iasi, 1994, p. 121)

Conceptele de proza si poezie:

,,Malherbe asocia proza cu mersul, poezia cu dansul. Mersul, ca si proza, are intotdeauna un obiect precis. El este un act indreptat spre un obiectiv pe care scopul nostru este de a-1 atinge. [ ] Dansul este cu totul altceva. El este, fara indoiala, un sistem de acte, dar care isi au scopul in ele insele. El nu se duce nicaieri. Daca urmareste totusi ceva, nu poate fi vorba decat de un obiect ideal, o stare, o voluptate, fantoma unei flori sau un fel de incantare de tine insuti, o extrema de viata, un pisc, un punct suprem al fiintei " (Paul Valery)

PARTICULARITATI ALE CONSTRUCTIEI SUBIECTULUI IN TEXTELE NARATIVE

Derularea intr-o anumita succesiune a evenimentelor relatate alcatuieste subiectul unei opere narative. O naratiune - literara sau nonliterara - este formata din mai multe unitati autonome, numite secvente/episoade narative momente care condenseaza o singura actiune, realizata de unul sau mai multe personaje. Prototipul unei secvente narative este urmatorul: succesiunea unor intamplari avand o unitate tematica si incluzand o transformare in cursul unui proces, existenta unor relatii de tip cauza-efect si o evaluare finala, explicita sau implicita.

Materia epica se organizeaza in urmatoarele momente ale subiectului: expozitiunea/ situatia initiala (precizeaza locul, timpul si personajele textului narativ, descriind o situatie initiala dominata de un relativ echilibru); intriga/ evenimentul perturbator (elementul declansator al actiunii, cel care dezechilibreaza situatia initiala, desfasurarea actiunii (succesiunea cronologica si cauzala pentru restabilirea situatiei initiale sau echilibru); punctul culminant/ situatia tensionata momentul de maxima intensitate in sirul evenimentelor; deznodamantul/ situatia finala (refacerea sau crearea unei alte situatii de echilibru).

Constructia subiectului nu reproduce sau omite unul dintre momente. ,,Tot atat este modul in care se distribuie in cuprinsul textului momentele narative si secventele care fac legatura dintre partile operei literare; natura acestor - descrieri, caracterizare de personaje, monolog interior, prezentare directa a personajelor de catre autor, consideratii ale autorului asupra celor povestite - individualizeaza profilul artistic al unui prozator."

Gabriela Duda, Analiza textului literar, Ed. Humanitas, i, 2002, p. 130)

PARTICULARITATI ALE COMPOZITIEI IN TEXTELE NARATIVE

<<Un roman este ca o masina>>, spunea Sol Stein, <<nu poate sa mearga nicaieri atata timp cat nu-i pornesti motorul>>. Momentul in care motorul functioneaza este cel in care cititorul decide sa nu lase cartea din mana. Inceputul unei carti ar trebui sa fie plin de miscare. Ar trebui sa-l traga pe cititor in poveste. Nu-i nevoie de o actiune salbatica. Trebuie doar sa-l faca pe cititor sa vrea sa stie mai multe. Intr-un articol din Writer's Digest, publicat in aprilie 2001, Joe Cardillo [ ] a sugerat ca cele trei elemente necesare pentru a-1 prinde pe cititor seamana cu pasii pe care i-a folosit el pentru a-si antrena catelul: 1) trezeste interesul; 2) amana; 3) rasplateste.

Scriitorul va reusi sa trezeasca interesul cititorilor oferind multe detalii care sa-i faca pe acestia sa puna intrebari. In acel moment, cititorii vor vrea ceva. Tachineaza-i cu o amanare; asta-i va tine citind si intorcand paginile. De asemenea, le va da sansa de a-si gasi propriile raspunsuri. in unele carti, amanarea poate fi ca un joc intre cititor si scriitor - poate cititorul sa gaseasca raspunsul inainte ca scriitorul sa-l dezvaluie? Rasplata va veni in etape. Nu raspunde tuturor intrebarilor deodata. Ofera-le pe rand, intr-un ritm lent. Asta-i rolul unei carti - al unei povesti."

(Nina Munteanu, Manual de scriere creativa, Ed. Paralela 45, 2011, trad. C-tin V. Gurgu, p. 18)

Cititi fragmentele urmatoare si relevati:

a) strategiile narative de captare a interesului;

b) informatiile oferite in ceea ce priveste continutul narativ sau stilul:

,,intr-o dimineata de luni din luna lui octombrie anul 1814, un june de 22 de ani, scurt la statura, cu fata oachesa, ochi plini de viclenie, un nas drept si cu varful cam ridicat in sus, ce indica ambitiunea si mandria grosolana, [ ] un astfel de june sta in scara caselor marelui postelnic Andronache Tuzluc, rezimat de stalpii intrarii si absorbit in niste meditatiuni care, reflectandu-se in trasaturele fetei sale, lasau sa se vaza pana la evidenta ca gandirea ce-1 preocupa nu era decat planuri ambitioase, ce inchipuirea lui cea vie ii punea inainte, si obstacolile ce intampina realizarea lor."

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc, docx
Diacritice:
Da
Nota:
9/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
2 fisiere
Pagini (total):
9 pagini
Imagini extrase:
9 imagini
Nr cuvinte:
4 623 cuvinte
Nr caractere:
24 545 caractere
Marime:
50.53 KB (arhivat)
Nivel studiu:
Liceu
Tip document:
Documentatie
Materie:
Limba si literatura romana
Data publicare:
29.10.2017
Structură de fișiere:
  • 1 Proza narativa.docx
  • 2 personajul teorie.doc
Predat:
la liceu
Profil:
Umanist
Specializare:
Filologie

Ai gasit ceva în neregulă cu acest document?

Te-ar putea interesa și:
Naratorul este o voce a autorului, un ambasador al acestuia in lumea fictiva a operei, un eu epic...
Chiar daca prozatori ca Alecu Russo, Nicu Gane si inaintea lor Costache Negruzzi inserasera...
Introducere Fara a constientiza, sintem adeseori niste diaristi: orice eveniment personal, notat...
Introducere Romanciera, cunoscuta mai bine de publicul larg abia in zilele noastre, si-a...
MODELE NARATIVE IN PROZA SCURTA ROMANEASCA In literatura romana, un element definitoriu,...
Sus!