Politica monetară

Previzualizare documentație:

Extras din documentație:

A vorbi despre macroeconomie inseamna a analiza realitatea economica in complexitatea ei, avand

in vedere toate elementele ce o compun. Prin actiunea generata de fortele care o conduc, aceasta realitate

economica isi modifica starea - de echilibru sau dezechilibru - de la moment la altul.

Analiza macroeconomica impune a lua in considerare mediul economic ca un intreg, cu perioadele

sale de avant sau de recesiune, cu nivelul total al productiei si al serviciilor oferite pe piata, fara a putea sa se

faca abstractie de nivelul preturilor si de ciclicitatea cu care acestea se modifica - generand de cele mai multe

ori inflatie si, din pacate, destul de rar deflatie, de nivelul fortei de munca care sa asigure realizarea unui

anumit nivel al productiei si, implicit, de gradul efectiv de ocupare. Toate acestea au ca finalitate, in fond,

asigurarea, pe termen lung, a unui anumit nivel de crestere economica, care, in definitiv, este dat de actiunile

intreprinse pe termen scurt - actiuni concretizate in fluctuatii care genereaza ciclurile de productie (business

cycles).

In ultimii ani, pe fondul accentuarii presiunilor inflationiste si a celor legate de cresterea numarului

somerilor, al accentuarii dezechilibrelor macroeconomice, se vorbeste tot mai mult de adoptarea unui mix de

politici economice care sa conduca la stabilizarea macroeconomica.

Nu de putine ori, stabilizarea macroeconomica era asociata cu stabilizarea monetara. Stabilizarea

monetara, in sensul de baza al cuvantului, presupune, in fapt, schimbarea sistemului monetar specific

economiei respective, in primul rand prin schimbarea monedei ce circula in acea economie (in sensul

restabilirii unei noi valori pentru moneda puternic depreciata). Daca avem in vedere cealalta fateta a

stabilizarii, si anume stabilizarea macroeconomica, aceasta are in vedere asigurarea stabilitatii economice

prin restabilirea echilibrului general al economiei analizate.

Semantic, verbul a stabiliza presupune a readuce la stabilitate un anumit lucru.1 In cazul economiei,

dupa cum am mai aratat, implica un ansamblu de masuri care sa permita restabilirea tuturor echilibrelor

economice in scopul atingerii unui anumit nivel al cresterii economice, pe fondul unui anumit grad al

ocuparii, in conditiile luptei pentru mentinerea stabilitatii preturilor, precum si a celei privind eliminarea sau,

in ultima instanta, reducerea deficitelor bugetar si al balantei comerciale. Toate acestea se afla in stransa

legatura cu ,,sanatatea monedei", de a carei stabilitate depinde, in final, situatia economiei in ansamblu.

Procesul de stabilizare macroeconomica este puternic influentat de masurile de politica economica

adoptate, de coerenta acestora si, implicit, de gradul in care autoritatile implicate in aplicarea acestor masuri

sunt capabile sa conlucreze in vederea atingerii obiectivelor propuse.

De acuratetea acestor masuri depinde, in fapt, rezultatul politicii de macrostabilizare, de restabilire a

echilibrului economic general, care sa permita asigurarea unui nivel de trai decent pentru populatia

economiei analizate.

1 Dictionnaire de la langue francaise, Editions de la Connaissance, 1995 (stabilitate - calitatea unui lucru sau persoane stabile; iar

mai departe stabil este explicat ca fiind ceva ce ramane nemiscat sau care nu variaza, este durabil, constant in timp)

POLITICA MONETARA

SI ROLUL EI

IN STABILIZAREA

MACROECONOMICA

Ca urmare, politica macroeconomica se concretizeaza in ansamblul instrumentelor si masurilor

adoptate de autoritatile unei tari, in scopul influentarii principalelor variabile economice si al atingerii

nivelului dorit pentru economia respectiva.

Altfel spus, ,,politica economica este o interventie deliberata a statului in domeniul economic in

scopul de a infaptui anumite obiective de ordin structural sau conjunctural".2 Realizarea acestei politici

economice este legata de atingerea obiectivelor propuse. Obiectivul ideal, care ar genera si o deplina

macrostabilizare, ar fi acela al asigurarii unei cresteri economice durabile, in conditiile unei ocupari complete

a fortei de munca, ale unui buget de stat si unei balante comerciale echilibrate, toate acestea pe fondul

stabilitatii preturilor.

Ceea ce este de mentionat este faptul ca realizarea unui astfel de obiectiv complex a ramas doar la

stadiul teoretic, practica demonstrand, nu o data, ca atingerea uneia dintre componentele lui poate fi in

contradictie cu realizarea altora. Cel mai concludent exemplu este acela reliefat de Curba lui Philips, potrivit

careia nu se poate realiza stabilitatea preturilor - deci un nivel scazut al inflatiei - cu asigurarea unui ridicat

nivel al ocuparii fortei de munca.

Problema care se ridica este aceea a alegerii obiectivului de politica economica ce trebuie avut in

vedere prin mixul de politici economice ce se adopta. Chiar daca ,,obiectivul este acelasi, mijloacele de a-l

atinge - nu. Economia este un mecanism atat de complex, incat conducerea ei este asemanata mai degraba

cu o arta decat cu o stiinta exacta. Solutiile oferite pentru o problema sau alta sunt, de obicei, multiple,

uneori chiar aparent contradictorii."3

Atingerea acestor obiective are la baza, in definitiv, instrumentele utilizate de autoritatea abilitata cu

realizarea politicii macroeconomice. Aceste instrumente sunt reprezentate de componentele politicii

economice, componente ce se concretizeaza in tot atatea politici independente, dar in acelasi timp corelate

una cu cealalta: politica monetara, politica valutara (considerata de unii economisti ca fiind parte

componenta a politicii monetare, iar de altii ca politica distincta in cadrul politicii macroeconomice), politica

fiscala, politica comerciala si, nu in ultimul rand, politica veniturilor.

Aceste instrumente pot conduce la realizarea doar a unei parti din obiectivele propuse (figura 1).

Figura 1 Corelatia dintre obiectivele si instrumentele politicii economice

2 BASNO, Cezar si DARDAC, Nicolae, Moneda, credit, banci, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1999, pag.379

3 RADULESCU, Eugen, Inflatia, marea provocare, Editura Enciclopedica, Bucuresti, 1999, pag.8

OBIECTIVE DE

POLITICA ECONOMICA

INSTRUMENTE DE

POLITICA ECONOMICA

CRESTERE

ECONOMICA

GRADUL DE OCUPARE

AL FORTEI DE MUNCA

STABILITATEA

PRETURILOR

ECHILIBRAREA

BALANTEI DE PLATI

EXTERNE

REDUCEREA

DEFICITULUI BUGETAR

POLITICA

MONETARA

POLITICA FISCALA

POLITICA

VENITURILOR

POLITICA VALUTARA

POLITICA

COMERCIALA

1.1 Obiectivele politicii economice

Realizarea stabilitatii macroeconomice este reflectata de modul in care sunt realizate obiectivele

stabilite prin politica macroeconomica. In economiile contemporane, realizarea in bune conditii a politicii de

stabilizare macroeconomica este strans legata de obiectivul stabilit, obiectiv generat de specificul economiei

analizate.

1.1.1 Grad ridicat al ocuparii fortei de munca

Obiectivul cu cel mai mare impact social este reprezentat de gradul de ocupare al fortei de munca,

mergandu-se pe maximizarea acestuia. In ceea ce priveste acest obiectiv, este aproape clara dorinta

inregistrarii unui nivel ridicat al ocuparii, pe de o parte pentru a se asigura un nivel de trai decent, iar pe de

alta parte pentru a asigura un nivel ridicat al ofertei de produse. Atingerea unui astfel de obiectiv implica

nenumarate probleme. O prima problema este cea legata, inca de la inceput, de definirea nivelului ce

caracterizeaza gradul cel mai inalt de ocupare. Ar fi o greseala foarte mare daca s-ar considera ca exista

economii in care exista o ocupare totala a fortei de munca. In cadrul oricarei economii exista, in permanenta,

somaj frictional. ,,Consensul analistilor economici, in ceea ce priveste factorii frictionali, este acela ca

nivelul cel mai ridicat al ocuparii fortei de munca este atins [ ] atunci cand rata somajului este cuprinsa

intre 3% - 4% din totalul fortei de munca civila".4

In conditiile economiilor actuale, pe fondul restructurarii macroeconomice, nivelul somajului

frictional a crescut destul de mult. De aceea, autoritatile incearca sa determine cu mare atentie care sunt

cauzele care determina aceasta crestere. Complexitatea economiilor actuale conduce automat la manifestarea

anumitor forte care genereaza presiuni pe piata fortei de munca.

Factorii care genereaza somajul frictional sunt reprezentati de:

factori sezonieri, in baza carora cererea de locuri de munca

Bibliografie:

1.

* * *

Evaluarea starii economiei nationale - Un proiect deschis,

Academia Romana. 1999

2. ANTOHI, Dorina Florenta Inflatia si politici antiinflationiste, Academia Romana, Institutul

National de Cercetari Economice, Teza de doctorat, Bucuresti,

1999

3. AXILROD, Stephen H.

Open Market Operations, Reforms and Policy Instruments in

Instruments of Monetary Managements: Issues and Country

Experiences, Editors Tomas J.T. Balino si Lorena M. Zamalloa,

International Monetary Fund, Washington 1997

4. BALINA, Tomas J.T.

ZAMOLLOA, Lorena M.

Instruments of Monetary Management: Issues and Country

Experiences, International Monetary Fund, 1997

5. BASNO, Cezar

DARDAC, Nicolae

Moneda, credit, banci, Editura Didactica si Pedagogica,

Bucuresti, 1999

6. BELL, Gerwin

COSSE, Stephan

WANG, Tao

MOORE, David

BROWN, Ward

Romania: Selected Issues and Statistical Appendix, International

Monetary Fund - Country Report, ianuarie 2001

7. BORIO, Claudio E.V. The Implementation of Monetary Policy in Industrial Countries:

A survey, BIS Economic Papers, nr.47, 1997

8. BRAN, Paul Mecanismul monetar actual, Editura Stiintifica si Enciclopedica,

Bucuresti, 1984

9. BRUNO, Catherine Transmission de la politique monetaire et regime de changes -

une comparaison: France, Allemagne, Etats-Unis, Revue de

l'OFCE, nr.61/1997

10. BURDA, Michael

WIPLOSZ, Charles

Macroeconomie - perspective europeenne (Traduction de la 2-e

edition anglaise par Jean Houard), De Boeck Universite,

Bruxelles, 1998

11. CALVO, Guillermo A.

KUMAR, Manmohan S.

Money Demand, Bank Credit and Economic Performance in

Former Socialist Economies, International Monetary Fund Staff

paper, vol.41, nr.2/1994

12. CERNA, Silviu Inflatia - repere pentru o sinteza, B.N.R., Caiete de studii 1/1995

13. CERNA, Silviu Banii si creditul in economiile contemporane, Editura

Enciclopedica, Colectia Bancii Nationale a Romaniei, 1994

14. CHOI, Woon Gyu

OH, Seonghwan

Endogenous Money Supply and Money Demand, International

Monetary Fund Working Papers, WP/00/188, noiembrie 2000

15. CLINTON, Kevin Strategic Choices for Inslation Targeting in the Czech Republic,

Targeting in Transition Economie, Czech National Bank, 2000

16. COHEN, Robert Money, Inflation, Deflation and the Need for Sound Money,

http://www.telesouth1.com/~krcohen/money.htm

17. CORSETTI, Giancarlo

PESENTI, Paolo

International Dimensions of Optimal Monetary Policy, National

Bireau of Economic Research, WP 8230/2001

18. DAIANU, Daniel Transformarea ca proces real, Editura Institutului Roman pentru

Libera Initiativa, Bucuresti, 1999

Descarcă documentație

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Politica monetara
    • anexe.pdf
    • bibliografie.pdf
    • cap 1.pdf
    • cap 2.pdf
    • cap 3.pdf
    • cap 4.pdf
    • cz.pdf
Alte informații:
Tipuri fișiere:
pdf
Diacritice:
Da
Nota:
10/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
7 fisiere
Pagini (total):
122 pagini
Imagini extrase:
122 imagini
Nr cuvinte:
55 046 cuvinte
Nr caractere:
336 119 caractere
Marime:
1.94MB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Documentație
Domeniu:
Economie
Tag-uri:
Economie, fonduri, dezvoltare
Predat:
la facultate
Materie:
Economie
Sus!