Consumul populației în România

Previzualizare documentație:

Cuprins documentație:

Cap1. Definirea cosumului. Aspecte teoretice
1.1. Conceptul de consum in context contemporan. Clasificari ale consumului ;
1.2. Relatia dintre nevoi si consum ;
1.3. Nevoia satisfacuta, compromis intre aspiratie si realitate ;

Extras din documentație:

Indiferent de cartea pe care o deschidem, fie ca este de economie, de statistica sau de marketing, in toate regasim aspecte privind consumul populatiei. In aceasta esenta, consumul populatiei inseamna utilizarea bunurilor (alimentare sau nealimentare) si/sau serviciilor in scopul satisfacerii necesitatilor personale ale oamenilor.

Din punct de vedere economic, consumul poate fi studiat fie prin prisma cheltuielilor si a veniturilor persoanelor, fie prin prisma cererii si a ofertei de bunuri si servicii. La randul ei, statistica foloseste un sistem de indicatori ai consumului, in timp ce marketingul analizeaza nevoile de consum si comportamentul consumatorilor. Putem defini astfel, comportamentul consumatorului ca fiind un sistem de activitati si procese decizionale implicate in alegerea, procurarea si utilizarea produselor si serviciilor.

In conditiile trecerii la economia de piata, se impune, din ce in ce mai pregnant, necesitatea cunoasterii si evaluarii nevoilor populatiei prin intermediul studierii consumului, respectiv a strcturii acestuia. Deoarece studiul consumului populatiei se refera la un domeniu amplu, apare necesitatea abordarii acestuia din trei planuri, respectiv, din unghiuri distincte si anume :

1.Cercetarea consumului propriu-zis ca sfera a utilizarii bunurilor si serviciilor create pentru satisfacerea nevoilor.

Acest mod de abordare a problemei vizeaza atat aspecte de ordin cantitativ, calitativ, cat si pe cele de ordin structural.

2.Studiul cheltuielilor, ce presupune o analiza a cheltuielilor efectuate pentru achizitionarea bunurilor si serviciilor consummate de gospodarie si de membrii acesteia, dar si a cheltuielilor nelegate de consum, cum ar fi, de exemplu, plata impozitelor si a diferitelor taxe.

3.Descifrarea mecanismelor complexe care declanseaza comportamentul de consum si, implicit, consumul. In aceasta categorie intra atat studiul nevoilor de consum, cat si cel al factorilor care exercita o mai mare sau mai mica influenta asupra comportamentului consumatorului. In acest context, notiunea de ''consumator'' nu poate fi inteleasa decat daca il privim pe acesta in relatie cu semenii sai, daca cercetam motivatiile care au declansat mecanismul deciziilor de cumparare si de consum, ce l-au transformat din simplu individ in potential cumparator de bunuri sau chiar in consumator de anumite produse si servicii.

1.1. Conceptul de consum in context contemporan. Clasificari ale consumului

Consumul populatiei se refera la o mare varietate de bunuri, unele pot fi de prima necesitate (paine, carne, lapte, legume sau imbracaminte), iar altele pot suporta o amanare a satisfacerii nevoilor legate de ele, fiind considerate obiecte de lux. Analiza consumului la nivelul produselor si al grupelor de produse nu trebuie sa ia in considerare numai evolutia cantitativa, ci si pe cea calitativa a acestora.

Volumul, structura, calitatea si dinamica consumului reliefeaza gradul de stisfacere a multiplelor trebuinte fiziologice, spirituale sau sociale ale populatiei.

In general, satisfacerea oricarei nevoi se face prin consumul de bunuri. Altfel spus, folosirea bunurilor economice, in scopul satisfacerii nevoilor personale sau colective reprezinta consumul. La randul sau, consumul personal constituie o componenta pricipala a calitatii vietii, respectiv a nivelului de trai.

In Romania, nivelul de trai al unor largi categorii de populatie a inregistrat in ultimul deceniu un regres aproape continuu.

Incepand din anul 1995, Institutul National de Statistica a studiat acest fenomen pe baza datelor obtinute din: Ancheta Integrata in Gospodarii (AIG) , Utilizarea Timpului in Romania (TUS), Ancheta Conditiilor de Viata (ACOVI) si Ancheta de Familie (ABF)

In tarile Uniunii Europene, Ancheta Bugetelor de Familie (ABF) prezinta doua posibile abordari: abordarea cheltuielilor si abordarea consumului.

->Abordarea cheltuielilor se axeaza pe masurarea cheltuielilor monetare pentru bunurile si serviciile consumate de gospodarie si de membrii acesteia, cu posibila adaugare a unor cheltuieli nelegate de consum, cum ar putea fi: impozite, contributii si transferuri. Acesta abordare prezinta avantajul de a fi simplu pus in practica, constituind, de asemenea, o baza de estimare a puterii de cumparare a gospodariei.

->Abordarea consumului are ca scop masurarea distincta a consumului final al gospodariei fata de cheltuielile realmente facute in timpul unei anume perioade de inregistrare sau de referinta

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Consumul populatiei in Romania.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
8/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
30 pagini
Imagini extrase:
30 imagini
Nr cuvinte:
13 078 cuvinte
Nr caractere:
68 509 caractere
Marime:
79.63KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Documentație
Domeniu:
Economie
Tag-uri:
Economie, populatie, buget
Predat:
la facultate
Materie:
Economie
Sus!