1.1. Prezentul normativ stabileste conditiile referitoare la incercarea
statica in teren a pilotilor izolati in vederea determinarii capacitatii portante
a acestora in conlucrare cu terenul si a relatiei dintre incarcari si deformatii,
precum si la incercarea pe cale dinamica a pilotilor prefabricati pentru
evaluarea prin calcul a capacitatii portante axiale.
Datele obtinute in urma efectuarii incercarilor in teren a pilotilor
servesc la:
- proiectarea fundatiilor pe piloti;
- verificarea tehnologiilor de realizare a pilotilor in
conditiile gcotehnice ale amplasamentului;
- controlul calitatii la executie
Observatie: Prezentul Normativ inlocuieste STAS 2561/2-81
Conditiile de pregatire si de instrumentare a pilotilor de proba pot fi
utilizate si in lucrarile de cercetare stiintifica, reprezentand un nivel minim
de exigente.
Prevederile din prezentul normativ se aplica si la incercarea statica
in teren a baretelor pentru fundarea constructiilor (definite in Instructiunile
tehnice P106-85).
l .2. Prevederile prezentului normativ sunt in concordanta cu
principiile cuprinse in capitolul "Fundatii pe piloti" din prenorma europeana
ENV 1997 - 1:1994 "Eurocod 7. Proiectarea geotehnica. Reguli generale" si
cu recomandarile din "Metodologia pentru incercarea axiala a pilotilor
-Partea 1: incercarea statica" (elaborata sub egida Societatii Internationale de
Mecanica Pamanturilor si Fundatii si publicata in "ASTM Geotechnical
Testing Journal" - iunie 1985), la care se refera aceasta prenorma europeana.
Elaborat de: Aprobat de: MINISTRUL
INSTITUTUL DE STUDII Sl LUCRARILOR PUBLICE SI
PROIECTARI PENTRU IMBUNATATIRI AMENAJARII TERITORIULUI
FUNCIARE - l.S.P.I.F. - S.A. cu ordinul nr.: 264/N / 02.11.2000
101
1.3. Utilizarea datelor obtinute din incercarea in teren a pilotilor de
proba pentru proiectarea fundatiilor pe piloti se face conform prevederilor
cuprinse in reglementarile de proiectare a acestei categorii de fundatii. Tot
pe baza acestor reglementari de proiectare se stabilesc pe amplasamentele de
constructii numarul si dispunerea in plan a pilotilor de proba, precum si tipul
de incercare, in corelatie cu alte determinari ce pot servi la stabilirea
portantei pilotilor din fundatiile structurilor proiectate (incercari de
penetrare statica, dinamica, presiometrice, etc.).
In cazul pamanturilor sensibile la umezire, elaborarea programului
de incercare in teren a pilotilor de proba si interpretarea rezultatelor se vor
face in corelare cu prevederile normativului P7-92.
l .4. Prezentul normativ prevede urmatoarele tipuri de incercari ale
pilotilor de proba verticali, izolati:
a) incercari statice cu trepte de incarcare mentinute in timp:
- axiale, la compresiune;
- axiale, la smulgere;
- transversale (cu forte orizontale).
b) incercari pe cale dinamica (bateri de proba).
Observatii: I. Unele prevederi privind realizarea, pregatirea si
instrumentarea pilotilor de proba pot fi utilizate si la
incercarile statice pe grupuri de piloti, pentru care se
vor elabora programe speciale de incercare.
2. Cand nu este posibila incarcarea statica axiala a
pilotilor cu ajutorul preselor hidraulice conform
prezentului normativ, se pot prevedea incarcari prin
lestare directa pe capul pilotului, fiind necesara
intocmirea unei documentatiei speciale.
3. Incercarea pilotilor de proba cu viteza de
deformare impusa poate fi utilizata, pe baza unor
programe de lucru speciale, numai cand se
demonstreaza - pentru tipul de pilot si terenul de
fundare respectiv - echivalenta rezultatelor cu cele
obtinute prin incercari statice, cu trepte de incarcare
mentinute in timp.
102
4. Masurarea vitezei de propagare a undelor in pilotii
batuti, in vederea determinarii capacitatii portante sau a
integritatii corpului pilotului, pe baza "ecuatiei
undei", se realizeaza cu echipamente speciale si nu
face obiectul normativului.
1.5. Incercarile pe piloti vor fi realizate conform unui proiect si vor
fi conduse de personal tehnic avand calificarea necesara.
Se va asigura prezenta permanenta la locul incercarii a unui
specialist cu experienta in domeniu. Raportul de incercare va fi intocmit de
un inginer avand pregatirea necesara interpretarii rezultatelor obtinute.
1.6. In functie de scopul urmarit si de exigentele impuse prin
programul de incercare si de echipare a pilotilor, se stabilesc patru niveluri
(clase) de calitate pentru incercarile in teren ale pilotilor si anume:
- nivelul N1: incercari pentru cercetarea stiintifica (in vederea
perfectionarii, calibrarii, sau adaptarii metodelor sau a principiilor de calcul
al fundatiilor pe piloti);
- nivelul N2: incercari efectuate in apropierea amplasamentului
constructiei proiectate, pentru verificarea tehnologiei de executie a pilotilor
in conditiile de teren date si pentru determinarea capacitatii portante si a
dependentei incarcare-deplasare, in vederea proiectarii fundatiilor pe piloti;
- nivelul N3: incercari de control pe piloti din fundatie, pentru
confirmarea capacitatii portante preliminate in proiect;
- nivelul
NP 045 2000 Normativ privind incercarea in teren a pilotilor de proba si a pilotilor din fundatii
-Obiect si domeniu de aplicare-Principiile metodelor de incercare-Activitati preliminare efectuarii incercarilor-Exigente pentru utilajele, dispozitivele si aparatele de masurare utilizate la incercarea pilotilor-Incercarea axiala la compresiune-Incercarea axiala la smulgere-Incercarea cu forte orizontale-Conditii speciale pentru realizarea incercarilor statice in teren inundat-Incercarea pe calea dinamica-Raportul de incercare-Masuri specifice de tehnica securitatii muncii
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.