Evaluarea întreprinderii

Previzualizare documentație:

Extras din documentație:

. Principii generale

Evaluarea intreprinderii este procesul prin care se ajunge la o opinie sau la o estimare a valorii unei afaceri sau entitati economice sau a unei participatii la aceasta (GN 6, p. 276).

O intreprindere sau o entitate economica este orice entitate care desfasoara o activitate comerciala (face acte de comert), industriala, de servicii sau de investitii.

Evaluarea intreprinderii se solicita si se realizeaza pentru stabilirea valorii de piata (conform IVS 1). Principiul general in evaluarea intreprinderilor este faptul ca proprietatea acestora este generatoare de afaceri. Conceptele si metodele aplicate la celelelte tipuri de proprietati (imobiliare, bunuri mobile) raman valabile, cu anumite particularitati, in sensul ca anumiti termeni pot avea sensuri diferite.

Abordarile utilizate in evaluarea intreprinderilor sunt: abordarea bazata pe active, abordarea prin capitalizarea venitului si abordarea prin piata.

Evaluarea se bazeaza pe principiul activului net contabil corectat, in care intreg patrimoniul este considerat o suma de elemente de activ minus datoriile, dar fiecare element de activ si de pasiv se evalueaza individual utilizand metode bazate pe valoarea de piata.

Abordarea prin capitalizarea venitului

Evaluarea consta in anticiparea veniturilor nete (beneficiilor) viitoare si convertirea lor in valoare a capitalului.

Abordarea prin piata

Evaluarea consta in compararea intreprinderii de evaluat cu intrepeprinderi similare care au fost vandute.

Premiza generala a evaluarii este principiul continuitatii activitatii de exploatare a intreprinderii intru-un orizont de timp nelimitat. Aceasta este o alternativa la premiza lichidarii si permite ca intreprinderea sa fie evaluata la o valoare mai mare decat valoarea ei de lichidare. Valoarea intreprinderii depinde de gradul de control al proprietarilor (actionarilor sau asociatilor) asupra proprietatii, deciziilor si a managementului. De ex. valoarea unei actiuni rezultata in urma estimarii valorii

intreprinderii detinuta de actionari minoritari este diferita de valoarea unei actiuni intr-un pachet majoritar sau care exercita un control semnificativ in intreprindere (peste 30%).

Evaluarea intreprinderii are diferite utilizari:

- pentru estimarea valorii de piata a intreprinderii individuale in vederea achizitiei sau vanzarii;

- pentru estimarea participatiilor detinute de actionari sau asociati (actiunilor sau partilor sociale) in vederea tranzactionarii directe (vinzare - cumparare) sau cesiunii respectiv preluarii unor participatii;

- pentru estimarea valorii de piata a intreprinderii in cazul fuziunilor, divizarilor sau a infiintarii de societati mixte;

- ca baza pentru retratarea situatiilor financiare in concordanta cu standardele de contabilitate referitor la conventia care reflecta efectul modificarii preturilor;

- ca baza pentru estimarea deprecierii anumitor active imobilizate si reflectarea corecta in contabilitate.

Metode de evaluare a intreprinderii:

a. Metode inscrise in abordarea pe baza de venit:

- Metoda actualizarii fluxurilor de lichiditati (DCF - Discounted Cash Flow), prin care toate beneficiile economice proiectate (fluxuri de lichiditati sau alte variabile asimilate) ale intreprinderii sunt actualizate la valoarea prezenta, utilizand o rata de actualizare ce reprezinta costul capitalului pentru acea investitie.

Actualizarea presupune o perioada explicita de previziune si o valoare reziduala (perioada nonexplicita).

- Metoda capitalizarii venitului (a profitului sau a dividendelor) se bazeaza pe raportarea unui flux constant si reproductibil de venit (de regula, profit net sau dividende) la o rata de capitalizare. In acest caz este vorba de un singur flux de beneficiu economic, aferent unei singure perioade (de regula, un an).

b. Metode inscrise in abordarea prin comparatie:

- Metoda comparatiei cu societati similare cotate sau cu tranzactii de pachete minoritare (actiuni la firme cotate). Ratele de valoare sau multiplicatorii (de ex. Price Earning Ratio - PER) rezulta din tranzactii realizate pe piata financiara (in marea majoritate a cazurilor este vorba de pachete minoritare de actiuni).

- Metoda comparatiei cu vanzari de firme similare necotate (piata de achizitii si fuziuni), in care baza de comparatie o reprezinta tranzactiile cu intreprinderi in ansamblul lor sau tranzactii cu pachete majoritare, de regula avand in vedere piata intreprinderilor necotate.

- Metoda comparatiei cu tranzactii anterioare sau cu oferte de tranzactii cu participatii la capitalul intreprinderii evaluate. Modul de estimare a valorii se bazeaza pe tranzactii anterioare, oferte sau acorduri care vizeaza proprietatea asupra intreprinderii evaluate.

c. Metode inscrise in abordarea pe baza de active:

- Metoda activului net corectat (ANC), in care activele si datoriile sunt evaluate individual la valorile corespunzatoare (curente), rezultand astfel un activ net corectat al intreprinderii. Metoda este aplicabila in ipoteza continuitatii exploatarii intreprinderii evaluate.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Evaluarea intreprinderii.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Nu
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
5 pagini
Imagini extrase:
5 imagini
Nr cuvinte:
1 823 cuvinte
Nr caractere:
11 632 caractere
Marime:
15.81KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Liceu
Tip document:
Documentație
Materie:
Contabilitate
Tag-uri:
cheltuieli, intreprindere, datorii, Venituri
Predat:
la liceu
Profil:
Servicii
Specializare:
Ştiinţe sociale
Sus!