1- PARTICULARITATILE LUCRARILOR SUBTERANE IN MEDIU URBAN
1.1- Probleme legate de lucrarile subterane in mediu urban
1.2- Amplasarea lucrarilor, trasarea si profilul longitudinal
1.3- Problema poluarii mediului inconjurator
Este bine cunoscut faptul ca un tunel de metrou realizat intr-o zona urbana
este generator de riscuri importante, chiar mai mari decat un tunel obisnuit de tren
realizat spre exemplu sub o colina. In primul rand este vorba de riscuri tehnice si
financiare, care de altfel sunt si particularitatile unui mediu urban, mediu cu atat mai
sensibil, cu cat se situeaza intr-o zona foarte populata. Proiectele de amenajari
urbane, deseori legate de transportul persoanelor si fluidelor, necesita din ce in ce
mai mult alegerea unor solutii tehnice care sa prevada ca lucrarile aferente sa fie
executate in cea mai mare parte in subteran. Transportul urban va constitui de fapt
unul din lucrurile cele mai importante ale deceniilor viitoare in dezvoltarea economica
a oraselor. Prin urmare, va fi necesar realizarea unui proiect de dezvoltare puternica
a retelelor de transport public intr-o zona integrala (metrouri, tramvaie).
Crearea unor astfel de infrastructuri constitue totusi operatii complexe, care
vor trebui sa faca fata la o sensibilizare crescatoare a populatiilor in ceea ce priveste
problemele de mediu inconjurator, adica altfel spus prin exigente din ce in ce mai
marcate in materie de integrare a infrastructurilor in zonele respective. Se observa
totodata o diminuare a constructiilor in transee acoperite, aceasta evolutie
prezentand un inconvenient major, si anume: costuri ale proiectelor, cu toate riscurile
de intarziere, chiar unele nerealizari care decurg din acest inconvenient. Mai mult,
este vorba de sume enorme care nu pot fi suportate in intregime din banii publici.
Principiul lucrarilor subterane este de a fi "ascuns", de a nu atinge si depasi
limitele suprafetei; astfel, se dispune de doua variante:
? lucrarea este sapata la zi in transee acoperite (exemplu reprezentativ il
constitue in acest sens metrourile din Lille si Lyon care sunt in mare parte in
transee acoperita;
? tunelul este sapat in subteran (spre exemplu metroul din Lille pe anumite
tronsoane este sapat in subteran).
De fapt, in cadrul alternativei suprafata (numit si aerian) - subteran pentru
transportul in mediul urban, pot fi emise cinci problematici sau criterii:
a) Confortul si comoditatea deplasarilor; atractivitate din punct de vedere
al utilizatorului: timp de acces si de schimb (corespondente), confort
fizic si uman, siguranta;
b) Organizarea spatiului urban: tot ce inceamna consumarea spatiului
necesar realizarii proiectului (fezabilitate, trasari, profil longitudinal,
coordonare intre mijloacele de transport, volume si suprafete puse in
discutie), criteriul "protectie civila" trebuie deasemenea luat in
considerare. Astfel, avantajul il au infrastructurile subterane (aspecte
ale circulatiei sau dezvoltare urbana care nu este afectata);
c) Impactul asupra mediului inconjurator justifica deseori realizarile
subterane (numai impactele hidrogeologice si geologice pot fi
defavorabile). Acestea se refera la: achizitii funciare si exproprieri
(aspecte juridice ale lucrarilor subterane), zgomote, vibratii, poluarea
atmosferica dupa si in timpul lucrarilor, aspectul vizual si estetic
Metode de executie a constructiilor subterane
(impactul asupra plantatiilor si spatiilor verzi), impactul asupra altor
mijloace de circulatie, impactul asupra retelelor de servicii publice,
impactul asupra proiectelor de urbanism, de transport si al retelelor
serviciilor publice, impactul in caz de abandon al infrastructurii;
d) Cheltuielile de exploatare ale sistemului de transport;
e) Costul de stabilire a infrastructurilor (in defavoare aproape sistematic al
subteranului).
Spre exemplu, metroul din Bordeaux a fost abandonat in favoarea unei linii de
tramvai, datorita faptului ca s-au constatat costuri suplimentare legate de o geologie
dificila a zonei, din motive de urbanism datorate unei geografii urbane destul de
extinsa si mai ales datorita problemelor de miscari ale unor edificii constatate deja la
construirea parcarilor subterane. In anumite situatii insa, poate fi aplicata varianta
construirii unei linii mixte (spre exemplu in anumite regiuni pariziene sau pentru
metroul din Lille), o parte dezvoltata la suprafata si o alta subterana sa chiar pe
anumite portiuni in transee acoperite. Acest caz se aplica, in general, pentru
traversarea fluviilor a caror calitate slaba a terenurilor (de regula datorita prezentei
aluviunilor) conduc la numeroase riscuri si dificultati. O alta solutie costisitoare si
foarte tehnica ar fi aceea de a realiza tuneluri sub apa.
Dintre avantajele transeelor acoperite amintim: costul redus al unui metru
liniar; aceste transee pot fi realizate pe tronsoane; pentru organizarea procesului de
sapare se pot efectua lucrari de lungime mai mica si astfel se diminueaza cheltuielile
constructiei.
Pentru a sapa in apa este si mai simplu: se coboara niste pereti prefabricati
rezistenti la apa, in partea inferioara se plaseaza un radier, se toarna beton etans
sub acesta, se monteaza apoi un element etans in interior care trebuie sa reziste la
presiunea hidraulica dezvoltata pe conturul lui. Adancimea transeelor acoperite se
stabileste prin determinarea prealabila a gabaritului in inaltime a tunelului, dupa care
se estimeaza grosimea necesara restabilirii unei dale sau a unui drum situat
deasupra tunelului; se ramane tot timpul cat mai aproape posibil de suprafata.
Aceasta tehnica este mult mai usor de aplicat in practica si mai putin costisitoare
decat tunelul. Totusi, va trebui sa se tina seama de costul lucrarilor de modificare sau
deplasare a retelelor (canalizari de ape, gaz, electrice, telefonice), ceea ce poate fi
un factor de reinnoire a retelelor invechite. S-a constatat ca in anumite situatii este
mai putin costisitor sa sapi un tunel sub nivelul retelelor (care in general sunt intalnite
pe primii 4 sau 5 m de sol, adica intr-o transee superficiala din care se vor realiza
transeele acoperite). Ori, pentru tuneluri trebuie avuta in vedere o grosime a terenului
pana la suprafata de cel putin de ordinul unui diametru si de preferinta de 1,5 sau de
doua ori diametrul; in aceasta situatie se coboara sub acest nivel de retele, acesta
fiind si criteriul de utilizare a microtunelurilor pentru noile retele de canalizare
ingropate in pamant.
In plus fata de cele mentionate, trebuie precizate si problemele referitoare la
mediul inconjurator care conduc, intr-o maniera tot mai pregnanta, la metode de
executare prin saparea subsolului (fara transee): dificultati de circulatie pe diferite cai
de transport, dificultati de protejare a spatiilor verzi si arborilor, poluari sonore si
prezenta elementelor inestetice in timpul lucrarilor.
In ceea ce priveste statiile de asteptare, daca profilul liniei si gabaritul, dar si
adancimea o pemite, atunci acestea sunt executate si amenajat la suprafata (sau la o
adancime foarte mica) pentru a reduce traseul de parcurs pe care pasagerii sunt
nevoiti sa-l strabata in vederea accesului la peroane si de a limita echipamentele
Metode de executie a constructiilor subterane
necesare (lifturi, scari). Dificultatea rezulta din dificultatea obtinerii unui spatiu de
dimensiuni importante (o lucrarea in linie este privita ca avand un caracter punctual
al lucrarilor).
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.