Rezumat
Coroziunea este atacul distructiv al unui metal prin reactie chimica sau
electrochimica cu mediul in care este situat. Integritatea structurala a
podurilor si a altor structuri din beton ce sunt afectate de coroziune
necesita reparatii urgente si costisitoare pentru a asigura siguranta publica
deoarece poate conduce la colapsul structurii si poate avea consecinte
catastrofale.
Mecanismele de coroziune permit intelegerea cauzelor aparitiei coroziunii
si metodele de prevenire sau cel putin de minimizare a degradarilor cauzate
de coroziune.
Diagramele Pourbaix au avantajul ca furnizeaza informatii privind
stabilitatea unui anume metal in conditii speciale de potential si pH, fiind
stabil sau reactionand si formand oxizi specifici sau ioni complecsi.
Ionii de cloruri rup pasivitatea sau previn formarea lor in unele metale.
Mediul, temperatura, pH-ul aerului, sarurile dizolvate sunt factori
importanti ai aparitiei coroziunii.
Cauza principala a degradarii structurilor armate este coroziunea
armaturii ancorata in beton. Pentru structurile noi exista cateva metode de
control a coroziunii armaturilor, dar pentru structurile existente metodele
pentru corectarea problemelor generate de coroziunea armaturilor sunt
relativ limitate de evaluarea starii structurii din beton armat. Controlul
coroziunii consta in protectia catodica pe scara larga pentru a preveni
coroziunea, testarea si dezvoltarea de vopsele performante, utilizarea unor
dozaje corespunzatoare de inhibitori sau recomandarea de protectii
anticorozive eficiente.
Managementul riscului este o preocupare de interes in domeniul ingineriei
in ultimii ani. Managementul coroziunii este un aspect esential al
managementului riscului. In primul rand, managementul riscului trebuie
inclus in faza de proiectare si apoi dupa executie lucrarile de intretinere
trebuie realizate astfel incat riscul sa fie gestionat si pe durata de viata
operationala a structurii.
Cuantificarea coroziunii poate fi realizata prin urmatoarele metode de
testare nedistructiva: metoda de masurare a potentialului cu ajutorul unei
semicelule, teste de determinare a rezistivitatii, teste pentru determinarea
carbonatarii betonului, teste pentru determinarea continutului de cloruri,
tomografie computerizata, metoda ultrasonica de tip puls-ecou, metoda de
scanare cu ajutorul curentilor Eddy, termografie si radiografie digitala.
Microscopia electrooptica a sectiunii transversale a elementelor
structurilor poate fi utilizata pentru documentarea vizuala a coroziunii.
Predictia coroziunii este posibila printr-o monitorizare foarte buna a
structurilor, crearea modelelor probabilistice si dezvoltarea unor softwareuri
de analiza.
CUVINTE CHEIE: procese de coroziune, poduri din beton, practici de inhibare a
coroziunii, testarea nedistructiva a coroziunii, predictia coroziunii
1. INTRODUCERE
Armaturile podurilor din beton armat si beton precomprimat corodeaza pe de o
parte acolo unde betonul prezinta fisuri datorita patrunderii agentilor atmosferici
(fisurare inainte de coroziune) sau pe de alta parte acolo unde betonul este
carbonatat sau atacat de cloruri ce conduc la aparitia fisurilor dupa aparitia
coroziunii. Aceste fisuri conduc la desprinderi ale betonului, odata cu parti ale
produsilor de coroziune ai armaturilor.
Cand betonul precomprimat prezinta fisuri acesta devine vulnerabil, colapsul fiind
posibil deoarece se presupune ca durabilitatea structurii a fost grav afectata.
1. Cristina Romanescu - "Analiza factorilor ce concura la coroziunea armaturilor la podurile din
beton armat" seminarul cu tema "Investigarea si gestionarea drumurilor publice" organizat la
CESTRIN in data de 24 noiembrie 2005 - revista "Drumuri si Poduri" numarul 37 (106) din 2006
2. Dr. Dmitri Val - "Aspects of corrosion in reinforced concrete structures and its influence on
structural safety (Stage B)", National Building Research Institute, Israel, Reports 2006
3. Pierre R. Roberge - ,,Handbook of Corrosion Engineering", McGraw-Hill Companies, 2000
4. R. Winston Revie, Herbert H. Uhlig - "Corrosion and corrosion control - An Introduction to
Corrosion Science and Engineering", Fourth edition, Published by John Wiley & Sons, Inc.,
Hoboken New Jersey, 2008
5. U.S. Department of Transportation - "Critical Literature Review of High-Performance Corrosion
Reinforcements in Concrete Bridge Applications", Final Report, July 2004
6. Integrated Research Project "Sustainable Bridges - Assessment for Future Traffic Demands and
Longer Lives - Laboratory investigations of steel bar corrosion in concrete", European
Commission within 6th Framework Programme, November 2007
7. U. S. Department of Transportation - Federal Highway Administration - "Multiple Corrosion
Protection Systems for Reinforced Concrete Bridge Components", July 2007
8. A.K. Agrawal, S. Alampalli, Z. Yi - "Advances in Corrosion Monitoring Systems for Highway
Bridges," Proceedings of the 2005 Structures Congress and the 2005 Forensic Engineering
Symposium, April 20-24, 2005. Published by American Society of Civil Engineers (ASCE)
Gestionarea riscului operational in exploatarea retelelor rutiere
9. Mohamed A. Ismail, Hamid Soleymani, Masayasu Ohtsu - ,,Early detection of corrosion activity
in reinforced concrete slab by AE technique", Proceedings of the 6th Asia-Pacific Structural
Engineering and Construction Conference (APSEC 2006), September 2006
10. Robert G. Kelly, John R. Scully, David W. Shoesmith, Rudolph G. Buchheit - ,,Electrochemical
Techniques in Corrosion Science and Engineering", Marcel Dekker, Inc., 2003
11. M. Raupach, B. Elsener, R. Polder and J. Mietz - ,,Corrosion of reinforcement in concrete.
Mechanisms, monitoring, inhibitors and rehabilitation techniques", European Federation of
Corrosion, Institute Cambridge England, 2007
12. V. S. Sastri, Edward Ghali, Mimoun Elboujdaini - "Corrosion Prevention and Protection Practical
Solutions", John Wiley & Sons Ltd, 2007
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.