Fenomenul de coroziune a podurilor din beton armat - metode de testare, control și de evaluare a riscului

Previzualizare documentație:

Extras din documentație:

Rezumat

Coroziunea este atacul distructiv al unui metal prin reactie chimica sau

electrochimica cu mediul in care este situat. Integritatea structurala a

podurilor si a altor structuri din beton ce sunt afectate de coroziune

necesita reparatii urgente si costisitoare pentru a asigura siguranta publica

deoarece poate conduce la colapsul structurii si poate avea consecinte

catastrofale.

Mecanismele de coroziune permit intelegerea cauzelor aparitiei coroziunii

si metodele de prevenire sau cel putin de minimizare a degradarilor cauzate

de coroziune.

Diagramele Pourbaix au avantajul ca furnizeaza informatii privind

stabilitatea unui anume metal in conditii speciale de potential si pH, fiind

stabil sau reactionand si formand oxizi specifici sau ioni complecsi.

Ionii de cloruri rup pasivitatea sau previn formarea lor in unele metale.

Mediul, temperatura, pH-ul aerului, sarurile dizolvate sunt factori

importanti ai aparitiei coroziunii.

Cauza principala a degradarii structurilor armate este coroziunea

armaturii ancorata in beton. Pentru structurile noi exista cateva metode de

control a coroziunii armaturilor, dar pentru structurile existente metodele

pentru corectarea problemelor generate de coroziunea armaturilor sunt

relativ limitate de evaluarea starii structurii din beton armat. Controlul

coroziunii consta in protectia catodica pe scara larga pentru a preveni

coroziunea, testarea si dezvoltarea de vopsele performante, utilizarea unor

dozaje corespunzatoare de inhibitori sau recomandarea de protectii

anticorozive eficiente.

Managementul riscului este o preocupare de interes in domeniul ingineriei

in ultimii ani. Managementul coroziunii este un aspect esential al

managementului riscului. In primul rand, managementul riscului trebuie

inclus in faza de proiectare si apoi dupa executie lucrarile de intretinere

trebuie realizate astfel incat riscul sa fie gestionat si pe durata de viata

operationala a structurii.

Cuantificarea coroziunii poate fi realizata prin urmatoarele metode de

testare nedistructiva: metoda de masurare a potentialului cu ajutorul unei

semicelule, teste de determinare a rezistivitatii, teste pentru determinarea

carbonatarii betonului, teste pentru determinarea continutului de cloruri,

tomografie computerizata, metoda ultrasonica de tip puls-ecou, metoda de

scanare cu ajutorul curentilor Eddy, termografie si radiografie digitala.

Microscopia electrooptica a sectiunii transversale a elementelor

structurilor poate fi utilizata pentru documentarea vizuala a coroziunii.

Predictia coroziunii este posibila printr-o monitorizare foarte buna a

structurilor, crearea modelelor probabilistice si dezvoltarea unor softwareuri

de analiza.

CUVINTE CHEIE: procese de coroziune, poduri din beton, practici de inhibare a

coroziunii, testarea nedistructiva a coroziunii, predictia coroziunii

1. INTRODUCERE

Armaturile podurilor din beton armat si beton precomprimat corodeaza pe de o

parte acolo unde betonul prezinta fisuri datorita patrunderii agentilor atmosferici

(fisurare inainte de coroziune) sau pe de alta parte acolo unde betonul este

carbonatat sau atacat de cloruri ce conduc la aparitia fisurilor dupa aparitia

coroziunii. Aceste fisuri conduc la desprinderi ale betonului, odata cu parti ale

produsilor de coroziune ai armaturilor.

Cand betonul precomprimat prezinta fisuri acesta devine vulnerabil, colapsul fiind

posibil deoarece se presupune ca durabilitatea structurii a fost grav afectata.

Bibliografie:

1. Cristina Romanescu - "Analiza factorilor ce concura la coroziunea armaturilor la podurile din

beton armat" seminarul cu tema "Investigarea si gestionarea drumurilor publice" organizat la

CESTRIN in data de 24 noiembrie 2005 - revista "Drumuri si Poduri" numarul 37 (106) din 2006

2. Dr. Dmitri Val - "Aspects of corrosion in reinforced concrete structures and its influence on

structural safety (Stage B)", National Building Research Institute, Israel, Reports 2006

3. Pierre R. Roberge - ,,Handbook of Corrosion Engineering", McGraw-Hill Companies, 2000

4. R. Winston Revie, Herbert H. Uhlig - "Corrosion and corrosion control - An Introduction to

Corrosion Science and Engineering", Fourth edition, Published by John Wiley & Sons, Inc.,

Hoboken New Jersey, 2008

5. U.S. Department of Transportation - "Critical Literature Review of High-Performance Corrosion

Reinforcements in Concrete Bridge Applications", Final Report, July 2004

6. Integrated Research Project "Sustainable Bridges - Assessment for Future Traffic Demands and

Longer Lives - Laboratory investigations of steel bar corrosion in concrete", European

Commission within 6th Framework Programme, November 2007

7. U. S. Department of Transportation - Federal Highway Administration - "Multiple Corrosion

Protection Systems for Reinforced Concrete Bridge Components", July 2007

8. A.K. Agrawal, S. Alampalli, Z. Yi - "Advances in Corrosion Monitoring Systems for Highway

Bridges," Proceedings of the 2005 Structures Congress and the 2005 Forensic Engineering

Symposium, April 20-24, 2005. Published by American Society of Civil Engineers (ASCE)

Gestionarea riscului operational in exploatarea retelelor rutiere

9. Mohamed A. Ismail, Hamid Soleymani, Masayasu Ohtsu - ,,Early detection of corrosion activity

in reinforced concrete slab by AE technique", Proceedings of the 6th Asia-Pacific Structural

Engineering and Construction Conference (APSEC 2006), September 2006

10. Robert G. Kelly, John R. Scully, David W. Shoesmith, Rudolph G. Buchheit - ,,Electrochemical

Techniques in Corrosion Science and Engineering", Marcel Dekker, Inc., 2003

11. M. Raupach, B. Elsener, R. Polder and J. Mietz - ,,Corrosion of reinforcement in concrete.

Mechanisms, monitoring, inhibitors and rehabilitation techniques", European Federation of

Corrosion, Institute Cambridge England, 2007

12. V. S. Sastri, Edward Ghali, Mimoun Elboujdaini - "Corrosion Prevention and Protection Practical

Solutions", John Wiley & Sons Ltd, 2007

Descarcă documentație

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Fenomenul de coroziune a podurilor din beton armat - metode de testare, control si de evaluare a riscului.pdf
Alte informații:
Tipuri fișiere:
pdf
Diacritice:
Nu
Nota:
7/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
13 pagini
Imagini extrase:
13 imagini
Nr cuvinte:
3 681 cuvinte
Nr caractere:
21 467 caractere
Marime:
1.36MB (arhivat)
Publicat de:
Antim Rosu
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Documentație
Domeniu:
Asigurări
Tag-uri:
temperatura, procese de coroziune, poduri din beton, practici de inhibare a coroziunii, testarea nedistructivă a coroziunii, predicţia coroziunii, Mediul, pH-ul aerului, sărurile dizolvate, Mecanismele de coroziune, Diagramele Pourbaix
Predat:
la facultate
Materie:
Asigurări
Profesorului:
Cristina Romanescu, Constantin Ionescu
Sus!