Uniunea Europeana consta din 27 tari care au ales sa lucreze impreuna in mai multe domenii de activitate. Pentru ca un numar tot mai mare de tari sa coopereze cu succes este nevoie de reguli clare si linii directoare.
Situatia curenta, in care regulile pot fi gasite in mai multe serii de tratate, este complexa si non-transparenta. Crearea unei singure reglementari va imbunatati aceasta situatie.
Regulile stabilite in tratatele anterioare nu au fost redactate sa sprijine un asemenea numar de state membre care lucreaza impreuna. Redactarea Constitutiei a permis schimbari care pot ajuta ca Uniunea extinsa sa functioneze eficient.
Constitutia modernizeaza structurile UE si subliniaza politicile UE, oferind un scop si un set mai accesibil de reguli pe care cetatenii pot sa le inteleaga mai bine.
Este Tratatul constitutional ,,cel mai bun drum inainte" pentru Uniunea Europeana? - este intrebarea pe care si-au adresat-o participantii la cel de-al XXV-lea colocviu de drept comunitar organizat de Asser Institute din Haga (13-16 octombrie 2004). Nu putem raspunde daca este ,,cel mai bun drum", dar cu siguranta reprezinta un pas pozitiv.
insasi ideea de ,,Constitutie" reprezinta un progres imens in directia aprofundarii integrarii si a apropierii Uniunii Europene de cetateni. Ce ar fi reprezentat Tratatul Constitutional daca ar fi avut acelasi continut, insa denumirea de ,,Constitutie" ar fi fost omisa? - se interoga profesorul Joseph Weiler (New York Law School). Ar fi reprezentat ,,o alta Nisa" - un oarecare progres rezultat din unificarea Tratatului instituind Comunitatea Europeana si Tratatului asupra Uniunii Europene si din aprofunadarea competentelor Uniunii in anumite domenii. Atributul de text constitutional prezinta insa un puternic impact atat psihologic, cat si juridic. Un text constitutional confera individualitate si coerenta sistemului ordinii juridice comunitare. Totodata, un text constitutional fundamenteaza vointa statelor si popoarelor Uniunii de a fundamenta o organizatie care tinde sa depaseasca caracterul strict interguvernamental. Din punct de vedere formal, constitutia poate fi privita ca un Tratat. Din punct de vedere substantial, aceasta reprezinta cu adevarat o lege funamentala, in sensul teoriei clasice a dreptului constitutional - act care reglementeaza modalitatile de exercitare a puterii.
Cum putem caracteriza compromisul la care s-a ajuns? Este prea mult? Este prea putin? Atat Presedintia italiana , cat si cea irlandeza au abordat rezolvarea problemelor sensibile "in pachet", incercandu-se obtinerea asa numitului "fair balance". Presedintia a afirmat ca intr-un astfel de compromis vor exista intotdeauna nemultumiti si a incercat sa ofere cat mai multe compensatii posibile unor state, precum Marea Britanie - in domeniul extinderii majoritatii calificate, Spania si Polonia - in domeniul definirii majoritatii calificate, Olanda - in materie bugetara.
Miza agrearii definitiei majoritatii calificate a fost reprezentata de mentinerea influentei asupra deciziilor de catre anumite state, care au fost favorizate de formula din Tratatul de la Nisa (Spania, Polonia). Formula propusa de Conventie - votul cu dubla majoritate de state si populatie - a fost in final acceptata de adeptii sistemului Nisa, ceea ce a fost discutat la nivel inalt fiind procentele pentru fiecare variabila. Totodata, este de apreciat compromisul pe care l-au acceptat cele 13 state mici, intre care 9 membri noi, care apreciau ca formula in dezbatere (propunerea Presedintiei irlandeze: 55% state - 65% populatie) confera o influenta prea mare statelor cu populatie numeroasa.
1. D'Estaing, Valery, Giscard, La Constitution pour l'Europe, Paris, Editia Robert Schuman, Ed. A. Michel, 2003
2. Fitoussi, Jean-Paul si de Cacheux, Jaques, ,,Raport sur l'etat de l'Union Europeenne", Paris, Ed. Fayard Presses et Science, 2004
3. Galea, Ion (coordonator), Balut, Aniela, Dumitrascu, Augustina, si Morariu, Cristina, Tratatul instituind o Constitutie pentru Europa, material pentru MINISTERUL AFACERILOR EXTERNE
4. Leveque, Pierre, Aventura greaca vol. I si II, Bucuresti, Ed. Meridiane, 1987
5. Proiect de Tratat de instituire a unei Constitutii pentru Europa, textul prezentat la Bruxelles pe 18 iulie 2003
6. Ziller, Jacques, La nouvelle Constitution Europeenne, Paris, Ed. La Decouverte, 2003
Site-uri utile:
1. www.europa.eu.int
2. www.europeana.ro
3. www.infoeuropa.ro
4. www.intercultural.ro
5. www.mie.ro
6. www.news.bbc.co.uk
7. www.spazioforum.net
8. www.wikipedia.com
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.