Rolul si importanta agentului maritim in operarea unei nave in Portul Constanta

Previzualizare disertatie:

Cuprins disertatie:

Introducere 7
CAPITOLUL I 8
Portul Constanta - de la formare pana in present 8
CAPITOLUL II 11
Portul maritim si fluvial 11
CAPITOLUL III 14
Autoritati portuare. Institutii si organe existente in porturi 14
3.1 Capitania Portului 14
3.2 Organul vamal portuar 15
3.3. Organele serviciului sanitar al Portului 15
3.4. Serviciul de paza al frontierei si de emigrare 15
3.5 Oficii consulare 16
3.6 Agentul navei (agentul maritim) 16
CAPITOLUL IV 18
Serviciile Portuare 18
41. Servicii de siguranta prestate in porturile maritime romanesti 19
4.2. Agenturarea navelor 19
4.3. Apovizionarea navelor 19
4.4. Bunkerajul navelor 20
4.5. Tarifarea prestatiilor efectuate in porturile maritime 20
Capitolul V 22
Activitatea de agenturare si brokeraj 22
5.1. Agentii economici portuari 22
5.2. Activitatea de agenturare a navelor in porturile romanesti 25
5.3. Documente prezentate la sosirea navei in port 27
CAPITOLUL VI 34
Metode si tehnici pentru cresterea eficientei activitatii portuare 34
6.1. Necesitatea masurarii performantelor activitatii portuare 34
6.2. Utilizarea indicatorilor de performanta 35
CAPITOLUL VII 48
Prezentarea generala a societatii S.C. LIVAMEX S.R.L. 48
7.1. Date de identificare 48
7.2. Obiectul principal de activitate. Domeniul de activitate 50
7.3. Politica manageriala 50
7.4. Cadrul economic si juridic al transportului maritim al societatii LIVAMEX 50
7.5. Analiza SWOT 52
7.6. Prestari de servicii la societatea S.C LIVAMEX S.R.L. 54
Concluzii 56
Bibliografie 57

Extras din disertatie:

Introducere

Transportul maritim joaca si va continua sa joace un rol esential in comertul si economia de la nivel mondial si european. In ultimii ani, sectorul maritim a luat masuri importante pentru a atenua impactul sau asupra mediului.

Avand in vedere ca 77 % din comertul exterior european si 35 % din valoarea totala a

schimburilor comerciale dintre statele membre ale UE sunt transportate pe mare, transportul maritim

reprezinta o veriga esentiala in lantul international de aprovizionare. In pofida scaderii activitatii de

transport maritim in 2020 din cauza efectelor pandemiei de COVID-19, se preconizeaza ca sectorul

va creste puternic in urmatoarele decenii, impulsionat de cresterea cererii de resurse primare si de

transportul maritim containerizat.

CAPITOLUL I

Portul Constanta - de la formare pana in present

Spatiul geografic carpato-dunareano-maritim, prin admirabila sa configuratie, armonie si simetrie, a influentat considerabil istoria poporului nostrum, adevar subliniat de toti istorici nostri, dar si de unii cercetatori straini care s-au aplecat asupra trecutului acestor meleaguri si l-au redat cunoasterii, fara ura si partinire.

Dintre referirile privind influenta mediului geografic asupra devenirii unui popor, desprindem sublinierea marelui istoric roman Nicolae Iorga. Ilustrul savant arata ca ,,Viata unui neam este deseori hotarata intr-un chip decisive si fatal, caruia nu i se poate impotrivi, de catre aria geografica pe care a trebuit sa se dezvolte". Prin coordonatele sale geografice, fatada maritima romaneasca a intregit dintotdeuna infatisarea teritoriului national. Fasia de langa Mare a constituit prelungirea fireasca a Daciei carpatice cu care s-a integrat sub toate aspectele.

Desi litoralul si regiunea aferenta s-au dezvoltat in mod unitar cu spatiul carpatodunarean, zona a ocupat un loc special in cadrul desfasurarii multimilenare a istoriei romanilor. Rolul sau manifestat in componente diverse, economic, politic, cultural si de asemenea militar a fost admirabil surprins de geograful Mehedinti care preciza ca ,,fara fatada maritima orice formatiune politican la Dunarea de Jos e ciunga".

Adevarata valorificare a conditiilor geoeconomice oferite de litoralul vest-pontic au realizat-o vechii eleni, prin conexarea spatiului cu lumea greaca. Primele grupuri imbarcate pentru Pontul Euxin cu destinatia Cap Constanta au venit din Milet, important cetate greceasca de pe coasta Asiei Mici, data sosirii fiind plasata de specialisti intre anii 657 i. Hr, cand s-a intemeiat Histri.

Dupa date istorice sigure, se stie ca in antichitate Constanta s-a numit Tomi, Tomis, Tomoi, Tomos, Tomeos si Tomeis. Cunoscuti scriitori antici intre care ii amintim pe Strabon, Pompenius Mela, Ptolmeu si Ovidius, ii fixeaza cu precizie pozitia pe litoralul vest-pontic, intre Histria si Callatis.

Descoperirile subacvatice din fa a Cazinoului au demonstrate t ca amenajarile portuare existau in secolele IV-III i.d. Hr. Digurile au fost construite din blocuri de calcar de forma prismatica., de asemenea fiind descoperite ,,in site" amfore de Thassos, din secolul al IV-lea i.d.Hr. Perioada romana a insemnat si o dezvoltare remarcabila a infrastructurii portuare. Cheurile portului Tomis ridicate de romani se gaseau la circa 20-30 m spre dreapta fata de Edificul roman cu mosaic., unde se afla si punctul cel mai adancit al golfului, astazi disparut ca urmare a lucrarilor de modernizare a portului Constanta.

Aparitia la Dunarea de Jos a populatiilor barbare a transformat Dobrogea intr-un culoar de trecere, provocand jafuri si distrugeri. Imparati bizantini precum Anastasius si Iustinian s-au preocupat cu atentie de apararea Dobrogei, in timpul domniilor acestora refacandu-se si marindu-se fortificatiile Dobrogei.

Litoralul vestic al Marii Negre si Dunarea de Jos au reintrat de la inceputul secolului al XIII-lea in circuitul commercial si maritime mediteranean, datorita navigatorilor si negustorilor italieni. Documente nautice precum Il compaso de navigare, cunoscut si sub numele de Portulanul Motzo, precum si hartile nautice realizate in secolele XIV-XVI mentioneaza Constanta cu numele de Constanca sau Constanza.

De la 1420, cea mai mare parte a Dobrogei este cucerita de Imperiul Otoman, astfel timp de 450 de ani, Constanta sau Kustendge, cum denumeau turcii localitatea, a continuat sa existe si sa-si faca rolul de port, fapt dovedit de izvoare istorice otomane. Un regulament din sec. al XVI-lea dovedeste ca asezarea portuara era o schela cu un anumit rol comercial si sursa de venituri pentru autoritatile otomane.

Pe masura ce ,,criza orientala" s-a adancit incepand cu a doua jumatate a secolului al XVIII-lea si inceputul secolului XIX-lea rolul geostrategic al Dobrogei s-a amplificat. S-a produs o modificare a regimului de navigatie si a comertului in Marea Neagra, astfel interesul unor mari puteri creste acum considerabil fata de posibilitatile comerciale ale portului Constanta.

Declaarea razboiului Crimeii in 1853 a pus si mai mult in evidenta rolul geopolitic al Dobrogei si al portului Constanta, nu numai din punct de vedere militar dar si comercial. Echipe franceze si britanice sunt trimise la Constanta pentru studiul portului, fiind facute rapoarte si studii, au fost intocmite planuri.

Compania britanica a initiat o serie de constructii pentru marirea si adancirea ,,portului genovez" si realizarea liniei ferate Cernavoda-Constanta, inaugurata la 22 septembrie 1860. Concomitent s-a trecut la exploatarea portului, traficul si miscarea maritima a sporit si s-a diversificat.

Bibliografie:

1. https://portal.rna.ro/Pagini/PageNotFoundError.aspx?requestUrl=https://portal.rna.ro/SiteAss

ets/Pagini/msw/MSW.ro%20Authority%20Manual%20v0.32.pdf

2. https://www.portofconstantza.com/pn/page/np_regulament_portuar

3. https://www.scribd.com/document/177667814/Agenturare-Nav%C4%83

4. https://www.scribd.com/document/56788441/Management-Portuar-Note-de-Curs

5. https://www.scribd.com/document/25016530/c2-Piata-Maritima-Mondiala

6. https://www.mai.gov.ro

Download disertatie

Primești disertatia în câteva minute,
cu sau fără cont

Alte informații:
Tipuri fișiere:
docx
Diacritice:
Da
Nota:
8/10 (1 voturi)
Anul redactarii:
2022
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
56 pagini
Imagini extrase:
56 imagini
Nr cuvinte:
22 621 cuvinte
Nr caractere:
122 054 caractere
Marime:
278.33 KB (arhivat)
Nivel studiu:
Master
Tip document:
Disertatie
Domeniu:
Alte domenii
Data publicare:
30.07.2022
Structură de fișiere:
  • Rolul si importanta agentului maritim in operarea unei nave in Portul Constanta.docx
Predat:
Facultatea de Navigatie, Transport Maritim si Fluvial , Universitatea Maritima din Constanta (master)
Nota primita:
Nota 9
Te-ar putea interesa și:
Scurt istoric Cunoscut inca din antichichitate si localizat la intretaierea rutelor comerciale...
Din cele mai vechi timpuri transporturile au fost prezente in activitatile cotidiene ale...
Seminar 1 CONSTITUIREA ECHIPAJULUI NAVEI Personalul navigant imbarcat este alcatuit din...
Nava este un ansamblu de elemente constructive, capabil sa pluteasca si sa se deplaseze pe apa in...
Transporturile reprezinta sistemul circulator al intregii planete si in acelasi timp, al fiecarei...
Sus!