Capitolul 1
TURISMUL – ACTIVITATE ECONOMICO-SOCIALA
Turismul este un domeniu distinct de activitate, cu radacini în a
doua jumatate a secolului al XIX-lea, dar care a cunoscut o dezvoltare
deosebita în ultimii 50 de ani.
Astazi el reprezinta o componenta importanta a vietii economice si
sociale. Faptul ca turismul este un fenomen cu multiple conexiuni si
implicatii în plan economic, social, cultural si politic, argumenteaza
actualitatea preocuparilor pentru cunoasterea continutului turismului, a
incidentelor sale si pentru descifrarea mecanismelor de functionare.
1.1 Concepte si definitii
Importanta crescânda a turismului a sporit preocuparile pentru
cunoasterea cât mai exacta a acestui fenomen. În acest context se înscriu
eforturile specialistilor în domeniu privind definirea cu rigurozitate stiintifica
a continutului activitatii turistice, delimitarea sferei sale de cuprindere si a
interferentelor cu celelalte domenii ale economiei.
Înainte de a începe examinarea cadrului contemporan al dezvoltarii
fenomenelor proprii activitatii turistice, sa aruncam o privire asupra câtorva
din termenii folositi frecvent în acest context. Distinctia dintre „calator”,
„explorator” si „turist” – trei termeni cu sens apropiat – ar fi oportuna. În
trecut „calatorul” era un aventurier, un individ care vizita alte popoare, alte
tarâmuri pentru a dobândi cunostiinte referitoare la cultura lor, la situatia
lor sociala si materiala. El îsi planuia si aranja calatoria în mod
independent si în general nefiind sprijinit în vreun anume fel de catre
altcineva. Calatoriile se dovedeau a fi lungi, anevoioase si riscante. Pe de
alta parte „exploratorul” pleaca în calatorie, în baza unei actiuni finantate
de guverne sau companii comerciale (de exemplu, expeditiile dintre anii
1420-1620 – perioada marilor descopriri geografice), fiind bine
aprovovizionati material, însotit de alte persoane si având telul de a
strânge metale sau pietre pretioase, mirodenii sau de a explora noi
tarâmuri si, eventual de a le coloniza. Aceste calatorii au adus noi bogatii,
precum si oportunitati oamenilor si natiunilor lor, precum si un efect istoric
si politic pe termen lung asupra lumii.
Cuvântul „turist” este relativ de origine recenta. Odata, chiar si
invadatorul era considerat un turist, în speranta ca va pleca într-o buna zi.
În secolul al XVII-lea si la începutul secolului al XVIII-lea, englezii,
germanii si altii, facând turul continentului, au ajuns sa fie cunoscuti sub
numele de turisti.1
Din punct de vedere etimologic, cuvântul „turism” provine din
termenul englezesc „to tour” , a calatori, a face o excursie. El a fost folosit
mai întâi în Anglia în secolul al XVIII-lea, desemnând initial actiunea de a
voiaja în Europa, acest galicism deriva la rândul sau din cuvântul francez
„tour” (calatorie, miscare în aer liber, plimbare, drumetie) si a fost preluat
treptat de majoritatea limbilor moderne pentru a exprima diferite forme de
calatorie care urmaresc cu preponderenta un scop de agrement, de
recreere. Termenul francez „tour” deriva din cuvântul grecesc „tornos” si
respectiv din cel latin „turnus”, pastrând semnificatia de circuit, în sensul
de calatorie. Unii experti, cum ar fi belgianul Arthur Haulot, Accepta si
ipoteza originii ebraice a cuvântului; în ebraica antica „tur” corespundea
notiunii de calatorie, descoperire, recunoastere si explorare.2
Desi este considerat de cei mai multi specialisti ca un fenomen
specific perioadei contemporane, turismul s-a cristalizat la sfârsitul
secolului al XIX-lea si, prin urmare, primele definiri ale acesteia dateaza
din acea perioada.
În prima jumatate a secolului al XIX-lea, turismul era considerat
identic cu calatoria. Calatoria sau sejurul de agrement devin inseparabile
de notiunea de turism o data cu aparitia statiunilor termale si balneare.3
Una din primele încercari de definire a turismului ca fenomen
economic si social apartine lui E. Guyer Freuler din 1896 în studiul
„Contributii la o statistica a turismului”. Potrivit opiniei sale, turismul este
„un fenomen al timpurilor moderne bazat pe cresterea necesitatii de
refacere a sanatatii si schimbare a mediului, de cultivare a sentimentului
de receptivitate fata de frumusetile naturii... rezultat al dezvoltarii
comertului, industriei si perfectionarii mijloacelor de transport.” În aceasta
definitie se reamarca, pe lânga sublinierea motivatiei calatoriei,
evidentierea legaturii dintre turism si dezvoltarea economica.
În anul 1910, profesorul belgian Edmond Picard, în lucrarea sa,
„Industria calatorului”, definea turismul ca fiind „ansamblul organismelor si
functiilor acestora privita deopotriva din punctul de vedere al celui care se
deplaseaza, al calatorului propriu-zis, dar si al celor ce profita de pe urma
cheltuielilor facute de acesta”.
O definitie mai expresiva este formulata în 1938, de Levaille-
Nizerolle, potrivit caruia „turismul este ansamblul activitatilor nonlucrative
ale omului, în afara ariei de resedinta”.4
De-a lungul anilor, continutul notiunii de turism s-a îmbogatit
continuu, încercând sa reflecte cât mai fidel complexitatea acestei
activitati.
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.