Economia Turismului

Previzualizare curs:

Cuprins curs:

CAPITOLUL I TURISMUL - DELIMITARI CONCEPTUALE 3
1.1 Concepte si clasificari folosite in turism 3
1.2 Forme ale activitatii turistice 4
1.3 Evolutia turismului international si tendintele actuale 6
CAPITOLUL II IMPACTUL TURISMULUI ASUPRA ECONOMIEI 10
2.1 Impactul macroeconomic al turismului 10
2.2 Efectul multiplicator al turismului 11
2.2.1 Turismul si ocuparea fortei de munca 12
2.2.2 Turismul international si echilibrarea balantei de plati externe 12
2.3 Impactul social al turismului 14
CAPITOLUL III ORGANIZAREA SI CONDUCEREA TURISMULUI 15
3.1. Organisme internationale de turism 15
3.2. Rolul statului in turism 16
3.3. Organizarea si coordonarea activitatilor turistice 19
3.4. Agentiile de turism, veriga de baza a institutiilor care activeaza in industria calatoriilor si turismului 22
3.5. Inceputurile organizarii miscarii turistice in Romania 27
CAPITOLUL IV RELATIILE MANAGER -SUBORDONATI IN INTREPRINDERILE
TURISTICE 31
4.1. Functiile manageriale de conducere operativa 31
4.2. Modele comportamentale ale personalului intreprinderilor de turism 33
4.3.1. Necesitatea creativitatii in intreprinderile tur istice 38
4.3.2. Procesul de creativitate 38
4.3.3. Tehnici de stimulare a creativitatii 39
4.3.4. Rolul managerului in monitorizarea creativitatii 41
4.3.5. Rolul managerului in armonizarea obiectivelor in relatiile conducatori-subordonati 41
CAPITOLUL V TURISMUL IN ROMANIA 43
5.1. Succinta prezentare a ultimei jumatati de secol 43
5.2 Analiza macromediului 45
5.2.1 Mediul economic 45
5.2.2 Mediul socio-cultural 45
5.2.3. Mediul politic 46
5.2.4 Mediul tehnologic 49
5.2.5 Mediul ecologic 49
CAPITOLUL VI. ANALIZA PIETEI TURISTICE ROMANESTI 51
6.1. Cererea turistica 51
6.1.1. Tipologii de cerere turistica 53
6.1.2. Comportamente generatoare de cerere turistica 55
6.2. Oferta turistica 58
6.2.1. Caracterizare conceptuala 58
6.2.2. Resursele turistice - naturale si antropice - ale Romaniei 59
6.3. Capacitatea de cazare turistica 60
6.3.1 Capacitatea de cazare pe forme de turism 61
6.3.2. Capacitatea si calitatea structurilor de cazare turistica 63
6.4. Turismul si economia in tara noastra 64
CAPITOLUL VII TURISMUL SI MEDIUL 65
7.1. Protectia si conservarea mediului, necesitate obiectiva a dezvoltarii turismului 65
7.2. Aspecte ale degradarii mediului prin turism 66
7.3. Conceptul de dezvoltare durabila in turism 68
7.4. Indicatorii capacitatilor de suport pentru turism 71
7.5. Principalele actiuni de protectie si conservare a mediului si a potentialului turistic 72
CAPITOLULVIII ROMANIA CA DESTINATIE TURISTICA -ANALIZA S.W.O.T. 75
8.1 Puncte forte. Puncte slabe 75
8.1.1 Puncte forte 75
8.1.2 Puncte slabe 80
8.2 Oportunitatile si amenintarile 84
8.2.1 Oportunitati 84
8.2.2 Amenintari 86
Teste grila 88
BIBLIOGRAFIE 92

Extras din curs:

1.1 Concepte si clasificari folosite in turism

Etimologic, cuvantul ,,turism" provine din termenul englez ,,tour" (calatorie), sau ,,to

tour", ,,to make a tour" (a calatori, a face o calatorie), termen cr eat in Anglia, in jurul anilor

1700, pentru a desemna actiunea de voiaj in Europa - in general si in Franta - in special. La

randul sau, acest termen englez deriva din cuvantul francez ,,tour" (calatorie, plimbare,

miscare), fiind preluat de majoritatea lim bilor europene cu sensul de calatorie de agrement.

Termenul francez are radacini si mai adanci, el deriva din cuvantul grec ,,tournos" si, respectiv,

din cel latin ,,turnus" si inseamna tot calatorie in circuit. Din termenul ,,turism" a derivat si cel

de ,,turist", adica persoana care efectueaza calatoria pentru placerea proprie.

Se pune problema clarificarii unor aspecte legate de termenul ,,turist". Profesorul englez F.

W. Ogilvie, in 1933, considera ca fiind turisti ,, toate persoanele care satisfac cel put in doua

conditii, si anume sunt departate de casa pentru o perioada care nu depaseste un an si cheltuiesc

bani in acele locuri fara ca sa-i castige ". Asemanator se pronunta si compatriotul sau A. C. Norwal

(1936), care considera ca turistul ,,este acea persoana care intra intr-o tara straina pentru orice

alt scop decat de a-si stabili o resedinta permanenta sau pentru afaceri si care cheltuieste, in

tara unde se stabileste temporar, banii castigati in alta parte". Cel care a elaborat o definitie a

turismului - acceptata pe plan mondial, a fost profesorul elvetian dr. W. Hunziker, acesta

apreciind ca: ,,Turismul este ansamblul de relatii si fenomene care rezulta din deplasarea si

sejurul persoanelor in afara domiciliului lor, atata timp cat sejurul si deplasar ea nu sunt motivate

printr-o stabilire permanenta si o activitate lucrativa oarecare'' (1940).

Zece ani mai tarziu The Shorter Oxford English Dictionary (Oxford, 1950) - defineste

turismul ca fiind ,, teoria si practica din sfera calatoriilor; calatoria f iind de placere", iar

turistul drept ,, cel care face un tur sau mai multe tururi, in special cel ce face aceasta pentru

recreere; cel care calatoreste de placere sau pentru motive culturale, vizitand diverse locuri

pentru obiectivele interesante ale aces tora, pentru peisaj sau altele asemanatoare".

Dictionarul Enciclopedic Roman (1966, vol. IV) propune urmatoarea definitie a

turismului: ,,Activitate cu caracter recreativ sau sportiv, constand din parcurgerea pe jos sau cu

diferite mijloace de transport a u nor distante, pentru vizitarea regiunilor pitoresti, a localitatilor,

a obiectivelor culturale, economice, istorice etc."

Dictionnaire Touristique International (1969) contine si el o formulare: ,,Turismul

reprezinta ansamblul de masuri puse in aplicare pentru organizarea si desfasurarea unor

calatorii de agrement sau in alte scopuri, realizate fie prin intermediul unor organizatii, societati

sau agentii specializate, fie pe cont propriu, pe o durata limitata de timp, precum si industria

care concura la sati sfacerea nevoilor turistilor" si tot in Dictionarul turistic international

4

(1980) se precizeaza ca ,,turismul se distinge de calatorie prin aceea ca implica pentru persoana

in cauza, pe de o parte, alegerea deliberata a tintei, pe de alta, preocuparea excl usiva pentru

satisfacerea placerii sale".

Sintetizand cele enuntate, prin turism se intelege:

- in primul rand, ansamblul de activitati prin care omul isi petrece timpul

liber calatorind in alta localitate sau tara, pentru a vizita oameni si locuri, monument e si

muzee, pentru a-si imbogati cunostintele generale, pentru a se distra si a face sport, pentru

odihna sau tratament;

- in al doilea rand, industria creata pentru satisfacerea tuturor bunurilor si

serviciilor solicitate de turisti la locul de destinatie, la un inalt nivel calitativ si in conditiile

protectiei si conservarii resurselor turistice, in special, si a mediului inconjurator, in general.

Luand in considerare rapida schimbare pe care a suferit -o mediul economico-social in

care se desfasoara turismul in perioada de la ultima Conferinta Internationala a ONU privind

turismul (Roma 1963), Conferinta Internationala asupra turismului si statisticii turismului de la

Ottawa din iunie 1991 a recomandat noi definiri ale conceptelor de baza in turism:

,,Turismul se refera la activitatile unei persoane care calatoreste in afara mediului

sau obisnuit, pentru mai putin de o perioada specificata de timp si al carei scop principal

de calatorie este altul decat exercitarea unei activitati remunerate la locul de vizita re."

Din perspectiva acestei definitii si a normelor elaborate recent de Organizatia Mondiala a

Turismului este considerat turist ,,orice persoana care se deplaseaza spre un loc situat in afara

resedintei obisnuite pentru o perioada mai mica de 12 luni si a le carei motive principale de

calatorie sunt altele decat exercitarea unei activitati remunerate in locul vizitat Astfel sunt

Bibliografie:

Angelescu, C., Jula, D. Timpul liber - Conditionari si implicatii

economice, Editura Economica, 1997.

Bran, F. , Nistoreanu, P. Ecoturism, Editura Economica, Bucuresti, 2000

Brown, R.L. Eco-economie, Bucuresti, Editura Tehnica, 2001

Cooper, C, Fletcher, J., Gilbert, D.,

Wanhill

Tourism, Principies and Practice, Harlow,

Longman, 1998

Cosmescu, I. Turismul - Fenomen complex contemporan,

Bucuresti, Editura Economica, 1998

Cosmescu, L, Ilie, L Economia serviciilor, Sibiu, Editura Universitatii

,,Lucian Blaga", 1999

Diaconu Mihaela Turism prin Internet, Bucuresti, Editura Tribuna

Economica, 2004

Emilian, R.(coord.) Initiere in managementul serviciilor, Bucuresti,

Editura Expert, 2001

Ioncica, M. Economia serviciilor, Bucuresti, Editura Uranus,

2000

Ionescu, I. Turismul fenomen social economic si cultural,

Bucuresti, Editura Oscar Print, 2000

Isachen, A. J.,Hamilton, B. C,Gylfason,

Th.

Sa intelegem Economia de piata, Bucuresti,

Editura Oscar Print, 1992

Istrate, L,Bran, F.,Rosu, A. G. Economia turismului si mediului inconjurator,

Bucuresti, Editura Economica, 1996

Lanquar, R. Le tourisme international, Paris, Presses

Universitaires de France, 1989

Lupu, N. Hotelul - economie si management, Bucuresti,

Editura ALL Beck, 2002

Minciu, R. Economia Turismului, Bucuresti, Editura Uranus,

2001

Minciu, R., Economia si tehnica serviciilor de alimentatie

publica si turism, Bucuresti, Lito ASE, 1984

Neacsu, N Turismul si dezvoltarea durabila, Bucuresti,

Editura Expert, 2000

Nedelea Al. Piata turistica, Bucuresti, Editura Didactica si

Pedagogica, 2003

Nicolescu, R Serviciile in turism- alimentatia publica,

Bucuresti, Editura Sport-Turism, 1988

Nistoreanu, P Management in turism si servicii, Bucuresti,

Editura ASE, 2005

Nistoreanu, P. Ecoturism si turism rural, Bucuresti, Editura

ASE, 2003

Nistoreanu, P Turismul rural, o afacere mica cu perspective

mari, Bucuresti, Editura Didactica si Pedagogica,

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Economia Turismului.pdf
Alte informații:
Tipuri fișiere:
pdf
Diacritice:
Da
Nota:
10/10 (2 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
93 pagini
Imagini extrase:
93 imagini
Nr cuvinte:
38 630 cuvinte
Nr caractere:
216 698 caractere
Marime:
421.14KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Turism
Tag-uri:
turism, organizatie
Predat:
la facultate
Materie:
Turism
Profesorului:
Carmen Boghean
Sus!