Transporturi

Previzualizare curs:

Cuprins curs:

CAPITOLUL 1. TRANSPORTURILE SI IMPORTANTA ACESTORA ASUPRA ECONOMIEI SI SOCIETATII 9
1.1 Generalitati 9
1.2 Rolul si importanta transporturilor 10
1.2.1 Aspecte economice 11
1.2.2 Aspecte sociale 12
1.2.3 Aspecte politice 13
1.3 Interesul statelor fata de transporturi 13
CAPITOLUL 2. TRANSPORTUL RUTIER 19
2.1 Caracteristici tehnico-economice 19
2.2 Importanta transportului rutier 20
2.3 Componentele procesului de transport rutier 20
2.3.1 Drumul 20
2.3.2 Autovehiculul 22
2.3.3 Conducatorul autovehiculului 23
2.4 Institutii internationale privind transporturile rutiere internationale 25
2.4.1 Uniunea internationala a transporatorilor rutieri - I.R.U. 25
2.4.2 Asociatia Internationala pentru Transportul Marfurilor Perisabile (Transfrigoroute-Internatiobonal) 27
2.5 Reglementari elaborate pe plan international in domeniul transporturilor rutiere 27
2.5.1 Conventia referitoare la contractul de transport rutier international al marfurilor (Conventia CMR) 28
2.5.1.1 Domeniul de aplicare 28
2.5.1.2 Incheierea contractului de transport 28
2.5.1.3 Executarea contractului de transport 30
2.5.1.3.1 Primirea marfii la transport si verificarea documentelor 30
2.5.1.3.2 Modificarea contractului de transport 30
2.5.1.3.3 Impedimente la transportul marfii 31
2.5.1.3.4 Impedimente la eliberarea marfii 31
2.5.1.3.5 Dreptul transportatorului la rambursarea cheltuielilor 32
2.5.1.3.6 Raspunderea transportatorului 32
2.5.1.3.7 Despagubirile puse in sarcina transportatorului 34
2.5.1.3.8 Dispozitii privind marfurile periculoase 34
2.5.1.3.9 Alte dispozitii 35
2.5.1.4 Reclamatii si actiuni in justitie 35
2.5.1.5 Transport efectuat de transportatori succesivi 36
2.5.2 Conventia privind Transportul International de Marfuri sub acoperirea Carnetului Tir--Conventia T.I.R. 39
2.5.2.1 Carnetul TIR 39
2.6 Acorduri incheiate intre Romania si alte tari 41
2.7 Probleme tehnice - elementele componente ale pretului in transportul rutier international 42
CAPITOLUL 3. TRANSPORTUL FEROVIAR 49
3.1 Particularitati 49
3.2 Magistralele feroviare din Romania 50
3.3 Institutii internationale are privesc transporturile feroviare 54
3.4 Reguli uniforme privind contractul de transport international de marfuri pe calea ferata 57
3.4.1 Sfera de aplicare 57
3.4.2 Obligatia cailor ferate de a transporta 57
3.4.3 Obiecte excluse de la transport 57
3.4.4. Obiecte admise conditionat la transport 58
3.4.5 Incheierea contractului de transport 58
3.4.6 Mentiunile scrisorii de trasura 59
3.4.7 Plata taxelor de transport 60
3.4.8 Interes la eliberare, ramburse 61
3.4.9 Starea, ambalarea si marcarea marfii 61
3.4.10 Predarea la transport si incarcarea marfii 62
3.4.11 Indeplinirea formalitatilor vamale si administrative 63
3.4.12 Termenele de executare a contractului de transport 63
3.4.13 Eliberarea marfii in statia de destinatie 65
3.4.14 Modificarea contractului de transport feroviar international 65
3.4.15 Impiedicarea marfii la transport si la eliberare 67
3.4.16 Raspundrea cailor ferate 68
3.4.17 Despagubiri datorate in caz de pierdere sau avariere a marfurilor 69
3.4.18 Despagubiri datorate in caz de depasire a termenului de executare al contractului de transport 70
3.4.19 Exercitarea drepturilor rezultate din contractul de transport 70
3.4.20 Stingerea actiunii impotriva caii ferate 72
3.4.21 Reglementarea raporturilor dintre caile ferate 72
3.5 Principii de construire a tarifelor privind transportul feroviar international 73
CAPITOLUL 4. TRANSPORTUL MARITIM 79
4.1 Generalitati 80
4.2. Organizatia maritima internationala 84
4.3. Avantajele si limitele transportului maritim 87
4.4 Navele sub pavilion de complezenta 90
4.5 Clasa navei si registrele de clasificare. tonajul navei (shipp's tonnage) 91
4.6 Tipuri de nave comerciale 92
4.7 Caile de navigatie maritima 92
4.8 Navigatie de linie si navigatie tramp 93
4.9 Contractele de navlosire 97
4.9.1 Booking-note 97
4.9.2 Voyage Charter-Party 98
4.9.3 Time Charter Party 108
4.9.4 Bareboat Charter (Charter by Demise) 109
4.10 Conosamentul (Bill of Lading B/L) 113
4.10.1 Forma si functiile conosamentului 113
4.10.2 Informatii care se inscriu in conosament 115
4.10.3 Tipuri de conosamente 126
CAPITOLUL 5. TRANSPORTURILE FLUVIALE 141
5.1 Generalitati 141
5.2 Conventii internationale care reglementeaza transportul pe fluviul international--dunarea 143
5.2.1 Conventia de la Belgrad din 1948 privind regimul Dunarii 143
5.2.2 Conventia de la Bratislava 143
CAPITOLUL 6. TRANSPORTURILE AERIENE 153
6.1 Generalitati 153
6.2 Institutii internationale in domeniul transportului aerian 154
6.3 Contractul de transport aerian international, primirea marfurilor la transport, executarea sa si raspunderea transportatorului 155
6.4 Tarife aplicabile in transportul aerian international de marfuri 157
CAPITOLUL 7. EXPEDITIILE INTERNATIONALE 163
7.1 Expeditiile internationale 163
CAPITOLUL 8. ASIGURARILE INTERNATIONALE 171
8.1 Formalitatile de asigurare 171
8.2 Elementele tehnice ale asigurarii 172
8.3 Clasificarea asigurarilor 175
8.4 Asigurarea bunurilor in timpul transportului terestru 176
8.5 Asigurarile de bunuri in transporturile maritime 177
BIBLOGRAFIE: 184

Extras din curs:

Transporturile reprezinta acel sector al economiei nationale care asigura deplasarea in spatiu a marfurilor si a persoanelor. Ele sunt acel element fara de care nici o societate nu poate sa se dezvolte si sa se imbogateasca, deoarece infrastructura este elementul care faciliteaza comertul. Ele stau la baza relatiilor economice internationale, favorizand atat diviziunea muncii, cat si alte activitati de natura sociala--cum este de exemplu turismul international--care in final se regasesc in final in gradul de civilizatie pe care l-a atins un popor.

PREZENTAREA TEMEI

1.1 Generalitati

Transportul reprezinta acea activitate organizata si depusa in scopul invingerii distantelor. Prin aceasta activitate se asigura si realizeaza deplasarea in spatiu a bunurilor si oamenilor, in vederea satisfacerii nevoilor materiale si spirituale ale societatii omenesti1. Transportul nu reprezinta un scop in sine, ci este un mijloc de realizare a unor scopuri practice, deplasarea unor bunuri sau a oamenilor depinzand exclusiv de scopul urmarit, de efectele economico-sociale ce urmeaza sa se obtina.

Daca in vremurile stravechi, omul se deplasa dintr-un loc in altul in cautare de hrana si protectie impotriva vicisitudinilor naturii; cu atat mai mult, viata moderna de astazi furnizeaza extrem de multe motivatii privind deplasarea oamenilor si a marfurilor.

Transportul este strans legat de societatea omeneasca; a aparut o data cu aceasta si s-a dezvoltat din punct de vedere calitativ, cantitativ si structural concomitent cu dezvoltarea productiei, stiintei si tehnicii, facilitand la randul sau, intr-un mod direct dezvoltarea productiei si a schimbului, antrenand si conditionand cresterea economica pe plan mondial.

Un salt urias l-a inregistrat societatea in momentul in care a fost inventata roata si cei mai multi considera ca inventia acesteia este motivul aparitiei civilizatiei antice si moderne, roata fiind considerata ca vitala pentru toate societatile. Roata este fundamentala pentru aparitia si dezvoltarea calatoriilor, precum si a comertului. Geografic, roata a fost inventata de catre summerieni, care locuiau in Orientul Mijlociu, in zona cuprinsa intre Tigru si Eufrat, in jurul anului 3500 i.Cr.

Exista chiar o influenta directa pe care o exercita facilitatile de transport asupra societatii; in ariile in care nu exista aceste facilitati de transport, gradul de dezvoltare este mai redus. Chiar si in zilele noastre putem intalni zone in care caile de comunicatie terestre lipsesc cu desavarsire, singurele modalitati de transport a poverilor fiind utilizarea animalelor de povara (elefanti, camile, asini); aceste zone sunt cunoscute pentru gradul redus de civilizatie existent ( de exemplu si astazi in Afganistan pentru caratul poverilor mai ales in zonele muntoase se folosesc asinii).

Transporturile asigura deplasarea oamenilor si a marfurilor, are rolul de a aduce marfurile unde este nevoie de ele; fara transporturi nu putem vorbi de existenta comertului si cum comertul este un factor ce determina existenta oraselor, inexistenta facilitatilor de transport constituie o reala piedica in aparitia sau dezvoltarea oraselor.

Astfel, se poate concluziona ca transporturile reprezinta acea ramura a economiei nationale care da vitalitate societatii; sunt acele artere si mijloace care mentin in viata orasele--centre industriale si de civilizatie. In acelasi timp, infrastructura concretizata in sosele, cai ferate, porturi, aeroporturi, cai de navigatie interioara reprezinta organele de miscare ale oricarui stat, existenta lor asigurandu-i vitalitate, putere si progres.

Deplasarea marfurilor se poate realiza cu ajutorul autovehiculelor, trenurilor, navelor, aeronavelor, prin conducte sau cabluri (cum este cazul energiei electrice), fiecare din aceste modalitati de transport prezentand anumite particularitati si pretandu-se pentru transportul unui anumit tip de marfa (de exemplu conductele pot fi utilizate, alaturi de tancurile petroliere, pentru transportul titeiului, a altor combustibili sau a gazelor naturale).

1.2 Rolul si importanta transporturilor

ASPECTELE ECONOMICE ale activitatii membrilor societatii se refera la relatiile acestora cu natura si societatea in care traiesc si muncesc. Orice activitate economica are la baza anumite resurse primare sau derivate si productia bunurilor materiale necesare existentei oamenilor si a cresterii nivelului lor de trai se indreapta catre deprinderea anumitor bunuri din mediul lor natural si prelucrarea si transformarea acestora in diverse bunuri care sunt destinate satisfacerii trebuintelor oamenilor. Dar resursele naturale nu sunt repartizate in mod uniform pe teritoriul unei tari si nici pe Terra. De exemplu zacamintele de petrol sunt abundente in anumite arii geografice ( zona Marii Caspice, a Orientului Mijlociu, sudul U.S.A.) si lipsesc in alte zone. Unele zone pot avea resurse naturale care sa satisfaca principalele trebuinte ale omului in materie de hrana, dar pot lipsi in ariile respective celelalte resurse necesare altor activitati de productie.

Intre aceste extreme, este caracteristic faptul ca in diversele zone geografice de pe Terra resursele naturale sunt limitate si nu pot satisface pe deplin toate cerintele productiei.

Un alt aspect se refera la faptul ca materiile prime necesita prelucrarea, transformarea lor in produse intermediare sau finite. Titeiul, de exemplu se transforma pentru a obtine motorina sau benzina, graul sufera un proces de transformare pentru a se obtine faina si painea si desi ar fi de dorit ca procesele de prelucrare sa se desfasoare in zonele de extractie a materiilor prime, nu intotdeauna acest lucru este posibil. Cauzele sunt mai multe, depinzand de factori ce tin de politica economica sau de integrarea tarilor in diviziunea internationala a muncii.

Fara transport productia bunurilor este condamnata sa se limiteze strict la resursele existente pe plan local si exploatarea acestora s-ar fi restrans pentru a satisface numai nevoile existente in aceasta zona. Astfel, pentru transportul titeiului catre rafinarii se utilizeaza fie conductele, fie navele maritime de mare tonaj, pentru a asigura deplasarea lor de la locul de extractie la locul unde se prelucreaza.

Bibliografie:

1. ALEXA, Constantin :Transporturi si expeditii internationale. Bucuresti : Editura B.I.C. All, 1995;

2. ANTIPA, Grigore: Dunarea si problemele ei stiintifice, economice si politice. Bucuresti, Librariile ,,Cartea Romaneasca" si Pavel Suru, 1921;

3. BELLU, Radu: Mica monografie a cailor ferate din Romania, vol. I-VI. Bucuresti: Editura Feroviara, 2001;

4. BRAUDEL, Fernand: Jocurile schimbului. Bucuresti: Editura Meridiane, Vol. I-II, 1985;

5. BRAUDEL, Fernand: Mediterana si Lumea mediteraneeana in epoca lui Filip al-II-lea. Bucuresti: Editura Meridiane, vol. I-VI, 1985;

6. BRAUDEL, Fernand : Timpul lumii. Bucuresti: Editura Meridiane, vol. I-II, 1989;

7. BRATIANU, Gheorghe I.: Marea Neagra, vol. I-II, Ed. Meridiane, Bucuresti, 1988;

8. CARAIANI, Gheorghe: Transporturile si expeditiile rutiere. Bucuresti, Editura Lumina Lex, 1998;

9. CARAIANI, Gheorghe si SERESCU, Mihai: Transporturile maritime. Bucuresti, Editura Lumina Lex, 1998;

10. CARAIANI, Gheorghe si TUDOR, Mihaela: Asigurarile maritime. Bucuresti: Editura Lumina Lex, 1998 ;

11. DASCOVICI, Nicolae: Dunarea noastra. Bucuresti: Fundatia culturala ,,Principele Carol", 1936;

12. DASCOVICI, Nicolae: Marea noastra sau regimul Stramtorilor. Iasi: Tipografia Alexandru A. Terek, 1937;

13. DOBRESCU, Paul si BARGAOANU, Alina: Geopolitica. Bucuresti: SNSPA, 2001;

14. FARTHING, Bruce: International Shipping; An Introduction to the Policies, politics and Institutions of the Maritime World. London: Lloyd's of London, 1985;

15. GOGEANU, Paul: Dunarea in relatiile internationale. Bucuresti: Editura Politica, 1970;

16. ILIES, Liviu: Transporturi, expeditii si asigurari internationale (Curs la Facultatea de Stiinte Economice din Cluj-Napoca);

17. IORGA, Nicolae: Istoria comertului cu Orientul. Bucuresti: ,,Cartea romaneasca", 1939;

18. IORGA, Nicolae: Locul romanilor in istoria universala. Bucuresti: Editura Stiintifica si Enciclopedica, 1985;

19. KISSINGER, Henry A.: Are nevoie America de o politica externa- Catre diploma'ia secolului XXI. Bucuresti: Editura Incitatus, 2002;

20. MAHAN, Alfred T.: The Influence of Sea Power Upon History (1660-1783). New York: Dover Publications, 1987;

21. MALITA, Mircea: Zece mii de culturi, o singura civilizatie, Ed. Nemira, 1998;

22. McCOLLOUGH, David: The Path Between the Seas, The Creation of the Panama Canal 1870-1914. New York: Simon & Schuster, 1977;

23. MOMMSEN, Theodor: Istoria romana. Bucuresti : Editura Stiintifica si Enciclopedica, vol. I-IV, 1988;

24. MOSCATTI, Sabatino: Lumea fenicienilor. Bucuresti: Editura Meridiane, 1985;

25. SERGHEEV, V.S.: Istoria Greciei antice. Bucuresti: Editura de Stat, 1951;

26. SOBARU, Alexandru C., NASTASE, Gabriel I., AVADANEI, Chiriac: Artera navigabila Dunare-Main-Rhin. Bucuresti: Editura Economica, 1998;

27. TOYNBEE, Arnold J.: Orasele in miscare. Bucuresti: Editur Politica, 1979;

28. TUFESCU, Victor: Geografia. Bucuresti: Editura Didactica si Pedagogica, 1993;

29. VACAREL, Iulian si BERCEA, Florian: Asigurari si reasigurari. Bucuresti: Editura Economica, 1998;

30. ZACHER, Mark W. and SUTTON, Brent A.: Governing Global Networks. International Regimes for Transportation and Communications. Cambridge: Cambridge University Press, 1996;

31. *** Anuarul statistic al Romaniei;

32. *** Conventia CMR;

33. *** Conventia TIR;

34. *** Codul Vamal al Romaniei

35. *** Regulamentul de aplicare al Codului vamal al Romaniei ;

36. www.iru.org;

37. www.mt.ro;

38. www.mt.ro;

39. www.infoeuropa.ro;

40. www.otif.org;

41. www.cit.ch;

42. www.uic.fr;

43. www.imo.org;

44. www.icao.org;

45. www.iata.org;

46. www.eurocontrol.org;

47. www.jaa.org;

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Transporturi.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
10/10 (4 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
185 pagini
Imagini extrase:
185 imagini
Nr cuvinte:
66 596 cuvinte
Nr caractere:
347 373 caractere
Marime:
389.67KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Transporturi
Tag-uri:
comert, politica economica, productie, bunuri
Predat:
la facultate
Materie:
Transporturi
Sus!