Transporturile reprezinta acel sector al economiei nationale care asigura deplasarea in spatiu a marfurilor si a persoanelor. Ele sunt acel element fara de care nici o societate nu poate sa se dezvolte si sa se imbogateasca, deoarece infrastructura este elementul care faciliteaza comertul. Ele stau la baza relatiilor economice internationale, favorizand atat diviziunea muncii, cat si alte activitati de natura sociala--cum este de exemplu turismul international--care in final se regasesc in final in gradul de civilizatie pe care l-a atins un popor.
PREZENTAREA TEMEI
1.1 Generalitati
Transportul reprezinta acea activitate organizata si depusa in scopul invingerii distantelor. Prin aceasta activitate se asigura si realizeaza deplasarea in spatiu a bunurilor si oamenilor, in vederea satisfacerii nevoilor materiale si spirituale ale societatii omenesti1. Transportul nu reprezinta un scop in sine, ci este un mijloc de realizare a unor scopuri practice, deplasarea unor bunuri sau a oamenilor depinzand exclusiv de scopul urmarit, de efectele economico-sociale ce urmeaza sa se obtina.
Daca in vremurile stravechi, omul se deplasa dintr-un loc in altul in cautare de hrana si protectie impotriva vicisitudinilor naturii; cu atat mai mult, viata moderna de astazi furnizeaza extrem de multe motivatii privind deplasarea oamenilor si a marfurilor.
Transportul este strans legat de societatea omeneasca; a aparut o data cu aceasta si s-a dezvoltat din punct de vedere calitativ, cantitativ si structural concomitent cu dezvoltarea productiei, stiintei si tehnicii, facilitand la randul sau, intr-un mod direct dezvoltarea productiei si a schimbului, antrenand si conditionand cresterea economica pe plan mondial.
Un salt urias l-a inregistrat societatea in momentul in care a fost inventata roata si cei mai multi considera ca inventia acesteia este motivul aparitiei civilizatiei antice si moderne, roata fiind considerata ca vitala pentru toate societatile. Roata este fundamentala pentru aparitia si dezvoltarea calatoriilor, precum si a comertului. Geografic, roata a fost inventata de catre summerieni, care locuiau in Orientul Mijlociu, in zona cuprinsa intre Tigru si Eufrat, in jurul anului 3500 i.Cr.
Exista chiar o influenta directa pe care o exercita facilitatile de transport asupra societatii; in ariile in care nu exista aceste facilitati de transport, gradul de dezvoltare este mai redus. Chiar si in zilele noastre putem intalni zone in care caile de comunicatie terestre lipsesc cu desavarsire, singurele modalitati de transport a poverilor fiind utilizarea animalelor de povara (elefanti, camile, asini); aceste zone sunt cunoscute pentru gradul redus de civilizatie existent ( de exemplu si astazi in Afganistan pentru caratul poverilor mai ales in zonele muntoase se folosesc asinii).
Transporturile asigura deplasarea oamenilor si a marfurilor, are rolul de a aduce marfurile unde este nevoie de ele; fara transporturi nu putem vorbi de existenta comertului si cum comertul este un factor ce determina existenta oraselor, inexistenta facilitatilor de transport constituie o reala piedica in aparitia sau dezvoltarea oraselor.
Astfel, se poate concluziona ca transporturile reprezinta acea ramura a economiei nationale care da vitalitate societatii; sunt acele artere si mijloace care mentin in viata orasele--centre industriale si de civilizatie. In acelasi timp, infrastructura concretizata in sosele, cai ferate, porturi, aeroporturi, cai de navigatie interioara reprezinta organele de miscare ale oricarui stat, existenta lor asigurandu-i vitalitate, putere si progres.
Deplasarea marfurilor se poate realiza cu ajutorul autovehiculelor, trenurilor, navelor, aeronavelor, prin conducte sau cabluri (cum este cazul energiei electrice), fiecare din aceste modalitati de transport prezentand anumite particularitati si pretandu-se pentru transportul unui anumit tip de marfa (de exemplu conductele pot fi utilizate, alaturi de tancurile petroliere, pentru transportul titeiului, a altor combustibili sau a gazelor naturale).
1.2 Rolul si importanta transporturilor
ASPECTELE ECONOMICE ale activitatii membrilor societatii se refera la relatiile acestora cu natura si societatea in care traiesc si muncesc. Orice activitate economica are la baza anumite resurse primare sau derivate si productia bunurilor materiale necesare existentei oamenilor si a cresterii nivelului lor de trai se indreapta catre deprinderea anumitor bunuri din mediul lor natural si prelucrarea si transformarea acestora in diverse bunuri care sunt destinate satisfacerii trebuintelor oamenilor. Dar resursele naturale nu sunt repartizate in mod uniform pe teritoriul unei tari si nici pe Terra. De exemplu zacamintele de petrol sunt abundente in anumite arii geografice ( zona Marii Caspice, a Orientului Mijlociu, sudul U.S.A.) si lipsesc in alte zone. Unele zone pot avea resurse naturale care sa satisfaca principalele trebuinte ale omului in materie de hrana, dar pot lipsi in ariile respective celelalte resurse necesare altor activitati de productie.
Intre aceste extreme, este caracteristic faptul ca in diversele zone geografice de pe Terra resursele naturale sunt limitate si nu pot satisface pe deplin toate cerintele productiei.
Un alt aspect se refera la faptul ca materiile prime necesita prelucrarea, transformarea lor in produse intermediare sau finite. Titeiul, de exemplu se transforma pentru a obtine motorina sau benzina, graul sufera un proces de transformare pentru a se obtine faina si painea si desi ar fi de dorit ca procesele de prelucrare sa se desfasoare in zonele de extractie a materiilor prime, nu intotdeauna acest lucru este posibil. Cauzele sunt mai multe, depinzand de factori ce tin de politica economica sau de integrarea tarilor in diviziunea internationala a muncii.
Fara transport productia bunurilor este condamnata sa se limiteze strict la resursele existente pe plan local si exploatarea acestora s-ar fi restrans pentru a satisface numai nevoile existente in aceasta zona. Astfel, pentru transportul titeiului catre rafinarii se utilizeaza fie conductele, fie navele maritime de mare tonaj, pentru a asigura deplasarea lor de la locul de extractie la locul unde se prelucreaza.
1. ALEXA, Constantin :Transporturi si expeditii internationale. Bucuresti : Editura B.I.C. All, 1995;
2. ANTIPA, Grigore: Dunarea si problemele ei stiintifice, economice si politice. Bucuresti, Librariile ,,Cartea Romaneasca" si Pavel Suru, 1921;
3. BELLU, Radu: Mica monografie a cailor ferate din Romania, vol. I-VI. Bucuresti: Editura Feroviara, 2001;
4. BRAUDEL, Fernand: Jocurile schimbului. Bucuresti: Editura Meridiane, Vol. I-II, 1985;
5. BRAUDEL, Fernand: Mediterana si Lumea mediteraneeana in epoca lui Filip al-II-lea. Bucuresti: Editura Meridiane, vol. I-VI, 1985;
6. BRAUDEL, Fernand : Timpul lumii. Bucuresti: Editura Meridiane, vol. I-II, 1989;
7. BRATIANU, Gheorghe I.: Marea Neagra, vol. I-II, Ed. Meridiane, Bucuresti, 1988;
8. CARAIANI, Gheorghe: Transporturile si expeditiile rutiere. Bucuresti, Editura Lumina Lex, 1998;
9. CARAIANI, Gheorghe si SERESCU, Mihai: Transporturile maritime. Bucuresti, Editura Lumina Lex, 1998;
10. CARAIANI, Gheorghe si TUDOR, Mihaela: Asigurarile maritime. Bucuresti: Editura Lumina Lex, 1998 ;
11. DASCOVICI, Nicolae: Dunarea noastra. Bucuresti: Fundatia culturala ,,Principele Carol", 1936;
12. DASCOVICI, Nicolae: Marea noastra sau regimul Stramtorilor. Iasi: Tipografia Alexandru A. Terek, 1937;
13. DOBRESCU, Paul si BARGAOANU, Alina: Geopolitica. Bucuresti: SNSPA, 2001;
14. FARTHING, Bruce: International Shipping; An Introduction to the Policies, politics and Institutions of the Maritime World. London: Lloyd's of London, 1985;
15. GOGEANU, Paul: Dunarea in relatiile internationale. Bucuresti: Editura Politica, 1970;
16. ILIES, Liviu: Transporturi, expeditii si asigurari internationale (Curs la Facultatea de Stiinte Economice din Cluj-Napoca);
17. IORGA, Nicolae: Istoria comertului cu Orientul. Bucuresti: ,,Cartea romaneasca", 1939;
18. IORGA, Nicolae: Locul romanilor in istoria universala. Bucuresti: Editura Stiintifica si Enciclopedica, 1985;
19. KISSINGER, Henry A.: Are nevoie America de o politica externa- Catre diploma'ia secolului XXI. Bucuresti: Editura Incitatus, 2002;
20. MAHAN, Alfred T.: The Influence of Sea Power Upon History (1660-1783). New York: Dover Publications, 1987;
21. MALITA, Mircea: Zece mii de culturi, o singura civilizatie, Ed. Nemira, 1998;
22. McCOLLOUGH, David: The Path Between the Seas, The Creation of the Panama Canal 1870-1914. New York: Simon & Schuster, 1977;
23. MOMMSEN, Theodor: Istoria romana. Bucuresti : Editura Stiintifica si Enciclopedica, vol. I-IV, 1988;
24. MOSCATTI, Sabatino: Lumea fenicienilor. Bucuresti: Editura Meridiane, 1985;
25. SERGHEEV, V.S.: Istoria Greciei antice. Bucuresti: Editura de Stat, 1951;
26. SOBARU, Alexandru C., NASTASE, Gabriel I., AVADANEI, Chiriac: Artera navigabila Dunare-Main-Rhin. Bucuresti: Editura Economica, 1998;
27. TOYNBEE, Arnold J.: Orasele in miscare. Bucuresti: Editur Politica, 1979;
28. TUFESCU, Victor: Geografia. Bucuresti: Editura Didactica si Pedagogica, 1993;
29. VACAREL, Iulian si BERCEA, Florian: Asigurari si reasigurari. Bucuresti: Editura Economica, 1998;
30. ZACHER, Mark W. and SUTTON, Brent A.: Governing Global Networks. International Regimes for Transportation and Communications. Cambridge: Cambridge University Press, 1996;
31. *** Anuarul statistic al Romaniei;
32. *** Conventia CMR;
33. *** Conventia TIR;
34. *** Codul Vamal al Romaniei
35. *** Regulamentul de aplicare al Codului vamal al Romaniei ;
36. www.iru.org;
37. www.mt.ro;
38. www.mt.ro;
39. www.infoeuropa.ro;
40. www.otif.org;
41. www.cit.ch;
42. www.uic.fr;
43. www.imo.org;
44. www.icao.org;
45. www.iata.org;
46. www.eurocontrol.org;
47. www.jaa.org;
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.