Seminar 1
CONSTITUIREA ECHIPAJULUI NAVEI
Personalul navigant îmbarcat este alcătuit din totalitatea navigatorilor care îndeplinesc o funcţie la bordul navelor civile şi sunt înscrise în rolul de echipaj.
Rolul de echipaj este un document în care, în special Căpitănia, înscrie navigatorii care fac parte din echipaj conform listei de echipaj pusă la dispoziţie de către armator. În cazuri excepţionale, când se operează înlocuiri de personal, inscirierea în rol se poate face da Căpitănie la cererea comandantului, de misiunea Diplomatică Romana din ţară în care se operează mişcarea de personal sau de către comandant dacă mişcarea se produce în mare liberă.
Orice persoană care îndeplineşte condiţiile de calificare profesională pt. prestarea unuia din serviciile de la bord, poseda carnet de marinar şi este înscris că personal navigant în Registrul Matricol al unei Căpitanii de port, este apreciat că navigator de navigaţie civilă. Îmbarcare altor persoane decât cele care formează echipajul navei, în interesul navigaţiei sau altfel se face cu aprobarea armatorului.
Pt. exercitarea unei funcţii la bordul navei este necesară îndeplinirea unor condiţii de vârstă, de studii, de vechime sau de stagiu, de brevet sau de certificat de capacitate corespunzător funcţiei.
Constituirea echipajului unei nave civile precum şi orice alte modificări în componenţa ac. se fac prin decizia scrisă a armatorului. Ac. trebuie să respecte reglementările legale în vigoareprivind normativul de personal navigant cu consultarea prealabilă a comandantului şi şefului mecanic.
Orice persoană îmbarcata are calitate de membru al echipajului din momentul înscrierii şi până în momentul radierii din rolul de echipaj.
ÎMBARCAREA ŞI DEBARCAREA MEMBRILOR ECHIPAJULUI
În porturile rom. îmbarcarea/debarcarea navigatorilor se face numai de către Căpitănia portului la cererea armatorului, după ce au fost verificate condiţiile cerute de dispoziţiile legale (de atestare, de capacitate şi plata taxelor aferente).
Îmbarcarea consta în înscrierea navigatorului în Rolul de echipaj, în foaia matricola şi operarea în carnetul de marinar a îmbarcării.
Debarcarea consta în radierea înscrierii marinarului din Rolul de chipaj, din carnetul de marinar şi din foaia matricola.
în porturile străine îmbarcarea/debarcarea se face de către Of. Consular sau Misiunea Diplom. Rom. şi după caz, de către Căpitănia portului sau alta autoritate protuara.
Debarcarea în porturile străine se poate face în următoarele situaţii:
- în caz de boala în vederea internării în spital cu avizul cadrului medical de la bord şi cu înştiinţarea armatorului;
- pt. repatriere, cu aprobarea scrisă a armatorului sau a reprezentantului acestuia;
- în urma dispoziţiei scrise a armatorului pt. motive pe care acesta nu le comunica comandantului.
Debarcarea se poate face şi la propunerea comandantului navei atunci când considera necesar, după ce a făcut cunoscută poziţia armatorului.
în vederea ambarcării, navigatorul trebuie să posede carnet de marinar eliberat pe timp limitat (1 an) care se poate prelungi la oricare din Capit. din România, iar în străinătate la Oficiul Consular Roman sau Mis. Dipl. Rom. În carnetul de marinar se înscriu amenzile contravenţionale şi sancţiunile disciplinare aplicate, precum şi recompensele acordate. Ac. trebuiesc communicate Căpităniei portului de înmatriculare şi se înscriu în foaia matricola.
Îmbarcarea personalului navigabil care a întrerupt activitatea mai mult de 5 ani se poate face numai după reconfirmarea brevetului sau a certificatului de capacitate de către autoritatea emitenta.
STRUCTURA ŞI IERARHIA ECHIPAJULUI
Echipajul navei, pe locuri de muncă, este structurat astfel:
personal:
- de punte;
- de maşini;
- de telecomunicaţii
- medico-sanitar;
- administrativ.
Echipajul, la bordul navei este ierarhizat astfel: comandant, navigatori cu brevete sau ofiţeri, navigatori cu certificat de capacitate, alţi mambrii de echipaj .
UNIVERSITATEA MARITIMA CONSTANTA
FACULTATEA DE NAVIGATIE SI TRANSPORT NAVAL
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.