Elementele de bază ale transportului maritim

Previzualizare curs:

Cuprins curs:

1.1Generalitati
1.2Navele - mijloc de transport maritim al marfurilor
1.3Marfurile ca obiect al transportului maritim
1.4Porturile ca noduri de afluire, transbordare, depozitare a marfurilor
1.5Cadrul economic si juridic al transportului maritim
1.6Organisme in domeniul transportului maritim

Extras din curs:

1.1Generalitati

Obiectivul fundamental al transportului si comertului maritim este asigurarea circuitului normal de marfuri pe plan national si international in siguranta, la timp cu eficienta economica si in conformitate cu convenaiile, legile si clauzele contractuale in vigoare.

Transportul este un element indispensabil vietii, deoarece ofera oamenilor posibilitatea de a cunoaste, de a percepe si de a asimila cat mai usor din ceea ce ofera civilizatia si cultura umana.

Existenta si perfectionarea mijloacelor de transport au permis contactul intre diferite tari si popoare fapt care a deteminat viata economica, politica si culturala a omenirii.

Transporturile contribuie la apropierea zonelor geografice intre ele, la dezvoltarea ramurilor economice, la repartizarea teritoriala a productiei si a desfacerii.

Nivelul de dezvoltare al transportului determina in mod direct diviziunea sociala a muncii care la randul sau determina specializarea precum si cresterea gradului de accesibilitate la bogatiile naturale si produsele muncii omenesti.

Literatura economica scoate in evidenta urmatoarele caracteristici ale transportului de marfuri si persoane:

Definirea sa ca o continuare a proceselor productive in sfera circulatiei; deci este un proces de productie suplimentar, mijlocit de circulatia bunurilor si persoanelor. Deci transportul reprezinta un consum intermediar fata de consumul final la destinatie;

1.Specific proceselor de transport este deplasarea in spatiu a bunurilor si persoanelor care se realizeaza prin intermediul unor mijloace de transport speciale (mijloace de transport si infrastructura);

2.in transporturi nu se creaza bunuri materiale ci servicii care adauga o valoare noua bunurilor;

3.Specific transporturilor maritime este faptul ca producerea valorii de intrebuintare coincide in timp si spatiu cu consumul ei; prin urmare contravaloarea serviciului de transport se adauga la valoarea marfii transportate ca valoare suplimentara.

4. in vederea asigurarii cererii neuniforme de transport, se impune asigurarea de rezerve de mijloace de transport ; acest aspect impune realizarea unor studii de fezabilitate;

5.Transportul este un mare consumator de spatiu; fapt ce determina o influenta a infrastructurii asupra geografiei socio-economice.

Din analiza datelor furnizate de UNCTAD se desprinde tendinta scaderii ponderii transportului in comertul mondial de servicii ca urmare a:

-diversificarii tipurilor de servicii;

-schimbarii structurii nevoilor umane;

-transformarii informatiei intr-un bun si dezvoltarea exploziva a informatiei.

Totusi datorita structurii economiei mondiale, transporturile nu pot cobori in mod obiectiv sub un anumit prag, fapt care-i mentine un rol important in cadrul acesteia.

Elementele de baza indispensabile realizarii obiectivului fundamental al transportului sunt :

a)navele ca mijloc de transport maritim a marfurilor;

b)marfurile ca obiect al transportului maritim;

c)porturile ca noduri de afluire, transbordare, depozitare a marfurilor;

d)cadrul economic si juridic specific pe plan national si international.

1.2Navele - mijloc de transport maritim al marfurilor

Evolutiile, conditiile si caracteristicile specifice ale transportului maritim modern au determinat si sunt factor hotarator in conceptia si evolutia constructiei si dotarii navelor maritime ca mijloace ale transportului maritim.

Transportul maritim modern are o serie de caracteristici:

- volum si diversitate mare a marfurilor;

- distante mari de parcurs;

- variatia conditiilor climatice si hidrometeorologice

- confruntarea navelor cu pericolele si riscurile marii;

- durata relativ lunga a voiajelor;

- volum mare de investitii;

- dependenta rentabilitatii de fluctuatiile navlului pe diferite piete maritime;

Aceste caracteristici impun cel putin doua categorii de conditii:

a)conditii tehnico-constructive;

b)conditii tehnico-economice

a) Conditiile tehnico-constructive - sunt destinate sa asigure navei rezistenta la solicitarile marii pentru zona de navigatie corespunzatoare clasei sale si stabilita prin certificatul de clasa. Prin proiectarea navelor in general, se asigura aceste probleme. Realizarea conditiilor tehnico-economice garanteaza in principal siguranta navei si implicit a echipajului. Din aceasta perspectiva, ergonomia poate aduce un instrumentar pretios la realizarea acestora impreuna cu alte conditii privind completarea echipajului si buna sa calificare profesionala, cu asigurarea logistica se realizeaza asa numita buna stare de navigabilitate (seaworthiness), obligatie personala a armatorului si conditie implicita pentru nava inainte de inceperea voiajului. Realizarea bunei stari de navigabilitate a impus o serie de legiferari in domeniu:

Cele mai importante acte in domeniu sunt:

- Conventia internationala pentru siguranta vietii umane pe mare, 1974 (SOLAS 1974) cu amendamentele ulterioare la aceasta (Protocoalele din 1978 si 1988 la aceasta conventie cunoscute sub numele de SOLAS PROT 1978 respectiv SOLAS PROT 1988); aceste documente instituie reglementari care se refera la constructia corpului navei, masinilor si echipamentelor montate pe nava cu obiectivul principal ocrotirea vietii umane pe mare;

- Regulile internationale pentru prevenirea coliziunilor pe mare, 1972 (COLREG 1972) si amendamentele la aceasta;

- Conventia internationala pentru prevenirea poluarii de la nave, 1973 (MARPOL PROT 1978) si amendamentele la aceasta (protocolul din 1978 la aceasta conventie cunoscut sub numele de MARPOL PROT 1978);

- Conventia internationala pentru liniile de incarcare, 1966 (LOAD LINES 1966) cu amendamentul la aceasta: protocolul din 1988 la aceasta conventie (LOAD LINES PROT 1988);

- Conventia internationala pentru masurarea tonajului la nave, 1969 (TONNAGE 1969);

- Conventia internationala pentru standarde de pregatire, certificare si serviciu de cart pentru navigatori, 1978 (STCW, 1978);

- Codul international pentru managementul sigurantei (ISM CODE) ;

- Codul international pentru marfuri periculoase (IMDGB CODE);

- Codul international pentru constructia si echipamentul navelor care transporta marfuri chimice periculoase in vrac (IBC CODE);

- Codul international pentru constructia si echipamentul navelor care transporta gaze lichefiate (IGC CODE);

- Codul pentru folosirea sigura a marfurilor solide in vrac (BC CODE);

- Conventia internationala pentru salvarea si cautarea maritima, 1979 (SAR 1979);

- Conventia internationala pentru prevenirea poluarii marine prin aruncarea de reziduuri si alte substante, 1972 (LDC 1972) precum si amendamentele ulterioare la aceasta.

- Codul International pentru managementul sigurantei (ISM Code)

b) Conditiile tehnico-economice - se refera la ansamblul calitatilor constructive si caracteristicilor de exploatare din punct de vedere al performantelor, care trebuie sa asigure eficienta economica a fiecarei nave in parte, a firmei de shipping, a intregii flote.

Realizarea acestor conditii la nivelul navei se asigura in mod deosebit prin urmatoarele elemente:

- realizarea de spatii adecvate, amenajari corespunzatoare si instalatii pentru stivuirea, protejarea si manipularea marfurilor in raport cu tipul si destinatia navelor;

- realizarea unui coeficient deadweight si viteza economica mare care sa asigure navei posibilitatea efectuarii unui numar cat mai mare de cicluri de transport;

- minimizarea consumurilor si cheltuielilor de exploatare;

- cresterea eficientei investitiilor prin marirea raportului dintre durata de functionare a activelor fixe si termenul de recuperare al investitiilor.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Elementele de baza ale transportului maritim.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
9/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
11 pagini
Imagini extrase:
11 imagini
Nr cuvinte:
7 881 cuvinte
Nr caractere:
47 927 caractere
Marime:
36.25KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Transporturi
Tag-uri:
transport, nave
Predat:
la facultate
Materie:
Transporturi
Sus!