Curs 1
Cand avem de-a face cu afacerile internationale?
- cumparam un produs realizat de catre o companie din strainatate, importat pe piata locala
- ne angajam la o companie cu sediul central in alta tara, care a facut Investitii straine directe in economia locala
- investim prin cumpararea de actiuni ale unei companii straine, etc.
- avem un coleg la locul de munca care este cetatean al unei altei tari;
- cumparam produse realizate de catre o companie dintr-o tara intr-o fabrica realizata intr-o alta tara;
- cumparam actiuni la o companie romaneasca care are o fabrica in strainatate / se aprovizioneaza din strainatate;
- cumpar online un produs romanesc de la o companie romaneasca care are insa serverele localizate intr-o alta tara;
- cumpar produse realizate cu componente / elemente de servicii realizate in alta tara; Etc.
Cum influenteaza afacerile locale din Romania?
- seceta in Argentina
- greva la uzinele Renault din Turcia
- conflict armat in Ucraina
- se suspenda sanctiunile internationale impotriva Iranului
- Banca centrala a SUA (Federal Reserve) creste rata dobanzii pentru depozitele in dolari, etc.
De unde nevoia unei asemenea discipline? John Sloman, 2008
- ,,acea teorie economica de care ai nevoie ca si student in afaceri + subiecte legate de sfera afacerilor pe care nu le gasesti in mod normal in cartile de economie"
- ,,a gandi ca un economist"
- ,,un bagaj de concepte de utilizat in contexte total diferite"
- ,,in aceasta carte vom aborda mediul economic in care firmele opereaza si cum economia politica poate ajuta in procesul de luare a deciziilor"
= elemente de teorie economica prin care sunt oferite decidentilor din sfera afacerilor instrumente suplimentare pentru a lua decizii rationale
PROPOZITIE TEORETICA PROPOZITIE ISTORICA JUDECATA ANTREPRENORIALA
- stabileste o relatie de cauzalitate universala intre doua categorii conceptuale / concepte - prezinta un eveniment survenit in trecut in conditii specifice de timp si spatiu - o opinie cu privire la o posibila evolutie din viitor
- ex. ,,cresterea pretului determina o scadere a cererii" = este abstracta, atemporala, da o explicatie etc.; - ex. in 2012, Apple Inc. a lansat pe piata internationala Iphone 5 = nu isi propune sa explice ,,de ce?" ci informeaza; - ex. automobilele de mic litraj se vor vinde bine anul viitor = intotdeauna este speculativa / anticipativa chiar daca este bazata pe metode stiintifice
Succesul antreprenorial
= dat de abilitatea intreprinzatorilor de a servi cel mai bine anumite dorinte de consum
= intrepinzatorii aloca intotdeauna resurse prezente in scopul obtinerii unui profit viitor = isi asuma ,,riscul economic"
- nu exista o reteta sigura de a obtine profit = nu exista o teorie a succesului in afaceri
- exista insa anumite ,,legitati" ale sistemului economic de care decidentii din sfera afacerilor trebuie sa fie alerti = odata ignorate, aceste legitati pot determina efecte dezastruoase asupra firmei (esecul afacerii) = ex. inflatia, ciclul economic, nationalizarea / exproprierea, etc.
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.