Globalizare și identitate

Previzualizare curs:

Cuprins curs:

Modulul I (14 prelegeri) 9
Globalizare, identitate, dialog intercultural 9
Partea I 9
Noopolitica si criza identitara a lumilor istorice 9
Spatiile dense (3 prelegeri) 9
I Fenomenul identitar in lumina teoriei factorilor asincroni 9
Ipoteza factorilor asincroni si a zonelor de densitate noologica 9
America in lumina teoriei factorilor asincroni 11
Globalizarea in lumina teoriei factorilor asincroni 13
Istoria subsociala si ,,razboiul subnational" 16
Geopolitica noosurilor 18
II Zonele de densitate asincrona si fenomenul identitar 18
Geopolitica noosferei 18
Noologie istorica: Franta asincrona 22
Teandriile, campuri de manifestari asincrone. Schita de noologie crestina26
Identitate, inoire si falsa inoire. Revolutie si religie 32
Identitatea si experientele cruciale. Ce este un eveniment in lumina
noologiei? 35
III Identitatea in spatii spirituale segmentate: permanenta iconoclasmului 41
Iconoclasmul: deconstructie pagana a Europei crestine 41
Venerarea sfintilor: manifestare asincrona 43
Iconoclasmul: suprimarea protovederii 44
Statul din lume contra << imperiului >> din cer 46
Iconoclasmul si ,,ciocnirea civilizatiilor" 48
Iconoclasmul bolsevic si radacinile sale 50
Partea a II-a 54
Lumea derealizata 54
Identitatea si sistemele mondiale (2 prelegeri) 54
I Identitate si imperialism. Noopolitica celor patru monarhate 54
De la profetia lui Daniel la viziunea lui D. Cantemir 54
Teoria cvadriliniara a imperiului. Cele sase legitati ale imperiului 56
Zonele de mare deficit spiritual 57
II Identitatea si marile civilizatii. Noopolitica civilizatiilor 59
Fenomenul identitar in cadrul civilizatiei capitaliste 59
Noopolitica lumilor care-si pierd realitatea 59
Hartile mentale 62
Globalizarea si Hollyhood-ul 63
Noopolitica crizelor. Sisteme ,,oarbe": criza vizionarismului 64
Crizele sistemismului 68
Partea a III-a 69
Lumea nevertebrata 69
Identitatea si crizele istorice. Noopolitica crizelor (3 prelegeri) 69
I Identitatea europenilor. Criza sistemismului european 69
Modelul reactionar 69
3
Cele trei constrangeri in care a trait omenirea in ultimii sase sute de ani 71
Conglomeratul pozitivismului ca formatiune noologica a lumii moderne 74
O epoca de creatie religioasa 75
Geopolitica conglomeratului pozitivist. Rolul geopolitic al formatiunilor
noologice 76
II Identitatea, parareligiile si idolatria ideologiilor 79
Preliminarii la ideea insurectiei euxiniene 79
Scurt istoric al parareligiilor occidentale 81
Razboiul impotriva Traditiei. "Bisericile Saint-simoniene" 82
Teologia secularizata. Biserica descendentei noologice a lui Fourriere 83
Parareligiile antichristice ale comunismului 84
Critica criticii membrilor Clubului Orologiului 85
"Religia maimutarita". Omul areligios: o ipoteza mai eficienta 86
III Insurectiile identitare. Noopolitica insurectiilor religioase 87
Profilul celor cinci insurectii ale secolului al XX-lea 87
Patrulaterul marilor insurectii religioase. Regiunea schimbarilor axiale 89
De-realizarea lumii prin elite false 91
Partea a IV-a 95
Lumea globalizata 95
Globalizare si identitate. Noospatiile si dinamica lumii (6 prelegeri) 95
I Idenitatea si ,,lumea noua". Noosul ,,noii lumi" si devierile lui 95
Nasterea lumii destinate globalizarii. Semnele devierii 95
De la milenarismul pionierilor la milenarismul globalistilor 100
Eshatologie si globalizare. Globalizare sau globalizari? 104
Globalizarea ca externalitate pura. Abstractismul global 106
Noosurile bolnave 109
Paradoxul globalizarii 113
Statul si globalizarea 113
Puterea credintei si spaimele omului. Grija lui Dumnezeu 115
II Globalizare si identitate. Natiuni, internationale, integrare 118
Natiune si globalizare 118
,,Etniile laterale si verticale" 127
Inegala propagare a etnoistoriei. "Etnoistoria inegala" 131
"Re-improprierea culturii proprii" 133
Intelectualii, religia si miturile etnice 145
III Globalizare, identitate nationala, stat national 147
Teorii ale natiunii si nationalismului 147
Pozitia teoriilor moderniste ("inventioniste") 148
Stat, natiune, nationalism si globalizare 150
<<Cultura globala >>, imperialism, nationalism 157
Criza Statului national 161
,,Problemele nationalismelor civic si etnic" 165
Reintarirea si redefinirea statului national 167
IV Identitatea si panideile 170
Panideile, fenomen asincron? 170
4
Geopolitica panideilor si agresarea identitatilor nationale 175
Hartile mentale. Subversiunea geopolitica a spatiului identitar 177
De la imperiul de substitutie la miturile subversive 181
Legea efectelor asimetrice si legea bifurcatiilor 183
Noologiile degradate 184
Purtatorii de har 187
Scena, culisele si adevaratii ,,straini" in Romania 188
V Segmentarea spatiului mental. Cultura nihilismului si cultura credintei 189
O ipoteza tragica: cultura nihilista 189
Vatamarea cortexului prefrontal 190
Amputarea memoriei sacre 193
Deformarea tiparelor experientei colective. Desbisericirea lumii 195
Cultura nihilismului, fenomen global 199
VI Statul magic si omul grefat. Degradarea noologica a lumii 200
Omul grefat 200
Sondajul pneumatologic 207
Televiziunea si noospatiile degradate 219
Televiziunea - arma logistica. Razboiul impotriva sufletului si a mintii 220
Somnambulismul televizual. Legatura hipnotica 221
Addenda: cateva excerpte (lectura facultativa) 228
Gearoid o Tuathail 228
Geoeconomie, anarhie, razboi. ,,The Coming Anarchy" si ,,razboiul
periferial" 229
Robert D. Kaplan: "The Coming Anarchy" (din ,,The Atlantic Monthly",
1994, in ibidem) 229
Razboiul crizei mediului 231
Modulul al II-lea (lectura facultativa) 233
Scenariul lumii in Sfanta Scriptura 233
Noopolitica si invataturile Revelatiei 233
Teoria fenomenelor asincrone 233
Partea I 233
Profetii 233
I Proorociri asupra neamurilor 233
O zona de maxima densitate asincrona 233
Cele sase culturi axiale ale omenirii. Ariile asincrone in istoria universala
235
Profetiile asupra neamurilor ca organon si ca stiinta a ,,fenomenelor
asincrone" 237
II Istoria ca teofanie 238
Cantarul pacatelor colective 238
Poporul cuviincios: asincronia modelului etnospiritual 243
Ziua Maniei Domnului. Fenomenul asincron al maniei divine 244
Profetii mincinosi 245
III Apocalipsa lui Iezechiel si vedeniile lui Zaharia 246
5
Popoare si elite in profetiile lui Iezechiel. Cadere si restaurare 246
Apocalipsa lui Iezechiel 248
Vedeniile lui Zaharia 251
IV Proportia, indepartarea si ritmul in lumina invataturilor profetice 254
Factorii asincroni in viziunea profetului Isaia. Cantarul divin 255
Istoria ca proces de indepartare 257
Ritmul spiritual 259
V Invataturile lui Daniel 263
Istoria ca ,,vanzoleala a raului din lume" 263
Apocalipsa lui Daniel. Vedenia celor patru fiare 264
Puterea talmacirii si darul vedeniei. Despre cunoasterea noologica 267
Profetul lui Dumnezeu si Imparatul lumii acesteea 269
Partea a II-a 273
Inomenirea lui Dumnezeu 273
Fenomen asincron universal 273
Lumea recreata si ,,omul restaurat" 273
I Lectiile Pustiei 273
Agentii antilucrarii vs elevii lui Iisus. ,,Generatiile dreptatii" 273
Pustia Carantaniei. Cristoforii 276
Triumful timpului vindecarii. Energiile necreate 278
II Invatatura noua si cu putere 279
Omul liturgic si omul fatarnic: structuri asincrone 279
Puterea asincrona si adancurile cetatii 281
Purificarea (curatirea): fenomen asincron 283
III Cosmopolis si Biserica 286
Cosmopolis si Biserica: structuri asincrone. Apostol in Europa primara 286
Innoirea lumii prin crestinism 290
Un mare eveniment sufletesc la inceputurile crestinismului 296
Teandrio-geneza 304
Cetatea ca trup colectiv omorat de pacate 308
,,Vremurile cele de apoi" si ,,duhurile cele inselatoare" 308
IV Parintii pustiei 310
Noologia evagriana 310
Biserica si spitalul: structuri asincrone 312
Despre acedie 314
Acedia carpatica 316
,,Trupul subtil" 319

Extras din curs:

Traim intr-o lume in care predomina inca materialismul si omul instrainat de

Dumnezeu, idolatria consumului si a ideologiilor e atotputernica, inchipuitii se

inmultesc, lenea mintii, zeflemeaua, inclinatia spre cele trupesti, desertul patimilor si al

trufiei, toate acestea si atatea alte alunecari desfigureaza chipul omului, deformeaza

viata celor putini, dar, vai!, si a celor multi. Viitorul incremeneste, se face zid, care se

surpa apoi, strivind multe de-a valma, si-n lume pare a triumfa deopotriva disperarea si

pustiul. Omul autonom se inchipuie singur pe lume, cu puterile lui, care se vadesc a fi

doar neputinte cu deznodamant intarziat, si numai aceasta intarziere poate explica iluzia

care-i orbeste in toate epocile pe puternicii lumii. ,,Mici de zile, mari de patimi".

Intr-un cadru de viata decazuta insasi cunoasterea lumii se poticneste. Stiintele

unei astfel de lumi decad din rangul si puterile lor de odinioara. Renovarea modurilor

de cunoastere devine, iata, una dintre urgentele clipei. Sunt necesare grabnice innoiri

care sa ingaduie cercetarea modelarii spirituale a spatiilor de viata colectiva. Gandurile

si cercetarile care alcatuiesc substanta celor 14 prelegeri de fata au ivorat dintr-o

framantare prelungita pe durata catorva ani, in albia careia s-a nascut ideea unei noi

directii in sociologie si in geopolitica: noopolitica, stiinta dimensiunii spirituale a

spatiilor de viata colectiva. Noopolitica este stiinta spatiilor modelate de puterea

spiritului sau de politica spiritului, asa cum geoeconomia este o stiinta a spatiilor

modelate de puterea economiilor, de politica economiei. Demopolitica, etnopolitica,

sociopolitica, geopolitica insasi, au pavat drumul catre noua stiinta a spatiului,

noopolitica, in calitatea ei de stiinta a modelarii spirituale a spatiului de viata

individuala si colectiva la scara popoarelor si a marilor civilizatii istorice deopotriva.

Mircea Eliade a formulat intre primii aceasta idee sesizand ca lumea noua, indatorata

enorm poporului american, Americii, s-a nascut inlauntrul unui atare proces de

remodelare spirituala a unui spatiu de viata de cuprindere continentala si mai apoi

transcontinentala. Noul spatiu de viata s-a ivit in cuprinsul unei experiente spirituale

fondata direct pe Biblie, din care au crescut apoi o economie noua, o politica noua, o

stiinta noua. Semnele ei apar la un Hamilton, la Carrey dar si la germanul List care tot

in America si-a elaborat noul sistem de gandire economica si tot sub inraurirea lui

Hamilton. Concluziile lui Mircea Eliade sunt prezentate in studiul publicat initial in

,,Vom Sinn der Utopie. Eranos Jahrbuch", 1963, Zurich: Rein Verlag, 1964, sub titlul

,,Paradis et Utopie: Geographie Mythique et Eshatologie". Iata enuntul savantului

roman: ,,Intai de toate as dori sa remarc elementele eshatologice si paradisiace in

colonizarea Americii de Nord de catre pionieri si progresiva transformare a Paradisului

american, dand nastere mitului progresului infinit, optimismului american si unui cult

al noutatii si tineretii"1. Acesti pionieri ai frontierei noii lumi au inteles ca totul se

datoreaza puterii lui Dumnezeu care asteapta de la noi, oameni si popoare, renovari

launtrice, curatiri de pacate, innoirea inimii fara de care este cu neputinta renovarea si

deci salvarea lumii insasi.

Fara de puterea lui Dumnezeu si fara de interventia sistematica a Duhului Sau in

toata fenomenalitatea lumii, continuitatea si numai de-o clipa a existentei ar fi o

imposibilitate principiala. Sistematizarea notiunilor si a descopririlor la care ne-am

1 Cf. traducerea romaneasca a studiului amintit in Nostalgia originilor, p.144

7

invrednicit in cuprinsul cercetarilor ne-au condus spre o teorie, cu largi ramificatii,

dintre care noi le-am examinat partial doar pe cele din sociologie si geopolitica, teoria

fenomenelor asincrone. Aceasta este axa noopoliticii si de aceea vom incepe printr-o

expunere cat de imperfecta a elementelor de agregare a noului corpus teoretic, ale carui

radacini se ramifica in lumina datatoare de viata a invataturilor revelatiei, asa cum

ramurile copacilor se ramifica in lumina soarelui din care-si absorb viata prin

miraculosul proces al fotosintezei.

Acestei linii de gandire ii datoram corpusul de cunostiinte indrumatoare asupra

interventiei proniatoare a lui Dumnezeu in textura intregii existente, confirmand

atotputernicia legii supranaturale in dinamismele istoriei si ale societatii. Cartea de fata

este rodul unor meditatii si al unor cercetari staruitoare dedicate relatiei dintre puterea

lui Dumnezeu si puterile din lume in lumina invataturilor revelatiei si a lectiilor Pustiei.

Intaia lectie este cea din cartea Exodului, care ne infatiseaza in poporul lui Moise

primul popor axial al istoriei, apoi avem lectia din Pustia Carantaniei, unde Mantuitorul

Hristos l-a infruntat si l-a infrant pe cel potrivnic, care se instapanise peste lume. Tot

lectii ale pustiei sunt cele atestate in scrierile primilor parinti ai pustiei egiptene, ale Sf.

Evagrie Ponticul sau ale Sf. Antonie cel Mare, ori in extraordinara experienta din pustie

a Mariei Egipteanca, oglinda minunata pentru atatea experiente ale noastre din

pustietatea veacului. Din toate lectiile acestea se desprinde concluzia severa ca fara de

Dumnezeu istoria este o desperanta pustie, iar societatea o tragica pustietate. Cartea de

fata readuce cercetarile sociale si antropologice intr-un orizont de gandire traditionala,

conservatoare si crestina, prin care s-au afirmat deopotriva stiinta despre dinamica

raului si corelativul ei, arta cereasca a vindecarii, careia ii datoram tot ceea ce stim

despre lucrarea Duhului Sfant in dinamismele vietuirii.

Istoria e indatorata unor zone de maxima concentrare spirituala, precum cea

subintinsa de axul care pune in legatura cantarile psaltice ale lui David de invataturile

Evangheliilor, la randul lor oranduite intr-o deplina continuitate cu invataturile

Vechiului Testament, al caror nucleu sunt proorociile profetilor majori si minori ai

Sfintei Carti, toate impreuna alcatuind marele corpus al invataturilor revelate ale

omenirii. Aparitia acestor zone de mare densitate spirituala in peisajul noologic al

lumii nu poate fi explicata istoric sub nici o forma si nici prin vreo vecinatate cu alte

culturi si civilizatii. E suficient sa rememoram ca marea experienta innoitoare a

poporului ales, pe toata durata exodului, a iesirii din robia lui Faraon, se petrece

integral in pustie, pentru a dobandi astfel o dovada peremptorie ca survenirea unor

experiente exceptionale nu poate fi explicata prin nimic din ceea ce tine de mediul unei

civilizatii ori de timpul istoric al acesteia.

Istoria nu ni-i poate explica nici pe Moise, nici Pentateuhul, nici epoca

profetilor, nici Psalmii lui David si, in nici un caz, Evangheliile ori Faptele sau

Epistolele Sf. Apostoli Petru si Pavel sau Apocalipsa Sf. Ioan Bogoslovul. Istoriceste,

putem explica fenomenul numit ,,apoteoza imperiala", adica zeificarea imparatilor

romani, incepand cu Octavian Augustus, dar nu putem explica, istoriceste, puterea

crestinilor de a suporta persecutiile, cumplitele interogatorii si torturi, condamnarile la

moarte, executiile in temnite si-n arene publice fara sa abjure, si cu atat mai putin

starile de extaz ale Sfantului Ioan Evanghelistul, prin care batranul exilat in insula

Patmos ,,primeste de la Dumnezeu, prin Iisus Hristos, descoperirea (apocalipsa) unor

taine pe care le va consemna in cartea menita sa incheie canonul Noului Testament"

(IPS Bartolmeu Anania). O asemenea carte in care se concentreaza viziunea ca ,,binele

suprem va triumfa prin Iisus Hristos" peste si ,,in ciuda uriaselor si devastatoarelor

ofensive ale raului" (ibidem), nu poate fi explicata istoric, ci numai prin interventia

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Globalizare si identitate.pdf
Alte informații:
Tipuri fișiere:
pdf
Diacritice:
Nu
Nota:
10/10 (2 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
322 pagini
Imagini extrase:
322 imagini
Nr cuvinte:
202 349 cuvinte
Nr caractere:
1 028 539 caractere
Marime:
2.31MB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Științe Politice
Tag-uri:
globalizare, popoare, dezvoltare
Predat:
la facultate
Materie:
Științe Politice
Sus!