Comunicare în administrația publică

Previzualizare curs:

Extras din curs:

In efortul de a ne depasi problemele aparute zi de zi incercam sa

gasim tot felul de solutii. Acestea nu apar de la sine si nu pot fi luate ad-hoc

din manualele de specialitate. Orice organizatie, firma sau persoana trebuie

sa faca fata acestor probleme pentru a rezista si a se impune in mediul sau.

De aceea, exista o serie de cauze, idei si optiuni ale societatii umane care se

nasc, se dezvolta si mor. Pentru a fi viabile, actiunile trebuie sa se sprijine

pe o serie de strategii elaborate de specialisti si care sa ofere solutii

pertinente.

in acest context, comunicarea institutionala devine un instrument

eficient utilizat de catre organizatii (publice sau private) pentru:

- reusita in afaceri;

- crearea unei imagini publice pertinente;

- traversarea unei crize;

- crearea unui climat favorabil in firma;

- schimbarea comportamentului uman fata de produsele/serviciile

oferite de firma pe piata si, nu in ultimul rand, apararea/atacarea

concurentei prin mijloace legale.

Chiar daca este vorba de o companie multinationala sau de un IMM,

in ambele cazuri folosirea comunicarii institutionale este obligatorie. Numai

in acest fel fluxul informational va fi perceput corect de catre publicul-tinta

si se va ajunge la o schimbare majora a imaginii organizatiei, atat in mediul

de afaceri, cat si in ochii cetateanului de rand.

Prin urmare, indiferent de latura sub care se prezinta, comunicarea

este un fenomen complex. Ea asigura printr-un proces sensibil, de

informare, legatura dintre emitator si receptor pentru a-si face perceput si

acceptat, sub o anumita forma, propriul mesaj. Indiferent daca este vorba de

organizatii publice, private, guvernamentale sau non-profit, acestea trebuie

sa fie recunoscute din punct de vedere al competitiei in domeniul vizat,

pentru ca receptorul mesajului prin "mecanismul perceptiei selective" sa

aleaga si sa retina corect informatia transmisa.

Astfel putem spune ca baza comunicarii, institutionala sau nu, rezulta

din imbinarea organica a trei perspective: informationala, atitudinala si

comportamentala.

Daca privim din "perspectiva informationala", stiinta comunicarii

cuprinde un numar de teorii interesante. Spre exemplu, "teoria circulatiei

informatiei pe doua paliere" elaborata de Katz si Lazarsfeld [E. Katz,

P. Lazarsfeld, Personal Influence, Frec Press, Glencoe, Illinois, 1955]

evidentiaza puternicul impact pe care-l are informatia asupra liderilor de

opinie. si in cazul comunicarii institutionale s-a ajuns la concluzia ca este

mult mai bine sa intri in contact cu liderii de opinie ai publicului-tinta, decat

sa te adresezi ansamblului.

O alta teorie comunicationala este "Agenda Setting", elaborata de

McCombs si Shaw in 1972 [McCombs M. E., D. L. Shaw, The Agenda-Setting

Function of Mass-Media, Public Opinion Quarterly, vol 36, 1972] care

demonstreaza importanta informatiei vehiculata din perspectiva triadei:

organizatie-mass-media-public consumator.

Deoarece informatia inseamna putere si mass-media o stie, ea

incearca sa focalizeze atentia publicului spre subiectul tratat pentru a-l

influenta atitudinal si comportamental. intelegem ca, daca mass-media isi

indreapta privirea asupra unei organizatii, ea va atrage atentia publicului

asupra sa, indiferent de obiectul dezbaterii.

"Mirajul" comunicarii verbale sau non-verbale, promovat de massmedia

contemporana, conduce spre crearea unor imagini puternice, bazate

pe folosirea notorietatii in comunicarea institutionala. Scopul final este cel

de atragere a publicului si de fidelizare a sa fata de ideile, obiectivele,

imaginea sau produsele promovate de firma.

Analizand si ultimele doua perspective - atitudinala si comportamentala

- care vin sa sprijine fenomenul complex al comunicarii, vom descoperi si

aici o serie de teorii. "Teoria perceptiei selective" analizeaza modul de

intelegere a mai multor mesaje de catre individ. Potrivit teoriei, individul

este o entitate distincta, cu o anumita personalitate, care va percepe,

inregistra si filtra informatia continuta in mesaj, conform propriului sistem

de norme si valori. in functie de importanta acordata mesajului, el va fi

retinut sau nu de catre receptor. Deci, selectia informativa va fi data de

atitudinea individuala manifestata in fata mesajului - verbal sau audio-vizual

- urmand ca, ulterior, ea sa influenteze si perspectiva comportamentala a

individului.

Alaturi de "perceptia selectiva" actioneaza si "reflexul conditionat"

al individului.

"Teoria reflexului conditionat" elaborata de Pavlov [Melvin DeFleur,

S. Ball-Roheach, Teorii ale comunicarii de masa, Iasi,Editura Polirom,

1999] demonstreaza ca repetarea unui stimul auditiv sau vizual insotit de

aceeasi actiune, creeaza individului o anumita obisnuinta cu un cadru

comunicational, pe care acesta se asteapta sa-l asculte sau sa-l vizualizeze

ulterior.

Bibliografie:

Coase, R. H. - The Firm, the Market and the Law, The University of

Chicago Press, Chicago and London, 1988.

Galbraith, J. K. - Le Capitalisme Americain. Le concept du Pouvoir

Compensateur, Edition Genin, 1966.

Galbraith, J. K. - stiinta economica si interesul public, Bucuresti, Editura

Politica, 1982.

Galbraith, J. K. - Societatea perfecta. La ordinea zilei: binele omului,

Bucuresti, Editura Eurosog & Book, 1997.

Geledan, Alain(coord.) - Histoire des pensees economiques. Les

contemporains, Paris, Edition Sirey, 1988.

Veblen, Th. - The Barbarian status of Women, 1898, American Journal of

Sociology, www.cepa.newschool.edu

Veblen, Th. - The Beginnings of Ownership, 1898, American Journal of

Sociology, www.cepa.newschool.edu

Veblen, Th. - The Instinct of Workmanship and Irksomensses of Labor,

1898, American Journal of Socilogy, www.cepa.newschool.edu

Veblen, Th. - The Theory of the Leisure Class: an economic study of

Institutions, 1899, www.cepa.newschool.edu

Williamson, O. E. si Winter, S. G.(editori) - Natura firmei. Origini,

evolutie si dezvoltare, Timisoara, Editura Sedona, 1997.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Comunicare in administratia publica
    • pagina 10 pdf - COMUNICARE IN ADM. PUBLICA.pdf
    • pagina 11 pdf - COMUNICARE IN ADM.PUBLICA.pdf
    • pagina 12 pdf - COMUNICARE IN ADM. PUBLICA.pdf
    • pagina 13pdf - COMUNICARE IN ADM. PUBLICA.pdf
    • pagina 14 pdf- COMUNICARE IN ADM. PUBLICA.pdf
    • pagina 15 pdf- COMUNICARE IN ADM.PUBLICA.pdf
    • pagina 3pdf- COMUNICARE IN ADM.PUBLICA.pdf
    • pagina 5 pdf- COMUNICARE IN ADM.PUBLICA.pdf
    • pagina 8 pdf- COMUNICARE IN ADM. PUBLICA.pdf
    • pagina BIBLIOGRAFIE - COMUNICARE IN ADM.PUBLICA.pdf
    • pagina1pdf- COMUNICARE IN ADM.PUBLICA.pdf
    • pagina2pdf- COMUNICARE IN ADM PUBLICA.pdf
    • pagina4pdf- COMUNICARE IN ADM.PUBLICA.pdf
    • pagina6pdf- COMUNICARE IN ADM. PUBLICA.pdf
    • pagina7 pdf- COMUNICARE IN ADM.PUBLICA.pdf
    • pagina9 pdf -COMUNICARE IN ADM.PUBLICA.pdf
Alte informații:
Tipuri fișiere:
pdf
Diacritice:
Da
Nota:
10/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
16 fisiere
Pagini (total):
73 pagini
Imagini extrase:
73 imagini
Nr cuvinte:
26 340 cuvinte
Nr caractere:
145 724 caractere
Marime:
7.15MB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Științe Politice
Tag-uri:
comunicare, administratie, mass-media
Predat:
la facultate
Materie:
Științe Politice
Sus!