Politici Publice Sectoriale

Previzualizare curs:

Cuprins curs:

CAPITOLUL 1 CONTEXTUL CONSTITUTIV AL POLITICILOR PUBLICE
1.1. Consideratii generale
1.2. Definirea politicilor publice
1.3. Taxonomia politicilor publice
1.4. 1.4. Politici secoriale
CAPITOLUL 2 CATEGORII CONCEPTUALE ALE POLTICILOR PUBLICE
2.1.Viziunea
2.2. Misiunea
2.3. Valorile
2.4 Obiectivele
2.5. Strategia
2.6. Tacticile
2.7.Managementul public al resurselor umane
2.8. Rolul guvernarii in politicile publice
CAPITOLUL 3 ELABORAREA POLITICILOR PUBLICE
3.1. Abordarea sistemica a politicilor publice
3.2. Fundamentarea teoretice a politicilor publice
3.3. Proiectarea politicilor publice
3.3.1. Modele de proiectare a politicilor publice
3.3.1.1. Abordarea sinoptica sau rationala
3.3.3.2. Abordarea incrementala
3.3.1.3. Modelul sistemic
3.3.1.4. Modelul Hoogerew
3.3.1.5. Modelul intuitiv
3.3.1.6 Modelul inovativ
3.4.Planificarea politicilor publice
3.4.1.Implicarea organizatiilor in planificarea politicilor publice
3.4.2.Critici ale sistemului national de planificare a politicilo publice
CAPITOLUL 4 Implementarea politiciilor publice
4.1. Procesul de implementare a unei politici publice
4.2. Libertatea de actiune a actorilor implicati in implementarea politicilor publice
4.3.Analiaza procesului de implementare a politicilor publice
4.4. Fundamentarea teoretica a procesului de implementare
4.5 Factori care influenteaza implementarea unei politici publice
4.6. Rezistenta la schimbari
CAPITOLUL 5 STRUCTURI DE GUVERNARE
5.1. Evolutia formelor structurale de guvernare
5.2. Modele structurale
5 2.1. Modelul birocratic mecanicist
5.2.1.1. Critici ale modelului birocratic mecanicist
5.2.2.2 Modelul structural al retelelor
5.3. Descentraliazarea structurilor de guvernare
5.4. Sisteme de guvernare flexibile
5.4. 1. Caracteristicile structurii de retea
5.4.2. Functiile retelelor de guvernare
5.5. Desfasurarea proceselor decizionale in sistemele structurate in retea
CAPITOLUL 6 EVALUAREA POLITICILOR PUBLICE
6.1. Relatiile dintre evaluare si rezultate
6.1.1 Eficienta si eficacitatea politicilor publice
6.1.2. Definirea procesului de evaluare
6.2. Modalitati de cuantificare in evaluare
6.3. Tipuri de evaluari
6 3.1. Evaluarea bazata pe rezultate
6.3.2. Evaluarea procesului politicilor publice
6.4. Monitorizare ca evaluare continua
6.5. Benchmarking -ul politicilor publice
6.6. Surse de informare utilizate in evaluare
BIBLIOGRAFIE

Extras din curs:

Mondializarea economiei, mutatiile de pe piata fortei de munca, rapiditatea schimbarilor tehnologice si sociale, exigentele sporite ale societatii civile reprezinta provocarile carora administratia statelor lumii este nevoita sa le faca fata prin cresterea eficientei si eficacitatii proceselor administrative, ameliorarea capacitatii institutionale de adaptare si inovare, stapanirea diversitatii problemelor, identificarea unor solutii alternative adecvate complexitatii actuale.

Acestea sunt ratiunile pentru care, in prezent, sunt formulate exigente fara precedent orientate atat spre planul extern, cat si spre cel intern, referitoare la asumarea riscului politic, imaginatia politica, inovatia politica, managementul politic.

Pe plan extern este nevoie de o noua gandire strategica si de inovatii radicale in domenii de mare actualitate, cum sunt: relatiile dintre statul national si structurile organizationale transnationale, dintre statul national si organizatiile spatial - administrative (regionale, locale), precum si constructia institutiilor care transced statul national si care determina viitorul tarilor in cadrul Uniunii Europene, dar si al Europei intr-o lume globalizata. Urmatorii anii vor insemna participarea statului natiune, principalul actor al integrarii, la configurarea noului model al Europei Unite din punct de vedere politic, economic si social.

Pe plan intern exista o cerere la fel de mare si de urgenta de a eficientiza structurile statale si guvernamentale determinata, in primul rand, de transformarea societatii intr-o structura multiorganizationala, iar, in al doilea rand, de limitarea capacitatii decizionale a guvernelor, limitare cauzata de presiunile exercitate de grupuri de interese speciale si de tirania micilor minoritati.

"Amenintarile reprezentate de aceste doua grupuri, ce au tendinta de a face din propriul interes un imperativ moral caruia orice alt obiectiv sa-i fie subordonat, pot fi anihilate sau chiar transformate in oportunitati doar de o guvernare puternica, eficienta si performanta"1.

Noile provocari globale: eliminarea saraciei, protectia mediului inconjurator, repartizarea neuniforma a cunostiintelor stiintifice, presiunea exercitata asupra economiilor tarilor slab dezvoltate, conflictele religioase, eradicarea terorismului international, eficientizarea controlului armamentului nuclear, internationalizarea tehnologiei informatiei etc. impun cu stringenta cresterea importantei administratiei centrale si locale.

In concluzie, deoarece guvernele nationale sunt singurele care datorita legitimitatii lor pot domina actuale probleme globale, guvernarea trebuie sa-si redefineasca politicile, strategiile, programele si proiectele in scopul dinamizarii capacitatii de performanta. Viabilitatea performantelor este, insa, direct conditionata de succesul reformei sistemului administrativ.

Politica Uniunii Europene este focalizata prioritar asupra constituirii unui cadru favorabil cresterii competitive a companiilor europene pe piata globala.

Experienta ajustarilor structurale a ridicat o serie de probleme sociale legate de accentuarea ratei somajul in anumite industii, ceea ce in termeni financiari se exprima prin cresterea costurilor, si asa destul de ridicate, in conditiile intrarii (iesirii.) pe o piata noua (vezi fig.1.1.)

Costuri Cost (S)

Cost S Cost (P)

Cost P

Q(S) Q(P) Cantitate

Figura 1.1. Relatia dintre costurile produselor (P) si costurile sociale (S)

Bibliografie:

Abel, D. "Defining the Business: The Starting Point of Strategic Planning", Prentice Hall, Englewood Cliffs, New Jersey, 1980.

Alexandru, I. (coord.), ,,Drept administrativ", Ed. Omnia, Brasov, 1999.

Alexandru, I. si Matei, L., ,,Servicii publice", Ed.Economica, Bucuresti, 2000.

Alexandru, I., ,, Administratia publica, teorii, realitati, perspective",Ed.Lumina Lex, Bucuresti, 1999.

Alexandru , I., ,,Stiinta administratiei", Ed. Economica,Bucuresti 1999.

Allaire,Y.,Firsirotu M. "Management Strategic", Ed. Tehnica, Bucuresti, 1993.

Ansoff, I., McDonnell, E., ,,Implanting Strategic Management", Ed. Prentice Hall, London, 1990.

Appleby, R.C. ,,Modern business administration" , Pitman Publishing, London,1994.

Aron, R. ,,Etapele gindirii sociologice", Gallimard, Paris, 1967.

Bahrami,H. ,,The Emerging flexible organization: Perspectives from Silicon Valley", California Management Review, Summer, 1992, pp.53-72.

Bauman, Z. ,,Globalizarea si efectele ei sociale" , Ed. Antet, Bucuresti, 2002.

Beatty, J. "Lumea in viziunea lui Peter Drucker", Ed. Teora, Bucurest, 1998.

Birchall, D., Lyons, L. "Creating Tomorrow s Organization", Pitman Publishing, London, 1995.

Blumer, H. ,,Symbolic Interactionism", Prentice Hall.Inc.,Englewood Cliffs, New Jersey ,1969 .

Bressers,J.Th.,A."A comparison of the effectiviness of incentives and directives:the case of Dutch Watwr Quality policy", Policy Studies Review, vol.7, 1988, pp.5oo-518.

Bressers,.Th.,A.,P.,J.,Klok. ,,Fundamentals for a theoryof policy instruments", International Journal of Social Economics, vol.15, 1989,pp22-41.

Bressers, Th. A., Ringeling,A. ,,Policy implementation", in "Public Policy and Aministration Sciences in The Nederlands," W. J.,M., Kickert, F., A, vanVught(eds) Prentice Hall, London ,1995,pp125-147.

Bull, H. ,, The Anarchial Society", Macmillan, London,1977.

Carnall, A., Colin. ,, Managing chance in organisations", Prentice Hall, New Jersey., 1990.

Cole,G.A. "Managementul personalului," Ed. Codecs, Bucuresti, 2000.

Crozier, M. ,,Fenomenul birocratic", Le Seuil, Paris,1963, reed. 1971.

Crozier,M. ,,Pour une theorie sociologique de l'action administrative", Le Seuil, Paris,1976.

Crozier, M si Friedbarg, E. ,,L'acteur et le systeme", Le Seuil, Paris,1977.

Davis, K.,C. "Discretionary justice: a preliminary inquiry", Louisiana State University Press, Baton Rouge,1969.

Dawson, S. ,,Analysing Organisations", Third Edition, Macmillan Business, London, 1996.

Deming,, W.,E. ,,Out of Crises," MASS: MIT CAES, Cambridge, 1986..

Deming, W. E."The New Economics", MIT Center for Engineering Study, USA,1993

Dror, Y. ,, Public Policymaking Reexamined", Tranzactioin Publishers, Oxford, 1983,

Drucker, P. ,,Management: Tasks, Responsibilities, Practices", Harper & Row, New York,1974..

Drucker, P." Managing for the future", Butterworth Heinemann.,1994.

Drucker, P. ,,Societatea postcapitalista," Ed. Image, Bucuresti, 1999.

Faludi, A. ,,Planning theory", Peramon, Oxford, 1973.

Faludi, A. ,,Critical rationalism and planning methodology", Pion, London, 1986.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Politici Publice Sectoriale.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
9/10 (4 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
173 pagini
Imagini extrase:
173 imagini
Nr cuvinte:
35 069 cuvinte
Nr caractere:
202 361 caractere
Marime:
151.13KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Știința Administrației
Tag-uri:
europa, state, guvernare, Economie
Predat:
la facultate
Materie:
Știința Administrației
Profesorului:
Luminita Popescu
Sus!