Birocratia reprezinta un fenomen aproape permanent al istoriei
societatilor moderne. Termenul de birocratie are, insa, un inteles echivoc.
Astfel, in sens strict etimologic, birocratia se refera la puterea
exercitata din birouri. Fara indoiala, colocvial, oamenii vorbesc despre
birocratie cand se refera la rutina birourilor publice care presupun mereu
sicanare fata de cetateni. Aceasta folosire vulgara a termenului are o
conotatie depreciativa si ostila la adresa administratiei si presupune de multe
ori neincredere fata de aceasta lume inchisa, ciudata si necunoscuta
particularului.
Atunci cand ne referim la birocratia de stat vorbim despre puterea
statului si de modul specific de exercitare a acesteia. In acest caz,
birocratia este identificata cu totalitatea functionarilor publici.
Atunci cand se incearca, insa, utilizarea termenului in mod stiintific
/teoretic se face referire la un mod specific de organizare sau la grupul
uman care exercita puterea administrativa.
In fata acestui echivoc este necesara precizarea sensului in care se
vorbeste despre birocratie, dar acest demers nu presupune doar o simpla
lamurire terminologica. Dimpotriva, pentru a gasi o definire valida a
birocratiei este necesar sa parcurgem un lung drum stiintific, care sa implice
si o intelegere a realitatii. Initierea acestui demers reprezinta o sarcina
importanta si urgenta a stiintelor administrative intrucat nimic nu a daunat
mai mult studiilor asupra birocratiei decat ezoterismul metodologic si
filozofic in care a fost invaluit acest termen.
Pentru a ajunge la sensul acestui concept si la implicatiile sale in
realitatea politica si sociala, acest demers stiintific va trebui sa ofere mai
intai un raspuns la urmatoarele probleme:
- Prima dintre ele este daca exista o diferenta sau o identitate intre
grupul care exercita puterea politica si grupul servitorilor publici care
se subordoneaza ordinelor acesteia. Aceasta nu inseamna ca persoanele ar
fi aceleasi, ci se incearca sa se verifice daca exista un grup dominant care se
impune asupra unui grup supus din punct de vedere profesional sau daca
ambele grupuri exercita puterea statului, fiind vorba despre acelasi colectiv
intre membrii caruia exista deosebiri nuantate.
o O alta problema se refera la relatiile birocratiei cu societatea.
Evident birocratia nu lucreaza in gol, ci puterea ei se proiecteaza in mediile
Birocratia in teoria administrativa
sociale. Fundamentul acestei puteri este in mod cert puterea statului, dar
ceea ce ne intereseaza este modul specific prin care se realizeaza aceasta
proiectie. Aceasta inseamna verificarea modului in care se exercita puterea
statului avand in vedere ca, pe langa participarea lor la deciziile politice,
servitorii statului executa aceste decizii politice si, totodata, adopta si decizii
administrative.
- O alta problema, in principal de ordin stiintific, este aceea a
sensului termenului de birocratie care ar trebui sa primeze pentru o
mai buna intelegere a realitatii. Fara indoiala, birocratia se refera
intotdeauna la un grup de persoane care servesc statul si care este
organizat intr-un mod specific. Se pune atunci problema daca atunci
cand vorbim despre birocratie ne referim in primul rand la grupul
uman sau la organizare. Bogatia consecintelor acestei alternative este
foarte mare, dar nu trebuie niciodata sa uitam ca exista ambele aspecte.
Aceasta problema se poate pune si intr-un alt mod, intrebandu-ne daca
oamenii, grupul de persoane sunt cei care determina organizarea sau,
dimpotriva, aceasta este cea care face ca persoanele respective sa aiba un tip
specific de putere.
o Pentru a iesi din conceptualismul stiintelor sociale si pentru a putea
face posibila aplicarea practica a cunostintelor este necesar sa stim care este
tipul specific de putere despre care se vorbeste, cine sunt si cum sunt cei
care o exercita si care sunt caracteristicile lor proprii. Altfel ar fi
imposibil sa cunoastem birocratia unui stat si a unei societati determinate si
sa actionam in consecinta in relatiile de putere.
Un aspect important este cel al evaluarii politice.
Merita sa insistam asupra acestei ultime probleme, intrucat absenta
unui raspuns clar la aceasta chestiune a facut ca atat cercetatorii, cat si
oamenii politici sa faca evaluari nu intotdeauna corecte asupra acestei
realitati. Astfel, este destul de frecvent cazul in care tratarea practica a temei
sa se faca prin legi sau prin alte modalitati generale, reflectand profund fara
diferentieri totalitatea functiei publice, fara sa se faca o distinctie intre
diferitele aspecte ale problemei.
Desigur, atunci cand se reglementeaza functia publica, se au in vedere
conditiile de viata si de munca a unei parti a societatii, tinand cont de faptul
ca, in tarile avansate, intregul corp al functionarilor publici reprezinta un
procent apreciabil din populatia activa. Este clar ca acest grup poate fi
folosit ca instrument de politica economica manevrand posturile publice
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.