Birocrația în teoria administrativă

Previzualizare curs:

Cuprins curs:

Elucidarea termenului de birocratie
5.2 Viziunea teoretica asupra birocratiei
5.2.1 Birocratia in teoria marxista
5.2.2 Modelul lui Weber
5.2.2.1 Prezentare generala
5.2.2.2 Principalele interpretari ale modelului lui Weber
5.2.2.3 Conditiile intelegerii modelului
5.3 Critica modelului lui Weber. Birocratia ca subiect
al activitatii sociale
5.3.1 Inadaptarea modelului la organizatiile complexe
5.3.2 Modelul birocratic si realitatea politica si sociala

Extras din curs:

Birocratia reprezinta un fenomen aproape permanent al istoriei

societatilor moderne. Termenul de birocratie are, insa, un inteles echivoc.

Astfel, in sens strict etimologic, birocratia se refera la puterea

exercitata din birouri. Fara indoiala, colocvial, oamenii vorbesc despre

birocratie cand se refera la rutina birourilor publice care presupun mereu

sicanare fata de cetateni. Aceasta folosire vulgara a termenului are o

conotatie depreciativa si ostila la adresa administratiei si presupune de multe

ori neincredere fata de aceasta lume inchisa, ciudata si necunoscuta

particularului.

Atunci cand ne referim la birocratia de stat vorbim despre puterea

statului si de modul specific de exercitare a acesteia. In acest caz,

birocratia este identificata cu totalitatea functionarilor publici.

Atunci cand se incearca, insa, utilizarea termenului in mod stiintific

/teoretic se face referire la un mod specific de organizare sau la grupul

uman care exercita puterea administrativa.

In fata acestui echivoc este necesara precizarea sensului in care se

vorbeste despre birocratie, dar acest demers nu presupune doar o simpla

lamurire terminologica. Dimpotriva, pentru a gasi o definire valida a

birocratiei este necesar sa parcurgem un lung drum stiintific, care sa implice

si o intelegere a realitatii. Initierea acestui demers reprezinta o sarcina

importanta si urgenta a stiintelor administrative intrucat nimic nu a daunat

mai mult studiilor asupra birocratiei decat ezoterismul metodologic si

filozofic in care a fost invaluit acest termen.

Pentru a ajunge la sensul acestui concept si la implicatiile sale in

realitatea politica si sociala, acest demers stiintific va trebui sa ofere mai

intai un raspuns la urmatoarele probleme:

- Prima dintre ele este daca exista o diferenta sau o identitate intre

grupul care exercita puterea politica si grupul servitorilor publici care

se subordoneaza ordinelor acesteia. Aceasta nu inseamna ca persoanele ar

fi aceleasi, ci se incearca sa se verifice daca exista un grup dominant care se

impune asupra unui grup supus din punct de vedere profesional sau daca

ambele grupuri exercita puterea statului, fiind vorba despre acelasi colectiv

intre membrii caruia exista deosebiri nuantate.

o O alta problema se refera la relatiile birocratiei cu societatea.

Evident birocratia nu lucreaza in gol, ci puterea ei se proiecteaza in mediile

Birocratia in teoria administrativa

sociale. Fundamentul acestei puteri este in mod cert puterea statului, dar

ceea ce ne intereseaza este modul specific prin care se realizeaza aceasta

proiectie. Aceasta inseamna verificarea modului in care se exercita puterea

statului avand in vedere ca, pe langa participarea lor la deciziile politice,

servitorii statului executa aceste decizii politice si, totodata, adopta si decizii

administrative.

- O alta problema, in principal de ordin stiintific, este aceea a

sensului termenului de birocratie care ar trebui sa primeze pentru o

mai buna intelegere a realitatii. Fara indoiala, birocratia se refera

intotdeauna la un grup de persoane care servesc statul si care este

organizat intr-un mod specific. Se pune atunci problema daca atunci

cand vorbim despre birocratie ne referim in primul rand la grupul

uman sau la organizare. Bogatia consecintelor acestei alternative este

foarte mare, dar nu trebuie niciodata sa uitam ca exista ambele aspecte.

Aceasta problema se poate pune si intr-un alt mod, intrebandu-ne daca

oamenii, grupul de persoane sunt cei care determina organizarea sau,

dimpotriva, aceasta este cea care face ca persoanele respective sa aiba un tip

specific de putere.

o Pentru a iesi din conceptualismul stiintelor sociale si pentru a putea

face posibila aplicarea practica a cunostintelor este necesar sa stim care este

tipul specific de putere despre care se vorbeste, cine sunt si cum sunt cei

care o exercita si care sunt caracteristicile lor proprii. Altfel ar fi

imposibil sa cunoastem birocratia unui stat si a unei societati determinate si

sa actionam in consecinta in relatiile de putere.

Un aspect important este cel al evaluarii politice.

Merita sa insistam asupra acestei ultime probleme, intrucat absenta

unui raspuns clar la aceasta chestiune a facut ca atat cercetatorii, cat si

oamenii politici sa faca evaluari nu intotdeauna corecte asupra acestei

realitati. Astfel, este destul de frecvent cazul in care tratarea practica a temei

sa se faca prin legi sau prin alte modalitati generale, reflectand profund fara

diferentieri totalitatea functiei publice, fara sa se faca o distinctie intre

diferitele aspecte ale problemei.

Desigur, atunci cand se reglementeaza functia publica, se au in vedere

conditiile de viata si de munca a unei parti a societatii, tinand cont de faptul

ca, in tarile avansate, intregul corp al functionarilor publici reprezinta un

procent apreciabil din populatia activa. Este clar ca acest grup poate fi

folosit ca instrument de politica economica manevrand posturile publice

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Birocratia in teoria administrativa.pdf
Alte informații:
Tipuri fișiere:
pdf
Diacritice:
Da
Nota:
8/10 (4 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
20 pagini
Imagini extrase:
20 imagini
Nr cuvinte:
7 738 cuvinte
Nr caractere:
40 109 caractere
Marime:
335.73KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Știința Administrației
Tag-uri:
societate, birou public
Predat:
la facultate
Materie:
Știința Administrației
Sus!