Administrația publică în Republica Moldova

Previzualizare curs:

Cuprins curs:

INTRODUCERE 5
CAPITOLUL I 12
ADMINISTRATIA PUBLICA - NOTIUNI GENERALE 12
- 1. Conceptul de administratie publica centrala 12
-2. Conceptul de administratie publica locala 18
- 3. Evolutia relatiilor dintre organul administratiei publice in plan istoric in Moldova
24
- 4. Raporturile dintre autoritatile administratiei publice in Moldova in perioada sovietica
27
CAPITOLUL II 32
RAPORTURILE SI RELATIILE DINTRE AUTORITATILE ADMINISTRATIEI PUBLICE IN TARILE EUROPEI CENTRALE DE EST
32
- 1. Tipurile de relatii in administrarea publica in unele tari din Europa Centrala si de Est
32
-2. Raporturile dintre autoritatile administratiei publice in unele state din spatiul ex-sovietic
36
-3. Practica Romaniei privind raporturile dintre autoritatile administratiei publice
40
CAPITOLUL III 45
RELATIILE DINTRE AUTORITATILE ADMINISTRATIVE PUBLICE IN MOLDOVA DUPA DECLARAREA SUVERANITATII
45
-1. Relatiile dintre diferite niveluri de administrare in procesul de democratizare
45
-2. Evolutia formelor de relatii dintre autoritatile administratiei publice de diferite niveluri
52
-3.Reorganizarea administrativ-teritoriala si implementarea noilor tipuri de raporturi intre autoritatile administratiei publice
58
-4.Conlucrarea serviciilor publice desconcentrate in teritoriul judetului Chisinau si a autoritatilor publice locale in chestiunile de interes comun
63
INCHEIERE 87
BIBLIOGRAFIE 91

Extras din curs:

Transformarile intervenite in Republica Moldova dupa prabusirea imperiului sovietic in plan politic, economic si social, au determinat in mod firesc schimbari de substanta si in planul concret al organizarii si functionarii administratiei statului.

Mutatiile survenite in cadrul sistemului de administrare sunt cu atat mai pregnante, cu cat transformarile induse la nivelul acestuia, au capatat consistente, in urma adoptarii Constitutiei republicii Moldova la 29 iulie 1994 .

Atat in plan structural-organizatoric, cat si cel material-functional, administratia publica a capatat o noua filosofie, dobandind o configuratie inedita in sistemul global al administratiei din Republica Moldova.

Fiind chemata sa satisfaca interesul general exprimat prin lege, administratia publica constituie activitatea prin care se exercita legea, ea fiind foarte strans legata de puterea executiva.

Si daca activitate de stat este o activitate de organizare a relatiilor sociale, ideea de organizare fiind punctul-cheie in administrarea publica, in sens larg "administratia publica este o activitate de organizare a anumitor relatii sociale, mai concret a legilor si a celorlalte acte ale organelor statului" .

O organizare optima nu poate fi rezultatul intamplarii, orice organizare trebuie fundamentata stiintific. Deci, functionarea rationala si eficienta a administrarii publice cere implimentarea metodelor stiintifice de organizare a activitatilor administrative . Aceasta este cu atat mai important pentru Republica Moldova, unde stiinta administratiei dace primii pasi si elaborarile teoretice in acest domeniu sunt actuale si tin sa fie urmate de indrumari practice pentru organele administratiei publice .

Administratia tarii este incredintata unor autoritati statale, ele fiind administratia centrala si unitatile sale teritoriale precum si administratia locala, chemata sa administreze interesele colectivitatilor locale, in conformitate cu Constitutia Republicii Moldova.

Pornind de la acest rationament putem mai bine sa ne dam seama care sunt deosebirile dintre autoritatile administratiei publice locale si diferitele servicii publice ale administratiei publice centrale de specialitate (ministere, departamente) care actioneaza intr-un anumit teritoriu, dar sunt structuri exterioare ale anumitor autoritati administrative centrale.

E necesar de precizat ca in cadrul structurii teritoriale a organelor administratiei locale si centrale, relatiile dintre ele sunt foarte variate si, in fine, ele trebuie sa colaboreze reciproc, deoarece au un scop comun - organizarea serviciilor publice pentru cetatenii din teritoriu.

Organele administratiei publice pot activa eficient in conditiile cand toate transformarile din societate se efectueaza intr-o consecutivitate bine determinata si au un suport legislativ adecvat, care le-ar permite nu numai sa dirijeze aceste procese, dar sa se reformeze ele insele, pornind de la cerintele inaintate de evolutia societatii.

Consultand literatura de specialitate existenta si analizand, in particular, conlucrarea serviciilor publice desconcentrate in teritoriul judetului Chisinau si autoritatile publice locale in chestiunile de interes comun, am ajuns la concluzia ca prea putin se studiaza in republica noastra relatiile dintre diferite nivele ale administratiei publice, aceste considerente determinand alegerea temei abordate in lucrarea de fata.

Bibliografie:

1. Administrarea publica locala: teorie si practica. Chisinau, 1998.

2. Arama Elena. Din istoricul administratiei publice in Moldova medievala. Administratia Publica nr.1 din 1995.

3. Alexandru Ioan. Structuri, mecanisme si institutii administrative. Bucuresti, 1966.

4. Bulgari Valeriu. Reforma administrativ-teritoriala aspect - important al reformei administratiei publice locale. Administratia publica nr.4 din 1997.

5. Burdeau Georges. L"Etat. Paris, 1970

6. Cartea Europeana: "Exercitiul autonom al puterii locale" adoptate la Strasbourg la 15.10.1985.

7. Cartea Europeana: Exercitiul autonom al Puterii Locale si principiul subsidiaritatii: o noua filosofie in relatia dintre Stat si Administratiile Locale. Chisinau, 1998.

8. Chatelet F., Pisier E. Conceptiile politice ale sec.XX. Bucuresti, 1944.

9. Constitutia Republicii Moldova. Chisinau, 1994.

10. Deliu Tudor. Administratia publica locala. Chisinau, 1998.

11. Didencu Valeriu. Democratie si administratie publica locala. Chisinau, 1998.

12. Hotararea Republicii Moldova nr.674 din 22 iulie 1999 "Cu privire la serviciile publice ale ministerelor, departamentelor desconcentrate in teritoriu".

13. Hotararea Guvernului Republicii Moldova nr.976 din 25.09.00 "Cu privire la aprobarea unor regulamente privind modul si conditiile de finantare a agentilor economici pentru crearea locurilor de munca in scopul angajarii somerilor".

14. Iorgovan Antonie. Drept administrativ. Bucuresti, 1993.

15. Ionescu Romulus. Drept administrativ. Bucuresti, 1970.

16. Legea administratiei publice locale a Romaniei nr.69/1991, Monitorul oficial al Romaniei, nr.238 din 28.11.91, cu modificarile si completarile Ordonantei de urgenta nr.22/1997, Monitorul oficial al Romaniei, nr.105 din 29.05.97.

17. Legea privind organizarea administratiei publice locale si regimul general al autonomiei locale (Proiect. Bucuresti, 1998).

18. Legea privind administrarea publica locala. Monitorul oficial din 12.02.1999.

19. Legea privind organizarea administrativ-teritoriala a Republicii Moldova. Monitorul oficial nr.116 - 118 din 30.12.1998.

20. Legea Republicii Moldova nr.835 din 17.05.96 "Cu privire la disciplina in urbanism".

21. Legea nr.1265-XIV din 05.10.00 "Cu privire la inregistrarea de stat a intreprinderilor".

22. Legea contenciosului administrativ nr. 793-XIV. Chisinau, 10.02.00.

23. Manda Corneliu, Manda Cezar Corneliu. Administratia publica locala din Romania, Bucuresti, 1999.

24. Negru Boris. Coraportul administratiilor publice. Administratia publica nr.1 din 1997.

25. Negru Boris. Standarde nationale si internationale. Functionarul public, nr.8, 2001.

26. Negoita Alexandru. Drept administrativ si stiinta administratiei. Bucuresti, 1991.

27. Orlov Gh. Maria. Drept Administrativ. Chisinau, 2000.

28. Oraveanu Mihai T. Tratat de stiinta administratiei. Bucuresti 1996.

29. Platon Mihail. Introducere in stiinta administratiei publice. Chisinau, 1999.

30. Platon Mihail. Administrarea publica in Republica Moldova: probleme actuale ale reformei.

31. Platon Mihail. Reforma administratiei publice - opera colectiva a natiunii. Administratia publica nr.1, 1995.

32. Platon Mihail. Probleme actuale ale teoriei si practicii administratiei publice. Functionarul public, nr.8, 2001.

33. Platon M. Rosca S., Roman A., Popescu T., Istoria administratiei publice din Moldova, Chisinau, 1999.

34. Popa Nicolae. Teoria generala a dreptului. Bucuresti, 1992.

35. Preda Mircea. Centralizare si descentralizare in administratia publica. Revista "Dreptul", nr.9, Bucuresti, 1995.

36. Reforma in contextul evolutiei Europene. Administratia publica nr.1 din 1996.

37. Roman Alexandru. Evolutia universala a sistemelor de administrare publica. Chisinau, 1998.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Administratia Publica in Republica Moldova.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
10/10 (4 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
93 pagini
Imagini extrase:
92 imagini
Nr cuvinte:
25 978 cuvinte
Nr caractere:
149 378 caractere
Marime:
86.66KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Știința Administrației
Tag-uri:
sector public, administratie
Predat:
la facultate
Materie:
Știința Administrației
Profesorului:
Ivan Vasile Ivanoff
Sus!