Statistică II

Previzualizare curs:

Cuprins curs:

1. Cadrul general
1.1 Obiectivele cercetarii statistice
1.2 Cadrul legal
1.3 Concepte si definitii de baza
2. Descrierea cercetarii statistice
2.1. Sfera de cuprindere (populatia statistica de referinta)
2.2. Principalele variabile studiate si chestionarele cercetarii
statistice
2.3. Clasificari si nomenclatoare utilizate
2.4. Metode si algoritmi de calcul a principalilor indicatori
3. Esantionul cercetarii
3.1. Baza de sondaj
3.2. Metode de masurare a calitatii rezultatelor.
4. Organizarea culegerii si prelucrarea datelor
4.1. Metoda de inregistrare
4.2. Perioada de referinta si de inregistrare
4.3. Personalul cercetarii statistice
4.4. Solutii IT pentru prelucrarea datelor
5. Prezentarea si utilizarea rezultatelor cercetarii statistice
5.1. Principalii indicatori rezultati
5.2. Forme de prezentare a rezultatelor
6. Limitari

Extras din curs:

1.1. Obiectivele cercetarii statistice

Ancheta ofera informatii privind evolutia de ansamblu a preturilor marfurilor

cumparate si a tarifelor serviciilor utilizate de populatie intr-o anumita perioada

(denumita perioada curenta) fata de o perioada anterioara (denumita de baza sau de

referinta), in conditiile formarii preturilor pe baze concurentiale. Datele rezultate in

urma anchetei stau la baza calcului Indicelui preturilor de consum (IPC), indicator ce

contribuie la comensurarea inflatiei in sfera consumului populatiei si fundamentarea

deciziilor politice din domeniul monetar, social si economic.

IPC masoara evolutia pura a preturilor pe baza unui esantion de bunuri si

servicii reprezentativ pentru consumul gospodariilor populatiei din Romania.

Indicele are utilizari multiple. El este folosit la determinarea puterii de

cumparare a veniturilor, salariilor, pensiilor; calculul indicatorilor privind nivelul de trai

si saraciei; fundamentarea calculului dobanzii reale; deflatarea unor indicatori valorici

din domeniile comertului cu amanuntul, serviciilor, al agregatelor macroeconomice

utilizate la calculul Produsului Intern Brut (consumul final individual efectiv al

gospodariei populatiei); negocierea salariilor, pensiilor, alocatiilor; realizarea de

comparatii internationale si altele.

Fiind caracterizat ca unul dintre indicatorii statistici cei mai sensibili, prin

importanta, semnificatia si impactul pe care il are asupra masurarii aspectelor vietii

sociale, IPC este practic utilizat de toate categoriile de utilizatori de date statistice.

1.2. Cadrul legal

Liberalizarea preturilor in economie incepand cu 1 noiembrie 1990 a atras

dupa sine un nou mod de abordare a culegerii si inregistrarii preturilor si tarifelor care

stau la baza construirii indicelui preturilor de consum.

Prin metoda utilizata inainte de 1990, se urmareau numai modificarile de

preturi survenite ca urmare a unor acte normative emise pe plan central si fara a tine

seama de fluctuatiile ascunse ale preturilor. Indicelui rezultat in aceste conditii i se

atribuia calitatea de a masura evolutia de ansamblu, in diverse structuri, a preturilor.

In noile conditii, elaborarea metodologiei de construire a indicelui preturilor de

consum al populatiei s-a realizat intr-o noua conceptie moderna, beneficiind de

expertiza internationala din partea unor oficii de statistica cu larga experienta in

domeniu, al EUROSTAT si altor organizatii statistice internationale cu preocupari in

domeniu. Astfel in sistemul statistic romanesc s-a implementat o metodologie larg

utilizata in majoritatea tarilor cu economie de piata, recomandata si de organismele

internationale, adaptata la particularitatile si conditiile concrete existente in prezent in

economia romaneasca, la specificul consumului, la structura si volumul desfacerilor

de marfuri si al prestarilor de servicii.

6

Metodologia privind

Ancheta statistica a preturilor de consum al populatiei (IPC)

Temeiul legal al observarii si inregistrarii preturilor si tarifelor il constituie

Ordonanta Guvernului Romaniei nr.9/1992 privind organizarea si functionarea

Institutului National de Statistica, cu modificarile si completarile ulterioare, cea mai

recenta fiind H.G. nr. 957 din 18 august 2005, publicata in Monitorul Oficial al

Romaniei nr. 810 din 07.09.2005, precum si Hotararea de Guvern privind Programul

Cercetarilor Statistice (PCS) ce se publica anual in Monitorul Oficial.

Regulamentul Consiliului nr. 2494/1995 privind indicii armonizati ai preturilor

de consum (IAPC) reprezinta cadrul legal pentru determinarea indiciilor armonizati ai

preturilor de consum, calculati prin metodologii comparabile la nivel european, care

tin seama de specificul national de consum si de variatia preturilor in fiecare tara.

Pornind de la acest regulament, in cadrul aquis-ului statistic European, au fost

elaborate alte acte normative (13 regulamente si standarde pe grupe de marfuri),

care se aplica pe domenii specifice construirii IAPC.

1.3. Concepte si definitii

Indicele preturilor de consum (IPC) este un indicator economic, ce masoara

evolutia de ansamblu a preturilor marfurilor cumparate si a tarifelor serviciilor utilizate

intre doua perioade de timp date (perioada curenta si perioada de baza).

IPC este un indice de tip Laspeyres care masoara media schimbarilor de pret

platite de consumatori pentru un cos fix de bunuri si servicii, utilizand ponderi din

perioada de baza a indicelui. Este un indice 'pur' de pret.

Prin urmare, IPC nu este un indice al costului vietii (COLI), acesta din urma

implicand schimbarea continua a cosului de bunuri si servicii cuprinse in indice, prin

faptul ca el masoara comportamentul consumatorilor in vederea mentinerii constante

a unui anumit standard de viata (maximizarea utilitatii consumatorilor).

Pe baza IPC se determina rata inflatiei pe diferite perioade

Indicele armonizat al preturilor de consum este indicele preturilor de

consum calculat pe baze comparabile, tinand seama de diferentele in definitiile

nationale. El serveste ca masura a inflatiei perceputa de sectorul gospodaresc si

permite comparatii internationale.

Centru de cercetare - teritoriu statistic care se identifica cu o aglomerare

urbana, semnificativa din punct de vedere al surselor de aprovizionare cu bunuri,

utilizate de consumatorii rezidenti sau nerezidenti in acest teritoriu, pentru

satisfacerea principalelor nevoi de consum.

Punct de observare - magazin/unitate prestatoare de servicii aflat pe teritoriul

unui centru de culegere, care se poate identifica prin: adresa, forma de proprietate,

forma juridica, numar fiscal si in care se face observarea preturilor/tarifelor care fac

obiectul cercetarii statistice privind evolutia pretului la consumator.

Post de cheltuieli - grupa de cheltuieli efectuate de consumatori pentru

satisfacerea unor nevoi concrete de consum de bunuri alimentare, nealimentare sau

de servicii.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Statistica II.pdf
Alte informații:
Tipuri fișiere:
pdf
Diacritice:
Da
Nota:
9/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
36 pagini
Imagini extrase:
36 imagini
Nr cuvinte:
13 405 cuvinte
Nr caractere:
73 558 caractere
Marime:
457.23KB (arhivat)
Publicat de:
Florina Chiriac
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Statistică
Tag-uri:
corelatia, statistica, Sondajul statistic, Metodologie indicatori preturi de consum, Regresia si corelatia
Predat:
Facultatea de Cibernetica, Statistica si Informatica Economica , Academia de Studii Economice din Bucuresti
Specializare:
Cibernetica economica
Materie:
Statistică
An de studiu:
I
Sus!