- sa distinga specificul cercetarii sociale, iar in cadrul acesteia, diferentele dintre
variatele orientari si practici metodologice dezvoltate in sociologie;
- sa elaboreze structura unui proiect de cercetare sociala empirica, precizand
elementele componente si relatiile dintre ele.
STRUCTURA CURSULUI
Spre deosebire de stiintele naturii, in sociologie si in stiintele sociale in general,
nu s-a dezvoltat o metodologie unitara si universala, autonoma fata de universul teoretic
luat ca referinta, ci mai degraba strategii de investigare specifice diferitelor orientari
teoretice. Metodologia cercetarii sociale (MCS) se ocupa cu identificarea si analiza
Mihai Paunescu 2004 4
principiilor de cercetare implicate de teorii sociale alternative. MCS isi propune astfel sa
analizeze coerenta interna a unor logici de cercetare diferite, aplicabilitatea lor
problemelor sociale actuale, precum si diferentele si convergentele ce se stabilesc intre
abordari diferite ale cercetarii.
Vom propune in continuare o prezentare a unor notiuni epistemologice generale,
pentru ca apoi sa analizam relatiile ce se stabilesc intre teorie si metoda si sa delimitam
obiectul de studiu al MCS. Vom opera in continuare o clasificare a orientarilor
metodologice si vom analiza consecutiv fiecare orientare metodologica in parte. In final
vom distinge doua polaritati metodologice clasice ce transgreseaza toate intreprinderile
de cercetare sociala moderna.
I. Despre teorie si metoda in stiintele sociale
I.1. Teoria sociala
Teoria era in Antichitate contemplarea lumii si in special a miscarii astrelor;
incepand din Renastere teoria evoca o creatie a spiritului uman: astfel, astronomia care
era o simpla descriere a devenit o constructie si un calcul al raporturilor matematice.
Numim teorie, in sens larg, un ansamblu sistematic de idei sau de cunostinte exprimate
abstract, logic interconectate, ce circumscriu o arie limitata. In acest sens, numim teoria
cunoasterii reflectia critica cu privire la natura si limitele spiritului nostru - Kant. Teoria
actiunii morale se numeste etica, teoria valorilor se numeste axiologie, teoria artei se
numeste estetica etc.
Pentru sociologul american R.K. Merton putem vorbi de teorie, in sens strict,
atunci cand o propozitie 1) este dedusa dintr-un set de propozitii fundamentale si 2) se
demonstreaza concordanta ei cu observatia. Sa exemplificam prima conditie. Atunci cand
o propozitie (inferenta) se bazeaza doar pe observatia unor cazuri particulare, spunem ca
Mihai Paunescu 2004 5
aceasta este empirica1. Daca propozitia denota clase de elemente (grupuri de elemente
particulare), atunci avem ceea ce se cheama generalizari empirice. Pentru a deveni o
propozitie teoretica aceasta trebuie sa poata fi dedusa dintr-un set de propozitii
fundamentale apriori. Sociologul francez Emile Durkheim a observat ca exista o
uniformitate statistica in diverse populatii de catolici si protestanti (cazurile particulare
din totalul potential, in timp si spatiu, al populatiilor de catolici sau protestanti) in ce
priveste incidenta sinuciderilor: rata sinuciderilor in randul catolicilor este mai scazuta
decat rata sinuciderii in randul protestantilor. Aceasta este insa doar o regularitate
empirica ce ar putea deveni semnificativa teoretic, doar daca poate fi derivata dintr-un set
de propozitii teoretice. Pentru exemplificare vom prezenta analiza fenomenului
sinuciderii realizata de catre sociologul francez E. Durkheim. Reluand asumptiile
teoretice ale lui Durkheim, teoria sa devine clara:
1. Coeziunea sociala furnizeaza suportul psihic necesar membrilor grupului supusi
anxietatii si stresului.
2. Ratele sinuciderii sunt dependente de stresul si anxietatea "neinlaturate" la care sunt
supuse persoanele.
3. Catolicii au o coeziune sociala mai mare decat protestantii.
4. Rezulta ca se asteapta la rate mai scazute ale sinuciderii in randul catolicilor decat in
randul protestantilor.
Ceea ce mai inainte era o simpla generalizare empirica (sinuciderea avea incidente mai
ridicate in randul protestantilor decat in cel al catolicilor) a devenit astfel, in cadrul
teoriei, o relatie explicativa nu doar intre afilierea religioasa si comportament, ci intre
grupuri avand atribute conceptualizate (coeziune sociala) si comportament.
Observam ca teoria procedeaza la conceptualizarea cazurilor particulare observate, astfel
ca, in final, teoria se prezinta sub forma unor relatii intre concepte abstracte: coeziune
sociala, afiliere religioasa, comportament.
A doua conditie se refera la concordanta cu observatia, adica verificarea empirica
(prin experienta), a propozitiei deduse din teorie. Epistemologul Karl Popper spune insa
ca operatia de verificare nu are nici un sens si ca o teorie nu a fost niciodata complet
1 Empiric = cunoscut prin experienta
Mihai Paunescu 2004 6
verificata. Se poate demonstra cel mult concordanta unei teorii cu anumite observatii
(cazuri particulare), dar nu concordanta ei cu realitatea (totalitatea cazurilor la care se
refera sau populatia in sens statistic). Verificarea concordantei cu realitatea sau inferenta
de la cazurile particulare la intreaga populatie ar presupune un numar indefinit de
operatii. Demersul stiintific nu ar consta deci in confirmarea teoriilor, ci in infirmarea lor.
Singura modalitate de care dispune omul de stiinta pentru a supune teoria la proba
realitatii consta in a o construi astfel incat sa fie falsificabila, adica astfel incat sa poata fi
respinsa de catre natura. Se poate afirma cu certitudine doar falsitat
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.