Managementul calității serviciilor sociale și de sănătate

Previzualizare curs:

Cuprins curs:

CAPITOLUL I. Noţiuni de management general
A. Istoricul gândirii manageriale 1
B. Ştiinţa managementului 6
C. Noţiuni generale de management al serviciilor medicale 9
D. Studiile actuale de management sanitar 10
E. Programarea serviciilor medicale 12
F. Particularităţile managementului serviciilor medicale 16
1. Producţia de bunuri şi servicii medicale
2. Economia sanitară în condiţii de incertitudine
3. Economia de tip monopolist
CAPITOLUL II. Structura sistemului medical din Romnia
A. Structura actuală a sistemului medical 20
B. Reorganizarea sistemului medical în condiţiile asigurărilor sociale de sănătate 23
CAPITOLUL III. Funcţiunile managementului serviciilor medicale 60
A. Previziunea serviciilor medicale 61
B. Organizarea serviciilor medicale 62
C. Coordonarea serviciilor medicale 63
D. Antrenarea serviciilor medicale 64
E. Control – evaluare în sfera serviciilor medicale 65
F. Concluzii privind funcţiunile managementului sanitar 67
CAPITOLUL IV. Principiile managementului serviciilor medicale
A. Principiul concordanţei management - mediu 68
B. Principiul asigurării eficienţei 69
C. Principiul motivării factorilor de decizie 69
D. Principiul managementului participativ 70
CAPITOLUL V. Mangerii din sistemul serviciilor medicale
A. Conceptul de manager în sistemul serviciilor medicale 70
B. Tipuri de manageri în sistemul serviciilor medicale 72
C. Desfăşurarea activităţii managerilor din sistemul serviciilor medicale 73
D. Creşterea eficacităţii muncii managerilor 74
E. Analiza raporturilor manageri – personal de execuţie 76
CAPITOLUL VI. Analiza economică a costului serviciilor medicale
A. Specificul analizei economice a costului serviciilor medicale 78
B. Analiza costurilor efective 79
1. Metodele de evaluare directă a costurilor serviciilor medicale 80
a) Calculul costului mediu al zilei de spitalizare
a) Calculul costului mediu pe bolnav spitalizat
2. Metodele evaluării funcţiei de producţie specifice serviciilor medicale 83
a) Evaluarea funcţiei de producţie a sănătăţii la un moment dat
a) Evaluarea funcţiei de producţie a sănătăţii prin dimensiunea temporală
3. Interpretarea rezultatelor evaluării 86
a) Gradul de utilizare a capacităţii medicale
b) Costul mediu al îngrijirilor medicale
4. Costurile şi dimensiunile unităţilor sanitare 94
a) Evaluarea directă
b) Estimarea funcţiilor de producţie
5. Costurile şi domeniile de activitate ale spitalelor 98
C. Metode de evaluare a costurilor 100
1. Evaluarea costului unei afecţiuni
2. Evaluarea costului vieţii umane
D. Analiza evoluţiei costurilor serviciilor medicale 104
1. Influenţele creşterii cererii de servicii medicale
2. Influenţele „calităţii în exces”
CAPITOLUL VII. Elemente de economie sanitară
A. Noţiuni preliminere de economie sanitară 112
B. Moderarea cheltuielilor de sănătate 113
C. Etica în economia sanitară 115
D. Obiectul economiei sanitare 117
E. Economia sanitară în contextul dezvoltării sociale 120
F. Economia sanitară în ţările membre O. C. D. E. 120
G. Contribuţii la fundamentarea economiei sanitare 121
H. Caracteristicile cererii de servicii medicale 124
I. Evoluţia cererii de servicii medicale 125
J. Reglarea cererii şi a ofertei de servicii medicale 126
K. Optimizarea cererii de servicii medicale 128

Extras din curs:

CAPITOLUL I

NOŢIUNI DE MANAGEMENT GENERAL

A. Istoricul gândirii manageriale

Gândirea managerială îşi are originile încă din perioadele în care oamenii şi-au stabilit obiective de îndeplinit şi resurse pentru atingerea acestor obiective. Gradul de complexitate a evoluat în timp, de la formele primitive până la cele mai evoluate. Extinderea pe scară largă a managementului a avut loc în secolul XX, odată cu dezvoltarea semnificativă a informaticii şi ciberneticii.

Managementul clasic este reprezentativ pentru perioada capitalistă modernă. Pionierii managementului clasic au fost H. Fayol (1841-1925) şi respectiv F. W. Taylor (1856-1915).

H. Fayol, inginer francez având specializarea minerit, prin lucrarea sa „Administration industrielle et génèrale” (1916) a formulat principalele atribute ale managementului, acceptate până în zilele noastre şi anume: planificarea, organizarea, comanda, coordonarea şi controlul.

Mai mult decât atât, H. Fayol a detaliat principiile managementului după următoarea cronologie:

a. diviziunea muncii;

b. autoritatea şi responsabilitatea managerilor;

c. disciplina salariaţilor organizaţiei;

d. unitatea de comandă pentru fiecare salariat;

e. conducerea unică pentru fiecare grupare organizatorică;

f. subordonarea intereselor individuale faţă de cele generale;

g. salarizarea conform muncii prestate;

h. centralizarea şi descentralizarea la nivelul organizaţiei;

i. lanţul scalar al autorităţii în raport cu executanţii;

j. ordinea stabilită între persoane şi responsabilităţi;

k. echitatea impusă de manageri în raport cu executanţii;

l. stabilizarea personalului organizaţiei;

m. libera iniţiativă a personalului;

n. promovarea spiritului de echipă.

Complexitatea viziunii lui H. Fayol şi realitatea raţionamentelor sale conduc la concluzia potrivit căreia aceste principii au caracter general valabil, cu implicaţii pozitive deosebite asupra problemelor manageriale.

Spre deosebire de H. Fayol, inginerul mecanic american F. W. Taylor a analizat problematica conducerii activităţilor la nivelul microeconomic, respectiv în zona atelierelor de producţie, cu scopul creşterii eficienţei muncii şi al diminuării pierderilor.

În lucrarea sa „The Principales of Scientific Management” a fost definită noţiunea de management sub forma orientării afacerilor în baza unor standarde întemeiate prin observaţii, experimente şi raţionamente sistematice.

Concepţia lui F. W. Taylor porneşte de la „task management”, adică de la managementul operaţiunilor efectuate de către fiecare muncitor aparţinând unei organizaţii, unei firme. Acesta a sesizat relaţiile dintre manageri şi executanţi, unele ostilităţi existente care impun separarea activităţilor de producţie de activităţile administrative în scopul creşterii productivităţii muncii.

În acest context, principiile de bază ale managementului se referă la:

a. necesitatea elaborării variantelor optime de realizare a operaţiunilor de lucru;

b. selecţia ştiinţifică a personalului în raport cu sarcinile de lucru încredinţate;

c. asigurarea cooperării între manageri şi personalul de execuţie;

d. impunerea responsabilităţii specifice acţiunilor realizate de către manageri şi executanţi, cu evidenţierea atribuţiunilor deosebite ale managerilor.

Efectele aplicării propriu-zise ale principiilor manageriale stabilite de F. W. Taylor au fost dublarea productivităţii muncii în domeniile de aplicare şi avantaje semnificative în raport cu rezultatele firmelor străine din acelaşi domeniu de activitate pe perioada 1910-1960.

Discipolii lui F. W. Taylor, Frank Gilbreth (1868-1924) şi Lillian Gilbreth (1878-1972), pornind de la normele de timp pe operaţiuni tehnologice stabilite în atelierele de producţie, au transformat aceste rezultate în aplicaţii practice.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Managementul Calitatii Serviciilor Sociale si de Sanatate.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Nota:
9/10 (4 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
131 pagini
Imagini extrase:
131 imagini
Nr cuvinte:
41 256 cuvinte
Nr caractere:
231 214 caractere
Marime:
191.55KB (arhivat)
Publicat de:
NNT 1 P.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Sociologie
Predat:
la facultate
Materie:
Sociologie
Profesorului:
Catalin Zamfir
Sus!