Familia din perspectiva etnologică

Previzualizare curs:

Cuprins curs:

1. TIPURI ISTORICE DE FAMILII
2. REGULI DE SCHIMB MARITAL
3. ASPECTE ALE CONSTITUIRII SI FUNCTIONARII FAMILIEI ARHAICE SI TRADITIONALE
4. PRINCIPII SI SISTEME ALE RELATIEI DE RUDENIE
5. FAMILIA IN VECHIUL TESTAMENT
6. FAMILIA TRADITIONALA ROMANEASCA

Extras din curs:

familia* = microcomunitate prin casatoria a doua persoane de sex opus precum si copiii rezultati.

*definirea clasica

Constituirea familiei prezinta cel putin doua avantaje :

- de ordin biologic  recunoasterea sociala a desfasurarii raporturilor sexuale dintre soti;

- de ordin social  familia este o asociere a unor persoane care provin din grupuri diferite, iar din aceasta asociere deriva o crestere a potentialului existential.

Etnologii folosesc cu predilectie urmatoarele concepte legate de tipologia familiei :

- familie simpla (nucleara) = sotii si copiii lor

- familie largita (extinsa) = prezenta in acelasi habitat a mai multor familii simple inrudite

- familie de origine = grupurile familiale din care provin sotii

- familie de procreatie =grupul familial in care sotii sunt capabili sa se reproduca

1. TIPURI ISTORICE DE FAMILIE

In etnologie sunt mentionate mai multe tipuri de familie valabile in diverse etape istorice :

I. familia in etapa comunismului sexual

Dupa procesul de antropogeneza nu au existat proceduri sau reguli de realizare a casatoriei si de constituire a familiei. Reproducerea speciei si a grupurilor s-a facut pe baza comunismului sexual : practic, toti barbatii dintr-o comunitate puteau coabita cu toate femeile din acea comunitate.

Lewis Morgan - " Societatea arhaica " sustine :

a. la bosimani (trib african din desert) nu exista cuvantul "familie" , ceea ce inseamna ca nu exista realitatea sociala numita familie . Prin urmare, relatiile sexuale reprezentau doar manifestari ale fortei fizice in relatiile fizice interpersonale .

b. la om, sentimentul de gelozie este foarte puternic (inclusiv la vertebrate). Relatiile sexuale in forma comunismului sexual nu ar fost posibile.

Concluzia lui este ca starea de promiscuitate nu a fost posibila. Eventual putem considera ca a fost o etapa in care se practica monogamia de foarte scurta durata. Intrucat relatiile sexuale au fost nelimitate s-au produs o serie de efectenegative :

- blocaje demografice : a scazut numarul nasterilor ;

- nasteri in vare nou-nascutii aveau malformatii ;

- degradarea starii de sanatate si micsorarea rezistentei fizice.

Pentru a putea fi depasite aceste neajunsuri s-a constituit cea mai veche regula a umanitatii : paza contra incestului (prin urmare se stabileau grupurile intre care erau permise relatiile sexuale si intre care se puteau incheia casatorii) .

II. familia in timpul poliginandriei

- relatiile incestuoase :

Barbat Femeie

Copil Copil

- se delimita starea de incest intre persoanele cu gradul I de rudenie  nu se puteau realiza casatorii intre parinti si proprii lor copii si nici intre copiii acelorasi parinti. In rest nu mai actiona nici o interdictie .

ex. : la irochezi femeia foloseste cuvantul "fiu" pentru a desemna copiii nascuti de ea, dar si pe copiii surorilor ei. In schimb, foloseste cuvantul "nepot" pentru a numi pe copiii fratilor ei, ceea ce inseamna ca femeii ii este interzis sa coabiteze sexual cu propriul frate, dar ii este permis sa coabiteze sexual cu sotii surorilor ei.

III. Familia in etapa poligamiei

- prezinta doua forme :

a. casatoria unei femei cu mai multi barbati  POLIANDRIE

b. casatoria unui barbat cu mai multe femei  POLIGINIE

a. POLIANDRIA  s-a practicat pe scara larga pana la sfarsitul neoliticului (pana la sfarsitul matriarhatului) .

- in prezent, mai este intalnita la unele insule din Pacific, in unele parti ale Indiei, in Sritanka si in Podisul Tibet.

Explicatia acestui tip de familie s-ar baza pe urmatoarele argumente :

- numarul femeilor este mai mic decat al barbatilor;

- dreptul femeii la infanticid (erau sacrificate fetitele pentru a nu deveni concurente cu mama la viitoarele relatii maritale);

- valoarea economica a femeii era foarte mare, astfel ca :

* mai multi barbati se asociau pentru a cumpara o femeie

* mai multi frati foloseau averea familiei pentru a putea cumpara o femeie cu care vor fi toti casatoriti

- prestigiul femeii care devenea atractiv pentru un numar important de barbati.

b. POLIGINIA - argumente :

- numarul mai mic al barbatilor decat al femeilor;

- mortalitatea ridicata la barbati (din cauza razboaielor);

- capacitatea economica a barbatului de a cumpara si intretine mai multe femei;

- prestigiul social si politic al barbatului se justifica prin numarul sotiilor.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Familia din Perspectiva Etnologica.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Nota:
4.5/10 (2 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
11 pagini
Imagini extrase:
16 imagini
Nr cuvinte:
3 962 cuvinte
Nr caractere:
23 539 caractere
Marime:
27.01KB (arhivat)
Publicat de:
NNT 1 P.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Sociologie
Predat:
la facultate
Materie:
Sociologie
Sus!