I. Introducere
I.1. Calculatorul şi ştiinţele sociale
Încă de acum douăzeci de ani un important autor american J. Naisbitt, în lucrarea devenită
celebră Megatendinţe (1984) atrăgea atenţia asupra expansiunii mondiale a tehnologiilor
informaţiei cu consecinţe dintre cele mai spectaculoase pentru omenire în general. Se întrevedea
astfel:
- legătura dintre descoperirile informaticii şi schimbarea socială,
-limitarea privilegiului informaţional,
-obligativitatea instruirii intensive,
-creşterea ponderii din PIB dată de domeniul informaticii şi informaţiei în general,
-intensificarea schimbului de date “on-line”
-dependenţa stimulativă reciprocă dintre software (ansambluri de programe, instrucţiuni
date etc.) şi hardware (componentele mecanice şi electronice ale unui computer).
Este evident că toate aceste presupoziţii s-au adeverit şi au fost întărite de evoluţiile viitoare.
Astăzi considerăm normal să comunicăm prin Internet, să vorbim de „magistrale ale informării”, să
amintim de cyber-spaţiu etc. Toate aceste înlesniri ale civilizaţiei electronice sunt intermediate de
ordinator (computer) aflat şi el în plină evoluţie tehnologică. Profesionalizarea în cele mai variate
domenii nu mai poate face abstracţie de calculator şi tocmai de aceea se impune cunoaşterea
elementelor de bază ale noilor tehnologii.
În ce priveşte studenţii în ştiinţele sociale considerăm, după experienţa deja vizibilă în
diverse sisteme universitare, că sunt strict necesare următoarele abilităţi:
-familiarizarea cu mediul Windows 95/98/XP ca şi cadru general de funcţionare al
calculatorului
-generarea de texte şi gestionarea acestora prin intermediul programului Word
-gestionarea bazelor de date cu programul Excel
-prezentarea rezumată a comunicărilor publice prin intermediul programului Power Point.
-familiarizarea cu procedurile statistice specifice ştiinţelor sociale prin programul SPSS.
-cunoaşterea principalelor proceduri pentru căutarea informaţiilor pe Internet.
Este evident că orice student îşi poate lărgi şi singur aria de preocupări existând diverse alte
produse software care pot răspunde acestor exigenţe, dar ne-am oprit aici la pachetele soft cele mai
accesibile şi mai răspândite.
I.2. Ce este un calculator (computer)?
Noţiunea de computer trimite la „computare” sau la „computaţia” (prelucrarea) informaţiilor iar
acest lucru este posibil prin articularea acţiunilor părţii hardware (echipamentele electro-mecanice)
şi a părţii software (programe diverse). Practic prelucrarea informaţiilor presupune un spaţiu fizic de
stocare, memorare etc. precum şi programe, proceduri, algoritmi etc. prin intermediul cărora
calculatorul îndeplineşte o serie de sarcini în folosul utilizatorului. Pentru aceasta computerul
dispune de un limbaj specializat (limbaj maşină) care este deosebit de complex şi care rămâne
ascuns utilizatorului: acesta foloseşte de obicei programe simplificate ca şi interfaţă de comunicare
cu computerul. Computerul se poate prezenta în diverse forme: cu toate componentele la vedere
(reunind un monitor, o unitate centrală, o tastatură, un mouse etc.), de tip laptop, ca un terminal al
unei reţele de computere etc. Dar indiferent de formă orice computer are următoarele două
componente:
1. Unitatea centrală ( procesor, placa de baza, memorie RAM etc.)
2. Echipamente periferice ( hard disc, floppy-disc, cd-rom, monitor, tastatură, maus etc)
Vom prezenta în continuare câteva caracteristici ale acestor componente şi rolul lor în
arhitectura şi funcţionarea computerului:
1. Procesorul numit şi CPU (Central Processing Unit) reprezintă „creierul” computerului
deoarece nici o operaţie nu se desfăşoară fără acesta. Practic procesorul coordonează
întreaga activitate a computerului şi efectuează toate operaţiile matematice. De
performanţele tehnice ale procesorului va depinde viabilitatea, puterea şi rapiditatea
computerului în general.
2. Placa de bază (mainboard/motherboard) reprezintă platforma hardware pe care se
implementează majoritatea componentelor calculatorului. Aceste componente pot fi
cuplate în nişte locuri speciale (sloturi) sau pot fi integrate în placă (de exemplu placa
de sunet sau cea video pot fi în această situaţie). Placa de bază interconectează prin
circuite electronice procesorul, elemente de memorie, hard-discul, plăcile audio/video
şi de reţea, modemul etc. dar şi alte echipamentele periferice (tastatură, maus, CDROM
etc.). Placa de bază este aleasă în funcţie de procesor.
3. Memoria1 RAM (Random Acces Memory) foloseşte la stocarea temporară a datelor şi
informaţiilor acestea putându-se pierde la o întrerupere accidentală a computerului
ceea ce înseamnă că memoria RAM se reiniţializează la fiecare deschidere a
calculatorului. Modulele de stocare sunt fixate pe placa de bază şi cu cât mărimea lor
este mai mare (de ex. 128-256 Mb DDR/SDRAM) cu atât viteza de lucru este mai
mare. Memoria RAM se adaugă memoriilor ROM şi CMOS indispensabile
funcţionării oricărui computer.
4. Hard-discul (discul dur sau HDD) reprezintă acel suport în care sunt stocate pe termen
lung toate aplicaţiile software necesare funcţionării ordinatorului sau în general
aplicaţiile şi programele necesare utilizatorului. Capacitatea mare a HDD de peste 20
Gb este astăzi curentă, importantă fiind şi viteza de memorare a acestuia.
5. Floppy-discul (dischetă) este un suport de stocare a datelor cu o memorie de 1,44 Mb
computerul având şi o unitate de lectură a dischetelor. Un dispozitiv plasat pe parte
posterioară a dischetelor permite securizarea acestora.
6. CD-ROM –echipament periferic care permite lectura unui CD (care are o capacitate
cuprinsă între 600-700 Mb iar ca unitate audio cca. 80 minute) dar şi
imprimarea/ştergerea acestuia în varianta CD-RW. Există şi variante numite DVDROM-
RW pentru lectura/inscripţionarea CD-urilor de tip DVD.
7. Monitorul (Display) reprezintă interfaţa de lucru dintre utilizator şi computer sub
forma unui ecran cu mărimea de 15,17, 19... inch. Monitorul poate fi catodic sau cu
cristale lichide şi trebuie să aibă anumite caracteristici pentru protecţia ochilor
utilizatorului.
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.