Sisteme informatice inițiere

Previzualizare curs:

Cuprins curs:

Cuprins
Introducere 2
Partea I Sisteme informatice 4
Partea II
Societatea comercială (organizaţia) ca sistem
cibernetico-industrial şi informaţional 31
Partea III Informatica in procesul de optimizare a deciziilor la nivel
operaţional 42
Partea IV Sisteme de asistare a deciziilor 59
Partea V SSD şi sisteme expert: structură şi principiu de funcţionare 76
Partea VI Sinteză privind partea de programare 92
Anexa 2 Rolul sistemelor informaţionale în conducerea organizaţiilor economice 95
Anexa 3 Obiectivele sistemului informatic 96
Anexa 4 Structura (componentele) sistemului informatic financiar-contabil 97
Introducere

Extras din curs:

Informatica poate fi definită ca o activitate pluridisciplinară orientată spre proiectarea şi exploa¬tarea sistemelor de prelucrare a informaţiilor, în scopul eficientizării şi renta¬bilizării activităţii umane. După dicţionarul explicativ DEX, informatica este ştiinţa care se ocupă cu studiul prelucrării informaţiei cu ajutorul calculatoarelor.

Informatica managerială vizează informatizarea activităţii manageriale şi mai exact a mangementului intreprinderii. Informatica managerială se aplică pe sistemul informa-ţional al intreprinderii.

Sistemul informaţional este un ansamblu tehnico-organizatoric de proceduri de constatare, consemnare, culegere, verificare, transmitere, stocare şi prelucrare a datelor, în scopul satisfacerii cerinţelor informaţionale necesare conducerii procesului fundamentării şi elaborării deciziilor. Aceste proceduri fac legătura între diferiţi actori de (exemplu un client şi salariatul de la ghişeul unei bănci), documentele pe care aceştia le elaborează sau în baza cărora acţioneză (de exemplu contractul de creditare sau de depozit), forma sub care documentele (datele incluse în ele) sunt stocate în calculator sau pe suporţi externi, documentele care consemnează efectuarea unor operaţii (de exemplu chitanţe sau facturi) şi diferite rapoarte sau liste de sinteză cum ar fi extrasul de cont situaţia penalizărilor pentru întârzieri în plata datoriilor, etc.

Partea informatizată din sistemul informaţional devine sistem informatic.

Sistemul informatic constă din partea automatizată a sistemului informaţional (utilizatorii implicaţi în automatizare şi cadrul organizatoric aferent) căreia i se adaugă şi

alte elemente necesare pentru automatizarea obţinerii informaţiilor necesare conducerii în procesul de fundamentare şi elaborare a deciziilor şi anume : echipamente (hardware), programe (software), comunicaţii, o bază ştiinţifică şi metodologică precum şi baza informaţională.

Baza ştiinţifică şi metodologică constă din modele matematice ale proceselor şi fenomenelor economice, metode şi tehnici de realizare a sistemelor informatice.

Baza informaţională se referă la datele supuse prelucrării, fluxurile informaţionale, sistemele şi nomenclatoarele de coduri.

Odată cu dezvoltarea cercetării operaţionale, a teoriei deciziei, a Internetului şi a performanţelor calculatoarelor, au apărut sisteme informatice dedicate cum ar fi sistemele suport de decizie şi sistemele expert, dar şi unele sisteme informatice de tip nou ca cele pentru proiectare asistată de calculator, sistemele multimedia, sistemele pentru comerţul electronic şi sistemele deschise.

Sistemele suport de decizie sunt colaboratori ai decidentului, în timp ce sistemele expert sunt sisteme de inteligenţă artificială şi se comportă ca un expert, adică rezolvă o mare parte din procesul elaborării deciziilor, dar bineînţeles sunt avute în vedere numai deciziile referitoare la problemele pentru care sistemul expert a fost conceput.

În cadrul unei intreprinderi tradiţionale se folosesc:

- sisteme de prelucrare a tranzacţiilor (la nivel tranzacţii);

- sisteme pentru conducerea operativă (la nivel operaţional);

- sisteme de sprijinire a deciziilor – decision suport systems (DSS)

(la nivel tactic);

- sisteme pentru conducere (la nivel strategic).

În condiţiile apariţiei şi dezvoltării inteligenţei artificiale precum şi a paradigmei modelării cu ajutorul obiectelor au apărut sistemele expert şi sistemele pentru conducerea executivă. Spre deosebire de sistemele pentru conducere, care fac analiza informaţiilor, generează rapoarte şi rezolvă probleme structurate, sistemele pentru conducerea executivă permit evaluarea situaţiei în analize oportune, la nivelul conducerii de vârf, într-o manieră inteligentă.

Pe de altă parte, amploarea pe care a luat-o Internetul a dus la posibilitatea lucrului în grupuri ale căror membri se află la distanţă unii faţă de alţii, ceea ce s-a materializat prin apariţia grupurilor de lucru, iar în informatică prin apariţia sistemelor pentru grupuri de lucru. Toate sistemele enumerate mai sus, la nivelul la care operează, asigură atingerea a două obiective:

- sprijinirea procesului informaţional, respectiv asigurarea suportului pentru culegerea, filtrarea şi vehicularea datelor ce caracterizează activitatea intreprinderii sau organizaţiei

- sprijinirea procesului decizional, care se referă la furnizarea informaţiilor necesare luării deciziilor în probleme semistructurate sau nestructurate.

Apariţia grupurilor şi ulterior a organizaţiilor care presupun colaborare între intreprinderi sau instituţii face necesară fixarea unui al treilea obiectiv care ţine de sprijinul sistemelor de decizii pentru a-şi putea îndeplini obiectivul lor în condiţiile dispersării teritoriale. Este vorba de sprijinirea procesului de comunicaţie, prin care informaţiile sunt vehiculate între diferite categorii de utilizatori sau de utilizarea simultană a informaţiilor de către mai mulţi utilizatori. Pentru aceasta sistemelor informatice de mai sus, li s-au alăturat sistemele de sprijinire a conducerii executive, sistemele suport pentru decizii de grup şi sistemele de sprijinire a deciziilor la nivel organizaţional.

Ele reprezintă infrastructura pentru sistemele pentru a căror sprijin au fost concepute.

Scopul acestei discipline este de a familiariza studenţii cu aceste categorii de sisteme informatice folosite în managementul intreprinderilor moderne, cărora li se mai pot alătura şi alte sisteme, cum ar fi sistemele de birotică sau sistemele informaţionale organizaţionale inteligente.

Acestea din urmă satisfac cerinţele organizaţiei pe scară mare, prin:

- sprijinirea activităţilor paralele;

- asistenţă inteligentă în comunicaţiile de grup, negocieri şi conflicte;

- facililităţi de procesare distribuită;

- tehnici de planificare multiparticipant;

- facilităţi de învăţare.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Sisteme Informatice Initiere.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Nota:
7.2/10 (4 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
91 pagini
Imagini extrase:
91 imagini
Nr cuvinte:
37 592 cuvinte
Nr caractere:
209 913 caractere
Marime:
210.64KB (arhivat)
Publicat de:
NNT 1 P.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Sisteme de Operare
Predat:
la facultate
Materie:
Sisteme de Operare
Profesorului:
Popescu Gheorghe
Sus!