Previzualizare curs:

Extras din curs:

"Pot, oare, fiii nuntii sa fie tristi cata vreme mirele este cu ei?" (Matei 9, 15).

Pot fiii nuntii, oare, sa fie tristi cata vreme Mirele este cu ei? Vor veni insa zile cand Mirele va fi luat de la ei si atunci vor posti. Acum bucuria voastra este pe masura bucuriei Mele, pe masura petrecerii noastre impreuna, ca sunteti cu Mine. Cand nu voi mai fi, veti posti; atunci inima vi se va largi - acesta e rostul postului - ca sa Ma asteptati. Cand nu mai sunt, Ma asteptati, veti avea o inima plina numai de asteptari! Se cere de la noi o inima care sa reziste la arderea-de-tot in focul duhovnicesc al iubirii. In post o lamurim (in sensul biblic al cuvantului), in cea mai veritabila lumina a asteptarii. Ea nu se mai leaga de nimic. De ce se va lega inima voastra, decat numai de asteptare?! Acesta-i postul.

Nu pot fi tristi fiii nuntii! Ei vor fi plini de bucuria prezentei Lui, neavand nici un motiv de ingrijorare, fiindca il au pe Mirele cu ei, pe care pur si simplu il mananca. Atunci, de fapt, postesti cu adevarat, cand il mananci pe Dumnezeu. Adevarata viata e post, in sensul ca nici o desertaciune nu mai intra in ea. Cand Mirele nu mai este, postul pregateste inima pentru rabdarea asteptarii si bucuria Venirii.

De fapt, postirea e starea potrivita firii umane, normala pentru om, creat pentru comuniunea eterna cu Creatorul. Viata adevarata este un neintrerupt post. Postesti, adica renunti la orice desertaciune pentru A-I face loc lui Hristos. Postul este deci o largire a inimii pentru a putea participa la plinirea cu energiile dumnezeiesti. Cum spune Mantuitorul, in pustie: "nu numai cu paine se hraneste omul, ci cu tot cuvantul lui Dumnezeu".

"Cine nu Ma mananca pe Mine, nu are viata in el". Daca esti cu El (cum erau ucenicii) nu poti sa nu-l mananci, avandu-l. De ce s-a folosit de mancare, de paine si vin? Pentru ca bucatele sunt, pentru omul cazut, de nelipsit si pentru ca procesul vital al asimilarii este interior, intim, personal. "Sunteti cu Mine, luati trupul Meu, ca sa va simtiti cu Mine. Cand nu Ma veti mai vedea veti posti, veti observa, atunci, ca nu aveti ce manca. Pentru ce veti posti? Pentru a nu Ma schimba cu alta mancare, cand nu voi mai fi Eu. Va veti da seama ca nu e de mancat altceva".

Mult dau de gandit vorbele Mantuitorului!

Fiind El de fata, acum, cand vorbim despre El, oare cum il intelegem noi, prin credinta absoluta? Contribuind fiecare la interesul exact. Completam toti: tu cu ce-mi scapa mie, eu cu ce iti scapa tie, iesind de aici o talcuire corecta, aceasta mai ales din cauza ca talcuirea se face cu dragoste.

Unde sunt doi, trei, adunati in numele Lui si conlucreaza, nu se poate sa lipseasca dragostea. Nu gandim autonom, ci tinem seama unul de altul. Pentru bucuria ca sunt cu tine, gandurile mele lucreaza altfel: ma gandesc pe unde este El, Care se afla cu noi, si atunci inteleg mai bine. In felul acesta, este mai sigur ca ceea ce-am interes impreuna se va si infaptui. Se poate face o referire la Matei 9, 17: "Nu pun oamenii vin nou in burdufurile vechi; altminterea burdufurile crapa: vinul se varsa si burdufurile se strica; ci, pun vin nou in burdufuri noi si amandoua se pastreaza impreuna. Deci, daca vinul nou e in burduf nou, amandoua se tin, raman impreuna. La fel si in ce priveste sfatul nostru: Unde-s doi, trei, intr-un acelasi gand, voi fi si Eu acolo. Pot locui in sfatul lor, al celor bine-intentionati care nu se leaga decat de asteptarea Mea. Se vor tine impreuna, in toate zilele, ei si cu Mine".

"Erati cu Mine - deci pentru Ucenici nu exista riscul de-a li se rataci, cumva, mintea si a se hrani cu altceva. Fiind cu voi, v-ati hranit cu Mine, cu Unicul ce da viata - faptul de a fi Eu cu voi. Langa voi aflandu-Ma reprezentam, prin persoana Mea, viata de la Tatal, pe care v-o ofeream. Dupa ce nu voi mai fi, atunci veti posti oarecum de la sine. Cand esti foarte necajit, iti vine sa mai mananci sau sa te mai ocupi de altceva?"

"Cand nu Ma veti mai avea, veti posti cu adevarat si feti face in acelasi timp exercitiul de a va da seama cu se poate hrani omul, veti vedea ca nu numai cu paine se hraneste el", asa cum i-a raspuns Mantuitorul diavolului: "Nu numai cu paine se hraneste omul, ci cu tot cuvantul lui Dumnezeu; cu tot cuvantul, cu toata asigurarea vietii ce vine numai de la Dumnezeu". Iata sensul postului!

Daca omul e obisnuit sa se hraneasca, in viata lui de zi cu zi, numai cu paine, fara a-si aduce aminte de Dumnezeu, e necesar acest exercitiu de renuntare la paine, o vreme, ca sa inceapa omul sa simta puterea harului, care intretine viata cea adevarata.

Desi postul este o disciplina cel putin la inceput destul de dificila, oare de ce cand vine postul nu se infricoseaza nimeni, ba unii chiar se bucura? Fiindca neingreunarea trupului si nealimentarea instinctelor cu produse animale deschid canalele energiilor dumnezeiesti. Foamea trupeasca se transforma in dor, in foamea de Dumnezeu a inimii. Iar hranindu-ma cu adevarurile lui Dumnezeu, nu mai incape alta hrana in mine. Ce sens da Mantuitorul postului si cat de superficial obisnuiesc oamenii sa-l inteleaga!

Si cine va posti? Voi veti posti, cei care M-ati cunoscut. Cine nu Ma cunoaste nu poate posti, iar cine Ma cunoaste va sti sa posteasca. Cui ii este greu si sila de post, inseamna ca nu Ma cunoaste, de fapt, nu-l cunoaste pe Dumnezeu.

Nu pentru trup e postul. Trupul nu poate gresi; in sine, el nu are nici un rol - Mantuitorul o spune. Infranarea o face mintea, duhul. Trupul, in mod normal, nu se infraneaza. Mintea ii da trupului masura sanatoasa a alimentatiei.

Cum si de ce a postit Mantuitorul?

Mantuitorul a postit (nu numai in cele 40 de zile, in pustie), cu gandul numai la Tatal, vrajmasul nemaiavand loc in El. Ca om, a facut exercitiul renuntarii trupesti si mentale la mancare si ganduri, dandu-ne noua exemplu si putere de a face si noi asemenea.

Postul Mantuitorului este o inaugurare a vietii normale de infranare, pe care El avea s-o traiasca neintrerupt. Toti postitorii au facut-o (devenind si ei, la randul lor, modele de urmat). Acolo, in pustie, El a conceput tipul de infranare totala. Infranarea trebuie

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Postul.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
9/10 (3 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
37 pagini
Imagini extrase:
37 imagini
Nr cuvinte:
12 215 cuvinte
Nr caractere:
55 141 caractere
Marime:
45.02KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Religie
Tag-uri:
post, credinta, dumnezeu
Predat:
la facultate
Materie:
Religie
Profesorului:
Dan Dorinel
Sus!