Cunoașterea lui Dumnezeu

Previzualizare curs:

Cuprins curs:

1. Problema cunoasterii lui Dumnezeu in Biserica Ortodoxa
2. Biserica si sat, religie si viata religioasa
3. Rolul poporului drept-credincios in cunoasterea si apararea dreptei credinte
4. Trei moduri de raportare la divinitate
5. Izvoarele cunoasterii lui Dumnezeu la taran
a) Familia
b) Biserica
c) Comunitatea satului
d) Scoala
6. Catafatic si apofatic in exprimarea credintei taranului
7. Reprezentarea imagistica a lui Dumnezeu

Extras din curs:

Nimic nu este mai dificil decat sa spui Cine este Dumnezeu. Aceasta dificultate nu tine neaparat numai de nivelul intelectual al credinciosului, desi se observa, adesea, la oamenii cu carte o tendinta mai accentuata de a defini si, ca atare, acestia sunt panditi de un risc mai mare de a gresi. Cine pare sa se refere mai mult la fiinta unui subiect, or, dupa fiinta Sa, Dumnezeu ramane imposibil de cunoscut de catre oameni. Este aceasta incognoscibilitate, printre altele, si una dintre consecintele logice ale dumnezeirii Sale. Orice lucru sau persoana care ar putea fi cuprinsa si definita ar inceta sa mai poata fi suprema, superioara si creatoare a tuturor celorlalte, deci sa fie cu adevarat Dumnezeu, in sensul cel mai propriu al cuvantului.

O cimilitura spune ca Dumnezeu este o fiinta care nu poate suferi pe altcineva asemenea (GOROVEI, Cimiliturile, nr. 726, p. 154). Desigur, nu poate suferi are aici intelesul de a nu avea asemanare, a nu suferi comparatie.

Intr-o alta cimilitura se spune ca Dumnezeu este: Cine nu S-a nascut si inca n-a murit (Ibidem, p. 437). Este exprimat Dumnezeu prin vesnicia Sa, vesnicie care este intr-adevar o calitate pe care, la modul absolut (fara de inceput, deci), numai Dumnezeu o are. Pentru om nu exista viata in afara lui Dumnezeu, nici nu poate fi conceput un astfel de in afara:

Inceputul este cu Dumnezeu Si sfarsitul cu Dumnezeu.

(SEVASTOS, Nunta, Iertaciune, p. 398).

Pare acest distih o referire la textul Apocalipsei Sfantului Ioan: Eu sunt Alfa si Omega, zice Domnul Dumnezeu (1,8). In cazul acesta se incearca exprimarea lui Dumnezeu prin calitatea Sa de Pantocrator, de creator si sustinator in veac al intregii lumi.

Avand in vedere imposibilitatea cunoasterii lui Dumnezeu dupa fiinta Sa, orice referinta la El nu se poate face decat in legatura cu Ipostasurile, cu Persoanele divine, asa cum ni S-au revelat Ele. Acest lucru este de cautat si in exprimarile taranilor. Prin simplitatea sufletului sau si prin contactul mai putin mediat cu Dumnezeu, taranul poate ajunge uneori la un chip mai limpede al lui Dumnezeu si la exprimari mai fruste, dar poate tocmai de aceea mai adecvate.

1. Problema cunoasterii lui Dumnezeu in Biserica Ortodoxa

Conform invataturii crestine ortodoxe, fiinta lui Dumnezeu este si ramane incognoscibila pentru om. Dupa spusa Sfantului Apostol Pavel (1 Timotei 6,16), Dumnezeu este: Cel ce singur are nemurire si locuieste intru lumina cea neapropiata, Cel pe Care nimeni dintre oameni nu L-a vazut si nici nu poate sa-L vada.

De remarcat aceasta prea frumoasa expresie romaneasca lumina neapropiata pentru lumina inaccesibila a lui Dumnezeu. Incognoscibilitatea fiintei lui Dumnezeu nu inseamna ca omul nu are totusi acces la o anumita cunoastere a lui Dumnezeu, si anume Il poate cunoaste din lucrarile Lui. In acest sens,

Bibliografie:

BERNEA, Civilizatia = ERNEST BERNEA, Civilizatia romana sateasca, col. ,,Tara si neam", Bucuresti, 1944.

BIDIAN, Icoane = AUG. BIDIAN, Despre vechile icoane romanesti pe sticla si tematicile lor, in rev, ,,Biserica Ortodoxa Romana", anul LXXXV (1967), nr.11-12.

Celalalt NOICA = Celalalt NOICA, marturii ale monahului RAFAIL NOICA, insotite de cateva cuvinte de folos ale parintelui SYMEON, Ed. Anastasia, Bucuresti, 1994.

CLEMENT, Stromate = CLEMENT ALEXANDRINUL, Stromate, in vol. ,,Scrieri", partea a doua, col. ,,Parinti si Scriitori bisericesti", numarul 5, Ed., Institutului Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, Bucuresti 1982.

DANCU, Pictura taraneasca = IULIANA DANCU, DUMITRU DANCU, Pictura taraneasca pe sticla, Ed, Meridiane Bucuresti, 1975.

DIONISIE, Epistole = Sfantul DIONISIE AREOPAGITUL, Epistolele, Ed. ALL, Bucuresti, 1994.

DLR = Dictionarul limbii romane, tomul VIII, partea a 4 - a, litera P, Ed. Academiei Romane, Bucuresti, 1980.

Dogmatica I si II = Teologia dogmatica si simbolica, manual pentru Institutele teologice, vol. I si II, Ed. Institutului Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, Bucuresti, 1958.

Enciclica = Enciclica patriarhilor ortodocsi de la 1848, in rev. ,,Biserica Ortodoxa Romana", anul LIII - 1935, nr. 11

GOROVEI, Cimiliturile = ARTUR GOROVEI, Cimiliturile romanilor, Ed. Eminescu, Bucuresti, 1972.

GRIGORIE de NYSSA, Viata lui Moise = Sfantul GRIGORIE de NYSSA, Viata lui Moise, in vol. Scrieri, partea intaia, col. ,,Parintii si scriitorii bisericesti", numarul 23, Ed. Institutul Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, Bucuresti 1982.

LOSSKY, Introducere = VLADIMIR LOSSKY, Introducere in teologia ortodoxa, Ed. Enciclopedica, Bucuresti, 1993.

LOSSKY, Mistica = VLADIMIR LOSSKY, Teologia mistica a Bisericii de Rasarit, Ed. Anastasia, Bucuresti, f.a.

MAXIM, Dragoste = Sfantul MAXIM MARTURISITORUL, Capete despre dragoste, in Filocalia, vol.II, Tipografia arhidiecezana, Sibiu, 1947.

PALAMA, Lumina = Sfantul GRIGORE PALAMA, Cuvant pentru cei ce se linistesc cu evlavie; al treilea dintre cele din urma. Despre sfanta lumina, in Filocalia, vol. 7, Ed. Institutului Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, Bucuresti, 1977.

PAMFILE, Vazduhul = TUDOR PAMFILE, Vazduhul (dupa credintele poporului roman), col. ,,Din viata poporului roman. Culegeri si studii. XXVIII", Ed. Librariile Socec & Comp., Bucuresti, 1916.

SAINEANU, Basmele = LAZAR SAINEANU, Basmele romane, Ed. Minerva, Bucuresti, 1978.

SEVASTOS, Nunta = ELENA D. O. SEVASTOS, Nunta la romani, Bucuresti, 1889, in vol. Literatura populara, vol. 1, ed. Minerva, Bucuresti, 1990.

STANILOAE, Dogmatica 1, 2, 3 = Pr. Prof. Dr. DUMITRU STANILOAE, Teologia Dogmatica Ortodoxa, Ed. Institutului Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, vol. 1, 2, 3, Bucuresti, 1978.

STANILOAE, Morala 3 = Preot Profesor Dr. DUMITRU STANILOAE, Teologia morala ortodoxa, vol. III, Ed. Institutului Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, Bucuresti, 1981.

STANILOAE, Scoala taraneasca = Preot DUMITRU STANILOAE, Despre spiritualitatea poporului roman, Ed. Scrisul romanesc, Craiova, 1992.

VICIU, Colinde = ALEXIU VICIU, Colinde din Ardeal. Datini de Craciun si credinte poporane, col. "Din viata poporului roman. Culegeri si studii. XXII", Ed. Librariile Socec & Comp., Bucuresti, 1914.

VULCANESCU, Existenta = MIRCEA VULCANESCU, Dimensiunea romaneasca a existentei, Ed. Fundatiei Culturale Romane, Bucuresti, 1991.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Cunoasterea lui Dumnezeu.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
10/10 (6 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
23 pagini
Imagini extrase:
23 imagini
Nr cuvinte:
9 614 cuvinte
Nr caractere:
45 745 caractere
Marime:
70.55KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Religie
Tag-uri:
dumnezeu, biserica, crestinism
Predat:
la facultate
Materie:
Religie
Sus!