Teoria curricumului

Previzualizare curs:

Cuprins curs:

CUVaNT iNAINTE
PARTEA I. INTRODUCERE iN PEDAGOGIE sI TEORIA EDUCAtIEI
CAP. I PEDAGOGIA - sTIINtA EDUCAtIEI
1. Problematica pedagogiei ca stiinta.
1.1. Definitia pedagogiei.
1.2. Constituirea pedagogiei ca stiinta.
1.3. Sistemul stiintelor educatiei.
1.4. Legatura pedagogiei cu alte stiinte.
2. Educatia ca obiect de studiu al pedagogiei.
2.1. Conceptul de educatie.
2.2. Caracteristicile fenomenului educational.
2.3. Functiile educatiei.
2.4. Formele educatiei si interdependenta lor.
3. Educatia in contemporaneitate.
3.1. Educatia permanenta.
3.2. Autoeducatia - corolar al educatiei permanente.
Bibliografie.
CAP. II FACTORII DEZVOLTaRII PSIHICE. POTENtIALUL UMAN iN EDUCAtIE
2.1. Conceptul de dezvoltare.
2.2. Factorii dezvoltarii personalitatii umane.
2.2.1. Ereditatea.
2.2.2. Mediul.
2.2.3. Educatia.
Bibliografie
CAP. III STADIILE DEZVOLTaRII ONTOGENETICE A PERSONALITatII
3.1. Delimitari conceptuale
3.2. Stadiile de varsta ale copilariei
3.3. Adolescenta
3.4. Profilul psihologic individual
Bibliografie
CAP. IV FINALITatILE EDUCAtIEI
4.1. Sensul finalist al educatiei
4.2. Ideal, scop si obiective educationale
4.3. Idealul educational in scoala romaneasca contemporana
Bibliografie
CAP. V EDUCAtIA INTELECTUALa
5.1. Esenta si sarcinile educatiei intelectuale
5.2. Cultivarea creativitatii in procesul de invatamant
5.2.1. Conceptul de creativitate si dimensiunile sale
5.2.2. Dezvoltarea si stimularea creativitatii elevilor
5.3. invatarea creatoare
5.4. Continutul educatiei intelectuale
Bibliografie
CAP. VI EDUCAtIA MORAL - CIVICa. EDUCAtIA RELIGIOASa
6.1. Esenta si sarcinile educatiei moral - civice
6.2. Sarcinile educatiei moral - civice
6.2.1. Formarea constiintei moral - civice
6.2.2. Formarea conduitei moral - civice
6.3. Continutul educatiei moral - civice
6.4. Principiile educatiei moral civice
6.4.1. Principiul imbinarii conducerii pedagogice cu independenta
elevilor in procesul de formare a profilului moral - civic
6.4.2. Principiul valorificarii elementelor pozitive ale personalitatii
pentru inlaturarea celor negative
6.4.3. Principiul imbinarii respectului cu exigenta fata de elevi
6.4.4. Principiul respectarii particularitatilor de varsta si individuale
6.4.5. Principiul unitatii, continuitatii si consecventei
6.5. Metode si procedee de educatie moral - civica
6.5.1. Explicatia morala
6.5.2. Convorbirea etica
6.5.3. Povestirea morala
6.5.4. Exemplul
6.5.5. Analiza de caz
6.5.6. Exercitiul moral
6.5.7. Metode de apreciere a cunostintelor si conduitei moral - civice
6.6. Stadiile formarii personalitatii morale
6.6.1. Stadiul realismului moral
6.6.2. Stadiul autonomiei morale
6.6.3. Stadiul construirii constiintei morale
6.7. Educatia religioasa
Bibliografie
CAP. VII EDUCAtIA ESTETICa
7.1. Esenta educatiei estetice
7.2. Obiectivele educatiei estetice
7.2.1. Educarea atitudinii estetice
7.2.2. Formarea trebuintelor estetice
7.2.3. Dezvoltarea aptitudinilor creatoare in diferite domenii ale artei
7.3. Continutul si modalitatile de realizare a educatiei estetice in scoala
Bibliografie
CAP. VIII EDUCAtIA PROFESIONALa sI TEHNOLOGICa
8.1. Esenta si scopul educatiei profesionale si tehnologice
8.2. Sarcinile educatiei profesionale
8.3. Orientarea scolara si profesionala
8.3.1. Precizari conceptuale
8.3.2. Continutul si principiile orientarii scolare si profesionale
8.3.3. Factorii orientarii scolare si profesionale
8.3.4. Metodica orientarii scolare si profesionale
Bibliografie
CAP. IX EDUCAtIA FIZICa sI IGIENICO - SANITARa
9.1. Rolul si locul educatiei fizice in formarea personalitatii
9.2. Obiectivele educatiei fizice
9.2.1.Dezvoltarea si fortificarea fizica a organismului
9.2.2.Dezvoltarea din punct de vedere psihic si formarea personalitatii
9.3. Forme si mijloace de realizare a educatiei fizice
Bibliografie
CAP. X NOILE EDUCAtII
CAP. XI SISTEMUL FACTORILOR EDUCATIVI
11.1. Familia - factor educativ
11.2. scoala - principalul factor educativ
11.3. Institutiile cultural - educative, factori componenti ai sistemului educativ
11.4. Mass-media - factor educativ
11.5. intreprinderile economico-industriale si societatile comerciale-factor educativ
Bibliografie
CAP. XII PROFESORUL - FACTOR DE BAZa iN PROCESUL INSTRUCTIV -
EDUCATIV
12.1. Rolul profesorului in scoala si societate
12.2. Personalitatea si competenta profesorului
Bibliografie
CAP. XIII ROLUL sI SARCINILE DIRIGINTELUI sI CONSILIERULUI
13.1. Rolul si sarcinile dirigintelui
13.2. Ora de dirigentie si alte activitati educative
13.3. Documentele de evidenta muncii dirigintelui
13.3.1. Structura si continutul caietului dirigintelui
13.3.2. Proiectul orei de dirigentie ,,Astazi suntem invitati"
13.4. Activitatea consilierului scolar
Bibliografie
PARTEA II. TEORIA sI METODOLOGIA CURRICULUM-ULUI
CAP. I CONCEPTUL, PROBLEMATICA sI TIPURILE
CURRICULUM-ULUI
1.1. Scurt istoric al conceptului de curriculum
1.2. Conceptul si problematica curriculum-ului
1.2.1. Conceptul de curriculum
1.2.2. Conceptul actual si problematica curriculum-ului
1.3 Tipuri de curriculum
CAP. II PROBLEMATICA PROIECTaRII CURRICULUM-ULUI
2.1. Precizari preliminare.
2.2. Nivelele de decizie ale proiectarii curriculare
2.3. Etapele elaborarii unui curriculum
2.4. Controverse in componenta conceptuala a curriculum-ului. Studiul de caz:
distributia gaussiana a performantelor scolare-versus ,,invatarea deplina"
2.5. Proiectarea standardelor curriculare
CAP. III PROBLEMATICA OBIECTIVELOR iN PROCESUL DE iNVataMaNT
3.1. Conceptul de obiectiv educational
3.2. Tipologia obiectivelor educationale
3.2.1. Clasificarea obiectivelor dupa gradul de generalitate
3.2.2. Clasificarea obiectivelor dupa continut
(domenii comportamentale)
3.3. Operationalizarea obiectivelor
3.4. Valoarea si limitele operationalizarii obiectivelor
3.4.1. Functiile obiectivelor operationale
3.4.2. Limitele operationalizarii obiectivelor
Bibliografie
CAP. IV CONtINUTURILE CURRICULARE
4.1.Precizari preliminare
4.1.1. Continuturi ale invatamantului si continuturi ale educatiei
4.2. Selectia continuturilor
4.2.1. Criterii de selectare a continuturilor
4.2.2. Sursele contemporane ale continuturilor
4.2.3. Criteriile de pertinenta ale continuturilor
4.3. Transpunerea continuturilor in documentele scolare
4.3.1. Conceptul de transpunere didactica
4.3.2. Planul de invatamant
4.3.3. Programele scolare
4.3.4. Materialele curriculare
4.3.5. Manualele scolare
4.3.5.1. Reconsiderari si exigente fata de manualele scolare din
perspectiva teoriei curriculare
4.3.5.2. Alternative la manualul scolar
4.3.6. Orarul scolar
4.3.7. Modalitati inovatoare de organizare a continuturilor
CAP. V REFORMA CURRICULARa
5.1. Precizari preliminare
5.2. Specificul reformei actuale a invatamantului in Romania
5.2.1.Directiunile principale de orientare a reformei
5.2.2.innoirile aduse de Curriculum National
5.3. Perspectiva curriculum-ului in secolul XXI
Bibliografie (Teoria curriculum-ului)

Extras din curs:

1. Problematica pedagogiei ca stiinta

1.1. Definitia pedagogiei. Termenul de pedagogie este de origine greaca, fiind rezultatul imbinarii cuvintelor : pais - ,,copil" si agoge - ,,conducere", ,,educatie", precum si a cuvintelor paideea - ,,invatamant", ,,educatie" si paidagogos - ,,indrumator de copii", ,,pedagog".

Pedagogia este stiinta care studiaza fenomenul educational. Ea se ocupa deci de formarea personalitatii umane in vederea integrarii ei active, creatoare in viata sociala.

in dictionarele si in lucrarile de specialitate pedagogia este definita ca stiinta, ca arta, ca un ,,ansamblu de teorii care asigura fundamentarea unei conceptii despre dirijarea logica a activitatii de educatie", (Coudray, Leandre, Lexique de sciences de l'education, 1973, p. 125) sau ca stiinta si arta de a instrui si a forma individualitati umane, ,,permitand fiecaruia realizarea sa ca personalitate si ca inteligenta" (Dictionaire de la philosofie, Larousse, Paris, 1995, p. 208).

1.2. Constituirea pedagogiei ca stiinta. Aparitia unei stiinte se realizeaza printr-un proces complex si indelungat. Pedagogia reprezinta si ea rezultatul unui proces complex care din punct de vedere istoric cuprinde doua etape mari:

- etapa reflectarii educatiei in constiinta comuna a oamenilor;

- etapa reflectarii teoretice a fenomenului educational.

Educatia ca fenomen social a aparut odata cu societatea. Multa vreme acest fenomen se reflecta in constiinta oamenilor sub forma de reprezentari si idei izolate, ocazionale, constituite in procesul activitatii practice.

Preocupari teoretice speciale pentru studiul fenomenului educational au aparut odata cu diferentierea dintre munca fizica si cea intelectuala. Primele sisteme teoretice care aveau menirea sa ofere o explicatie mai cuprinzatoare asupra acestui fenomen si sa orienteze activitatea educativa practica au fost elaborate in cadrul diferitelor sisteme filozofice. Marii filosofi ai antichitatii au fost si teoreticieni ai fenomenului educational. Ulterior, teoretizarea fenomenului, educational devine o preocupare a unor mari personalitati ca Ian Amos Comenius (1592-1670); J. J. Rousseau (1712-1778); Johann Henrich Pestalozzi (1746-1827); Johann Friedrich Herbart (1776-1841); K. D. Usinski (1824-1870) etc. Aceasta activitate este concretizata in elaborarea mai multor sisteme pedagogice.

La sfarsitul secolului al XIX- lea si inceputul secolului al XX- lea ca urmare a rezultatelor obtinute de catre sociologie si psihologie, pedagogia cunoaste un nou salt in evolutia ei. in cadrul ei se constituie diverse curente de orientare predominant sociologica sau predominant psihologica, care concep educatia in mod unilateral si genereaza o opozitie ireductibila intre social si psihologic in structura educatiei. Contradictia aceasta devine antinomica intrucat a cultiva socialul fara un suport psihologic inseamna a avea doar calitati ale personalitatii independent de purtatorul lor, dupa cum a cultiva doar individul inseamna a pierde din vedere finalitatea educatiei, integrarea in societate (8, pag. 22).

in a doua jumatate a secolului al XX-lea si mai ales in zilele noastre se impune cu tot mai multa insistenta conceptia interdisciplinara in abordarea fenomenului educational- *. Aceasta viziune presupune valorificarea rezultatelor mai multor discipline prin elaborarea unor sinteze privitoare la educatie in ansamblul sau si la diferite aspecte concrete ale ei.

Necesitatea abordarii interdisciplinare a fenomenului educational decurge din relatiile de interdependenta tot mai stranse cu celelalte laturi ale vietii - economice, sociale, culturale, politice etc. Educatia a devenit deopotriva o problema de meditatie filosofica, de investigatie stiintifica si tehnologica si de decizie social-politica. Ea nu mai este un domeniu de ordin strict pedagogic, lasand loc unei cercetari multidisciplinare si interdisciplinare. Educatia, in diferitele ei aspecte si privita din diverse unghiuri, a devenit obiect de studiu al mai multor discipline stiintifice, fie generale sau particulare, cu un trecut mai indelungat sau mai recent constituite, in curs de afirmare. impreuna toate acestea constituie ceea ce se cheama sistemul stiintelor educatiei. Aceasta expresie tinde sa se substituie cuvantului ,,pedagogie" corespunzand mai bine stadiului actual al dezvoltarii disciplinelor care studiaza problemele educatiei sau care sunt in raport cu educatia (4, pag.36).

1.3 Sistemul stiintelor educatiei

- Pedagogie generala este o disciplina teoretica care studiaza actiunea educationala dintr-un unghi general de vedere, urmarind sa surprinda legitati valabile indiferent de locul si timpul in care se desfasoara.

Din punct de vedere al relatiei dintre continuitate si discontinuitate, pedagogia generala abordeaza trasaturile esentiale ale educatiei. Ea vizeaza actiunea educationala din perspectiva continuitatii acesteia. Cu studiul aspectelor ce tin de discontinuitate se ocupa alte ramuri ale pedagogiei: pedagogia prescolara, pedagogia scolara etc.

- Pedagogia prescolara - se ocupa de problematica organizarii si desfasurarii actiunii educationale cu copii de varsta prescolara.

- Pedagogia scolara - abordeaza problematica actiunii educationale in cadrul scolii, cu copii normal dezvoltati din punct de vedere fizic si psihic.

- Pedagogia speciala - abordeaza problematica si tehnologia desfasurarii actiunii educationale privind copiii deficienti din punct de vedere fizic, psihic si psihomotric, in scoli si in institutii speciale.

- Pedagogia experimentala - are ca obiect problemele legate de investigatia experimentala a educatiei. Supunand unui control stiintific, experimentand diverse aspecte ale educatiei, ea le dovedeste utilitatea in perfectionarea procesului educational. Pornind de la probleme concrete pe care le ridica procesul instructiv - educativ, pedagogia experimentala organizeaza si provoaca situatii noi, prelucreaza si interpreteaza datele inregistrate in cadrul experimentarii. Pe aceasta baza se formuleaza concluzii privind valoarea si utilitatea unor principii si tehnici noi pentru activitatea practica.

- Pedagogia comparata - studiaza comparativ sistemele de educatie din diferite tari si etape istorice.

- Sociologia educatiei - studiaza relatiile sistemelor educative cu structurile sociale; conditionarea sociala a actului educativ.

- Filosofia educatiei - se preocupa mai ales de finalitatile educatiei, de obtinerea unui anumit tip de personalitate si procesul de formare a acesteia. Diversitatea nuantelor intalnite in lucrarile de filosofia educatiei se explica prin conceptiile si orientarea filosofica diferita a autorilor lor.

- Metodicile predarii diferitelor obiecte de specialitate - se ocupa de problemele organizarii si desfasurarii procesului de invatamant la un obiect determinat (fizica, istorie, matematica, tehnologie etc.). Acestea au, prin excelenta, un caracter normativ, indicand modalitati concrete ce pot fi folosite de profesor in activitatea sa.

Exista si multe alte discipline care studiaza diferite aspecte ale fenomenului educativ (istoria educatiei, economia educatiei, igiena scolara, ergonomia educatiei, managementul educational, pedagogia educatiei in familie). intreg acest ansamblu tinde sa abordeze fenomenul educativ in complexitatea lui cu toate implicatiile ce le determina. Fiecare disciplina ofera date utilizabile in realizarea unei functii sau alteia in contextul unei situatii educative date.

Bibliografie:

1.Barna, A, Curs de pedagogie. Didactica, Universitatea Galati, Galati, 1991. 1991.

2.Cerghit, I., Curs de pedagogie, T.U.B., 1988.

Vlasceanu, L. (coord.)

3.Cretu, C., Continuturile procesului de invatamant, in vol. Psihopedagogie, Ed. Polirom, Iasi, 1999.

4.Cretu, C., Psihopedagogia succesului, Ed. Polirom, Iasi, 1997.

5.Cretu, C., Teoria curriculum-ului si continuturile educatiei, curs, Ed. Univ. ,,Al.I.Cuza", Iasi, 1999.

6.Cretu, C., Curriculum diferentiat si personalizat, Ed. Polirom, Iasi, 1998.

7.Cretu, D., Psihopedagogie, Ed. Imago, Sibiu, 1999.

8.Cucos, C., (coord.) Psihopedagogie, Ed. Polirom, Iasi, 1998.

9.Cucos, C., Pedagogie, Ed. Polirom, Iasi, 1996.

10.Crisan, A. (coord.)Curriculum si dezvoltarea curriculara in contextul reformei invata-mantului, M.E.N., 1998.

11.Crisan, A., Curriculum si dezvoltarea curriculara in ,,Revista de pedagogie" nr.3-4 /1994.

12.Cristea, C., Dictionar de pedagogie, Ed. Litera International, 2000.

13.* * * , Curriculum National. Programe scolare pentru invatamantul primar, M.E.N., 1998.

14.Dewey, J., Copilul si curriculum-ul, in Trei scrisori despre educatie, E.D.P., Bucuresti, 1977.

15.D'Hainaut, L., Programe de invatamant si educatie permanenta, E.D.P., Bucuresti, 1981.

16.De Landsheere, L'education et la formation, P.U.F., Paris, 1992.

V.A. si G.,

17.* * * , Dictionnarie encyclopedique de l'education et de la formation (DEEF), Edition Nathan, Paris, 1994.

18.Nicola, I., Tratat de pedagogie scolara, E.D.P., 1996.

19.Niculescu, R., Curriculum educational, Ed. Prohumanitas, Bucuresti, 2000.

20.* * * , Noul Curriculum National, M.E.N., 1998.

21.* * * , Programe scolare pentru cl.I-VIII, M.E.N., 1999, vol.1-10.

22.Stanciu, M., Reforma continuturilor invatamantului, Ed. Poli-rom,1999.

23.Ungureanu, D., Educatie si curriculum, Ed. Eurostampa, Timisoara, 1999.

24.Vaideanu, G., Educatia la frontiera dintre milenii, colectia ,,Idei contemporane", Ed. Politica, Bucuresti, 1988.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Teoria curricumului
    • Pedagogie 1-66.doc
    • Pedagogie 194-279.doc
    • Pedagogie 66-194.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
10/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
3 fisiere
Pagini (total):
229 pagini
Imagini extrase:
229 imagini
Nr cuvinte:
104 625 cuvinte
Nr caractere:
589 484 caractere
Marime:
1.36MB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Psihopedagogie
Tag-uri:
Pedagogie, curriculum, sistem educativ
Predat:
la facultate
Materie:
Psihopedagogie
Sus!