Aceasta lucrare are destinatia expresa de a constitui suport de curs pentru studentii specializarii Psihologie. Din acest motiv ne-am concentrat eforturile pentru surprinderea aspectelor psihologice in abordarea persoanelor cu dizabilitati sau alte nevoi speciale. Astfel cititorii vor remarca aici aspecte ce vizeaza terminologia specifica domeniului, evaluarea psihologica, structurarea personalitatii persoanelor cu dizabilitati, etiologie, forme, simptomatologie si specificul compensarii diferitelor forme de deficiente sau tulburari.
Structura cartii respecta programa analitica a cursului. Nuantarea tematicii si elementele cu caracter aplicativ se va realiza in cadrul activitatilor de seminar.
In ceea ce priveste continutul cartii, acesta este in conformitate cu ceea ce se realizeaza si la alte universitati din tara. Trebuie sa mentionam ca sursele principale de informatie reprezinta lucrarile publicate de-a lungul anilor de catre fosti si actuali profesori ai Universitati din Bucuresti, Facultatea de Psihologie si Stiintele Educatiei, Catedra de Psihopedagogie speciala. Acest lucru se datoreaza evident faptului ca ne-au format in acest spirit stiintific fie prin faptul ca ne-au fost sau ne sunt profesori, colegi, colaboratori in activitati de cercetare si prieteni.
Subliniem deosebita contributie in plan stiintific si didactic a Domnului Prof. univ. dr. EMIL VERZA care ne-a inspirat si ne inspira in continuare activitatea. Remarcam si contributia consistenta a regretatilor profesori Mircea Stefan si Ilie Stanica si a actualilor profesori: Prof. univ. dr. Gheorghe Radu, Conf. Univ. dr. Doru Vlad Popovici, Conf. Univ. dr. Mariana Popa, Conf. Univ. dr. Anca Rozorea, Conf. Univ. dr. Florin Emil Verza s.a.
Recomandam cititorilor sa consulte bibliografia recomandata pentru a completa informatia cuprinsa in aceasta carte. Speram ca prin aceste demersuri sa reusiti sa surprindeti importanta si necesitatea cunoasterii, educarii si compensarii dizabilitatilor. Daca insa nu v-am convins, va mai recomandam sa mergeti in institutii de educatie, terapie sau ocrotire a persoanelor cu diferite dizabilitati si chiar sa purtati cel putin o discutie cu parintii acestor copii. O sa descoperiti ca atat persoanele cu dizabilitati cat si parintii lor asteapta in primul rand respect si competenta profesionala din partea diversilor specialisti (psihologi, psihopedagogi, pedagogi, medici, asistenti sociali, etc.) cuprinsi in procesul instructiv - educativ - terapeutic.
Speram ca aceasta carte va constitui un reper semnificativ in formarea dumneavoastra ca viitori specialisti.
Autorii
CAPITOLUL I
OBIECTUL SI DOMENIUL
PSIHOPEDAGOGIEI SPECIALE
1. LOCUL SI ROLUL PSIHOPEDAGOGIEI SPECIALE IN CADRUL STIINTELOR PSIHOPEDAGOGICE
Psihopedagogia speciala a aparut ca o necesitate sociala de a sintetiza, dezvolta, nuanta si adapta experienta altor stiinte (psihologie, pedagogie, medicina, sociologie, etc.) in vederea explicarii dezvoltarii persoanelor cu nevoi speciale (mai ales a celor cu dizabilitati) pentru a se realiza adaptarea scolara, profesionala si sociala avand ca reper permanent cresterea calitatii vietii tuturor membrilor societatii.
Astfel, Psihopedagogia speciala devine o stiinta interdisciplinara, aflata la intersectia mai multor stiinte, dupa cum reise si din definitiile propuse de-a lungul timpului:
"Psihopedagogia speciala sau defectologia este o stiinta ce se ocupa de persoanele handicapate, de studiul particularitatilor psihice, de instructia si educatia lor, de evolutia si dezvoltarea lor psihica, de modalitatile corectiv-recuperative, pentru valorificarea potentialului uman existent si formarea personalitatii acestora, in vederea integrarii socio-profesionale cat mai adecvata".
(E. Verza, 1995)
"Psihopedagogia speciala este o stiinta de sinteza, care utilizeaza informatiile complexe furnizate de medicina (pediatrie, neurologie infantila, oftalmologie, otolaringologie, audiologie, ortopedie, igiena, etc.), psihologie (cu toate ramurile ei), pedagogie, sociologie, stiinte juridice, in studierea dinamica a personalitatii tuturor formelor de handicap prin deficienta si inadaptare ".
(C-tin Paunescu, I. Musu, 1997)
Scopul psihopedagogiei speciale este elucidarea cauzelor si a formelor de manifestare a anomaliilor prezente in dezvoltarea persoanelor (considerate cu nevoi speciale), stimularea proceselor compensatorii si fundamentarea interventiei educativ-terapeutice.
Psihopedagogia speciala ar fi, dupa unii autori, denumirea "imblanzita" a vechiului termen de "defectologie".
"Defectologia (lat. "defectus" = lipsa, defect, deficienta si grec. "logos" = stiinta, teorie) este o disciplina in sistemul stiintelor pedagogice, care se ocupa de legitatile dezvoltarii persoanelor deficiente, in cadrul teoriei si practicii instruirii, educarii si integrarii sociale, respectiv al readaptarii sociale si personale a deficientilor."
(Walter Roth, 1979)
Defectologia este "stiinta care studiaza legitatile dezvoltarii, educatiei si instruirii copiilor deficienti", mentionand ca "prin natura sa, este o disciplina sintetica, interdisciplinara, deoarece se afla la intersectia mai multor directii de cercetare stiintifica, psihologie, medicina, sociologie." (Valer Mare, 1989)
La recomandarile forurilor internationale s-a renuntat (mai ales in documente oficiale) la expresiile considerate "dure" pentru persoanele sau familiile persoanelor cu handicap de "defect", "deficienta", "defectologie".
In concluzie, psihopedagogia speciala este o stiinta interdisciplinara la confluenta dintre psihologie, pedagogie, medicina si sociologie, care se ocupa de cunoasterea sistemului psihic al persoanelor considerate anormale sau neadaptate / inadaptate pentru a intreprinde actiuni cu caracter formativ (educativ sau reeducativ) si corectiv - terapeutic pentru o insertie / reinsertie psihosociala eficienta.
Prin extensie, psihopedagogia speciala este stiinta cunoasterii si normalizarii persoanelor cu nevoi speciale.
Simplificand la maxim definitia psihopedagogiei speciale si plecand de la etimologia sintagmei ,,psiho-pedagogie speciala" dar si a caracterului aplicativ, rezulta ca:
Psihopedagogia speciala este stiinta cunoasterii dezvoltarii psihice (psihologie speciala) pentru a se realiza educatia terapeutica (pedagogie speciala) adaptata prezentei si manifestarii unei forme de dizabilitate.
Domeniul (ramurile) Psihopedagogiei speciale:
- psihopedagogia deficientilor de intelect
- psihopedagogia deficientilor de auz
1Buica, C.B. (2004),,,Bazele defectologiei", Bucuresti, Ed. Aramis
2Carantina, D. (1998),,,Integrarea scolara a copilului cu handicap fizic", in Verza, E., Paun, E. (1998), ,,Educatia integrata a copiilor cu handicap", Iasi, Ed. POLIROM
3Popovici, D.V. (1998),,,Elevi cu tulburari de invatare", in Verza, E., Paun, E. (1998), ,,Educatia integrata a copiilor cu handicap", Iasi, Ed. POLIROM
4Radu Gh., Popovici, D.V. (1998),,,Tulburarile de dezvoltare la copii si problematica integrarii lor scolare", in Verza, E., Paun, E. (1998), ,,Educatia integrata a copiilor cu handicap", Iasi, Ed. POLIROM
5Radu, Gh.
(1998),,,Evaluarea copiilor cu cerinte educative speciale", in Verza, E., Paun, E. (1998), ,,Educatia integrata a copiilor cu handicap", Iasi, Ed. POLIROM
6Radu, Gh.
(1999),,,Psihopedagogia dezvoltarii scolarilor cu handicap", Bucuresti, E.D.P.
7Radu, Gh.
(2000),,,Psihopedagogia scolarilor cu handicap mintal", Bucuresti, Ed. Pro Humanitate
8Radu, Gh.
(2002),,,Psihologie scolara pentru invatamantul special si integrat - sinteze", Bucuresti, Ed. Fundatiei Humanitas
9Rozorea, Anca, (2003),,,Deficientele senzoriale din perspectiva psihopedagogiei speciale - Psihopedagogia deficientilor de vedere - vol. I", Constanta, Ed. Ex Ponto
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.