Vârsta preșcolară

Previzualizare curs:

Extras din curs:

CARACTERIZAREA DEZVOLTARII PSIHICE A COPILULUI ANTEPRESCOLAR (1-3 ani)

Caracteristicile generale ale stadiului

Ceea ce domina acest stadiu este nevoia imperios resimtita de copil de a se afirma, de a se realiza conform cu propriile sale posibilitati. Instrumentele psihice prin care isi satisface nevoia de independenta sunt: mersul, vorbire, simbolismul.

Copilul face progrese notabile in procesul socializarii, mai ales in integrarea in familie, acomodandu-se stilului si orarului de viata al acesteia.

EVOLUTIA SOMATO-FIZIOLOGICA

-Ritmul de crestere este intens, greutatea creste cu aproximativ 4,5 kg, iar talia cu circa 18 cm.

-Configuratia creierului seamana cu a adultului. Circumvolutiunile se adancesc, iar corelatia dintre diferite zone determina aparitia primelor stereotipuri dinamice (motor, verbal etc.)

Nervozitatea lui inregistreaza cote ridicate, fiind intretinuta de multe cauze: eruptii dentare, diverse maladii, privarea copilului de miscarea in aer liber.

Dezvoltarea motricitatii.

La aceasta varsta copilul este foarte activ, achizitii importante sunt mersul si perfectionarea miscarilor mainii.

Ucenicia mersului reclama din partea parintilor respectarea unor exigente simple; sa-i lase nevoia de a experimenta; sa-i ia din cale tot ce ar i-ar putea primejdui securitatea; cand copilul ramane singur,nesupraveghiat, sa fie plasat intr-un tarc, unde sa i se ofere

jucarii si obiecte uzuale de tot felul, dar numai lucruri nepericuloase.

Referitor la perfectionarea mainilor, se constata un activism remarcabil. Dupa 2ani poate sa deseneze, coloreze, manuieste butoanele aparatelor casnice, demonteaza orice obiect. Copilul isi perfectioneaza miscarile si prin imitatia activa a adultului

DEZVOLTAREA PSIHOLOGICA

-Pe plan senzorial

Senzatiile tactile trec treptat sub controlul celor vizuale si auditive

Vizual: receptiv la figurile colorate, apoi si la cele necolorate.

Auditiv: la 2ani manifesta sensibilitate fata de muzica, fata de ritmul muzicii. Dragostea si deschiderea parintilor fata de muzica este o conditie indispensabila pentru dezvoltarea interesului fata de acesta.

Gustul si mirosul se specializeaza, acesta se manifesta prin preferinte si aversiuni alimentare

Cooperarea mai buna dintre analizatori (vizual, tactil, kinestezic) contribuie la optimizarea aprecierii de catre copil a dimensiunilor

Reprezentarile

In prima copilarie au un pronuntat caracter intuitiv concret si apar involuntar, treptat ele se perfectioneaza si pregatesc terenul propice pentru operatiile de abstractizare si generalizare specifice gandiri.

Pe plan intelectual

Memoria, are un caracter involuntar, mecanic si afectogen, se bazeaza mai ales pe asociatii de contiguitate.

Imaginatia se exerseaza cu ocazia micilor povestiri. Intrucat, granitele dintre real si fantastic sunt extrem de flexibile, confuzia dintre cele doua planuri este frecventa.

Limbajul

Prin mers copilul cucereste spatiul locomotor, prin limbaj cucereste spatiul social.

Intrucat copilul intelege ca fiecare obiect are un nume si pentru ca doreste sa se faca inteles, el incepe o adevarata ,,vanatoare de cuvinte"

Progresul copilului in dobandirea si dezvoltarea limbajului se bazeaza pe aparitia functiei simbolice, ce va influenta intreaga sa existenta psihica.

In esenta, simbolizarea se refera la capacitatea individului de a reprezenta realul (adica semnificatul) prin altceva ( adica printr-un semnificant)

Omul opereaza in general prin mai multe tipuri de semnificatii, printre care simbolul si semnul sunt cele mai importante.

Simbolul, este un semnificant care mai pastreaza o anumita asemanare cu realitatea, iar semnul nu presupune nici un fel de asemanare cu realitatea, el este ales prin conventie, de ex. o insigna, un drapel etc.

La inceput capacitatea de intelegere lingvistica este superioara exprimarii verbale propriu-zise. Treptat intreaga experienta a copilului se verbalizeaza.

Debitul verbal este intr-o permanenta ascensiune La un an foloseste onomatopee, la 1an si jumatate apare vorbirea in propozitii, iar la 2 ani se organizeaza structura gramaticala.

Initial, domina substantivele si adjectivele, mai putin verbele.

La 3 ani copilul insumeaza aproximativ 1100 de cuvinte.

Pe la 2 ani debuteaza o intensa perioada interogativa

Desi copilul progreseaza sub aspectul pronuntiei, sunt frecvente unele disfunctionalitati.

Gandirea

Conform teoriei lui Piaget, debuteaza inteligenta intuitiva (preoperatorii), care se extinde pana la aproximativ 7ani. Este o inteligenta practica, prelogica, se bazeaza pe mecanismul intuitiei

Gandirea simbolica preconceptuala , se extinde pana la 4 ani.

Rezolvarea problemelor se bazeaza pe manuirea obiectelor concrete, iar confruntarea cu o chestiune abstracta ii creeaza evidente dificultati pe care incearca sa le rezolve.

Exemplu: La 1 an copilul priveste un obiect aflat pe dulap si nu stie sa-l ia, la un an si jumatate apeleaza la un scaun sau se foloseste du un bat. Dupa 2 ani, daca nu este lasat de parinti sa intre in posesia obiectului respectiv, asteapta noaptea sau o perioada in care adultii absenteaza si isi satisface dorinta.

O nota distinctiva a gandirii preoperationale (Piajet) este caracterul egocentric (centrarea pe sine, adica abordarea lumii dintr-un unghi foarte personal de vedere)

La varsta de 3 ani, gandirea preconceptuala inregistreaza un salt evident, el formeaza propozitii cu subiect si predicat. Copilul este capabil de grupari ceea ce presupune

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Varsta prescolara.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
7/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
5 pagini
Imagini extrase:
5 imagini
Nr cuvinte:
2 462 cuvinte
Nr caractere:
12 487 caractere
Marime:
17.88KB (arhivat)
Publicat de:
NNT 2 P.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Psihologie
Predat:
la facultate
Materie:
Psihologie
Sus!