Obiectivele cursului
Cursul îsi propune să furnizeze studenţilor noţiunile teoretice si cunostinţele
metodologice fundamentale în domeniul testării psihologice, cunoasterea si înţelegerea
specificului testării psihologice a aptitudinilor si a inteligenţei. Obiectivele cursului
vizează: dezvoltarea abilităţilor de operaţionalizare a conceptelor de bază utilizate în
testarea psihologică; familiarizarea studenţilor cu principalele instrumente
psihodiagnostice utilizate în testarea psihologică a aptitudinilor; cunoasterea principalelor
teste de evaluare a aptitudinilor cognitive, a aptitudinilor mnezice si a aptitudinilor
creative; formarea deprinderilor de lucru cu testele psihologice si dezvoltarea abilităţilor
de evaluare psihologică.
2
Conţinutul cursului
Tema I. TESTAREA PSIHOLOGICĂ. FUNCŢIILE TESTĂRII PSIHOLOGICE
Testarea psihologică este o activitate complexă de investigare a individului,
realizată prin intermediul instrumentelor psihodiagnostice (teste, chestionare), în scopul
cunoasterii caracteristicilor sale psihice definitorii.
Obiectivele testării psihologice vizează două domenii importante:
1. Evaluarea aptitudinilor - măsurarea proceselor psihice senzoriale si cognitive,
respectiv, cunoasterea nivelului lor de dezvoltare si funcţionare.
2. Evaluarea trăsăturilor de personalitate - cunoasterea structurii personalităţii si
stabilirea profilului psihologic.
Testele psihologice constituie o bază metodologică importantă pentru studierea
comportamentului si psihicului uman. Oricare dintre dimensiunile vieţii psihice sau dintre
componentele sistemului psihic uman ( SPU) poate constitui obiectul testării psihologice:
- procesele psihice senzoriale (senzaţii, percepţii, reprezentări);
- procesele psihice cognitive (gândire, memorie, imaginaţie);
- procesele stimulator-energizante ( motivaţie, afectivitate);
- procesele reglatoare ( limbajul, atenţia, voinţa);
- dimensiunile personalităţii (factorii de personalitate, trăsăturile caracteriale sau
temperamentale etc.).
În sens restrâns, prin testare psihologică se înţelege administrarea de teste în
scopul evaluării si diagnozei psihice a individului. În sens larg, testarea psihologică
desemnează un demers psihodiagnostic complex, care se bazează pe un ansamblu de
strategii si tehnici (testul psihologic, observaţia, interviul, analiza produselor activităţii)
utilizate pentru cunoasterea si evaluarea condiţiei psihologice a individului. După
Minulescu (2003, p.10), psihodiagnoza este activitatea specifică în care examinatorul
foloseste diferite tipuri de instrumente pentru a obţine informaţii valide despre structura,
dinamica psihică si personalitatea unei persoane.
3
În literatura de specialitate sunt enumerate si descrise funcţii multiple ale testării
psihologice. Minulescu (2003, p.27) identifică nouă funcţii ale psihodiagnozei:
1. evaluarea trăsăturilor si capacităţilor psihice individuale;
2. evidenţierea cauzelor care au condus spre o anume realitate psihică prezentă, în
special în cazul disfuncţiilor sau tulburărilor psihice;
3. prognoza (funcţia prognostică), respectiv, anticiparea evoluţiei probabile a
comportamentului persoanei;
4. evidenţierea cazurilor de abatere, în sens pozitiv sau negativ, de la o normă
(etalon) de dezvoltare psiho-comportamentală;
5. validarea (demonstrarea funcţionalităţii) programelor de învăţare si formare;
6. formarea unor capacităţi de cunoastere si autocunoastere;
7. utilizarea psihodiagnozei în deciziile din domeniul consilierii si orientării
vocaţionale;
8. sprijinul deciziilor în demersul din psihoterapie, asistenţă, consultanţă
psihologică;
9. verificarea unor ipoteze stiinţifice, utilizarea testelor, ca instrumente de
cercetare, în cadrul experimentelor stiinţifice.
Ne vom referi în cele ce urmează la trei funcţii mai relevante ale testării
psihologice: a). funcţia evaluativă; b). funcţia decizională; si c). funcţia de verificare a
ipotezelor stiinţifice.
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.