Stadiile dezvoltării psihice

Previzualizare curs:

Extras din curs:

Psihologia varstelor analizeaza longitudinal si vertical fiinta umana in contextul existentei sale sociale, a modificarilor psiho-fizice ce se produc sub influenta conditiilor de mediu, a educatiei, a culturii, a statusurilor si rolurilor sociale pe care le indeplineste.

Perioadele de varsta in care tabloul psihocomportamental este relativ asemanator la toti copiii au fost denumite stadii ale dezvoltarii, ce se succed unele dupa altele. De aceea o caracteristica majora a dezvoltarii psihice este stadialitatea ei.

In mod real, omul are trei virste:

-virsta cronologica ('de pe buletin', cea mai putin importanta),

-virsta biologica (ce indica gradul de functionare a sistemelor sale fiziologice : organe, glande, sisteme s.a.) si

-virsta psihologica (ce indica experienta subiectiva, personala a cit de tinar sau batrin te simti).

Poti avea cronologic 40 de ani dar corpul fizic sa functioneze din punct de vedere biologic la fel ca al unei persoane de 30 de ani, cu o stare de sanatate buna.

Stadiul de varsta nu este identic si nici nu se suprapune cu stadiile dezvoltarii ale diverselor procese psihice. Un stadiu de varsta poate cuprinde aspecte ce tin de doua stadii de dezvoltarediferite ale acelorasi procesualitati psihice. (ex. gandirea scolarului opereaza atat cu elemente concrete, situative cat si cu cele logice).

Varsta cronologica nu corespunde cu varsta biologica si nici cu cea psihica.

U.Schiopu si E.Verza propun urmatoarele 3 cicluri mari ale vietii (ciclurile dezvoltarii psihice) cu substadiile implicate:

CICLUL VIETIISUBSTADII

0. PRENATAL-perioada embrionara

-perioada fetala precoce

-perioada fetala tardiva

1. COPILARIA

PUBERTATEA

ADOLESCENTA

(0-20 ani)-nasterea

-primul an de viata

-prima copilarie-perioada anteprescolara 1-3 ani

-a doua copilarie-perioada prescolara 3-6,7 ani

-a treia copilarie-perioada scolara mica 6-10 ani

-pubertatea (preadolescenta) (10-14 ani)

-adolescenta propriu-zisa 14-20 ani

-adolescenta prelungita (tineretea timpurie) 20-24 ani

2.Varstele adulte active

(20-65 ani)-tineretea timpurie 20-24 ani

-tineretea 25-35 ani

-varsta adulta precoce 35-44 ani

-varsta adulta mijlocie 45-55 ani

-varsta adulta tardiva 55-65 ani

3.Varstele de involutie

(65-90, ani)-perioada de trecere 66-70 ani

-perioada primei batraneti 70-80 ani

-perioada celei de a doua batraneti 80-90 ani

-perioada marii batraneti peste 90 ani

In precizarea reperelor psihogenetice ca posibilitati de explicare a dezvoltarii psihice, U. Schiopu propune trei criterii (in definirea stadiilor de dezvoltare):

-tipul fundamental de activitate: joc, invatare, munca - exprima directionarea si structurarea fortei energetice psihice pentru asimilarea de cunostinte, functionalitatea deprinderilor, abilitatilor cu tendinta de a fi integrate in trasaturi, insusiri de personalitate;

-tipul de relatii care pot fi obiectuale si sociale; exprima structura evolutiva sub raportul adaptarii si integrarii sociale;

-tipuri de contradictii dintre cerintele externe si cerinte subiective (dorinte, idealuri, aspiratii) ca si contradictiile dintre fiecare categorie si posibilitatile societatii de a le satisface. Alte categorii de contradictii sunt: opozitia dintre structurile psihice vechi si cele noi (deprinderi, sentimente, interese), dintre diferitele laturi si caracteristici ale personalitatii (aspiratii-posibilitati, afectivitate-inteligenta) ca si dintre constient si inconstient.

Aceste trei criterii se raporteaua la varsta cronologica.

Modul de operare a criteriilor in definirea stadiilor

STADIUL CRITERII

Stadiul sugarului:

0-1 an- activitatea fundamentala a individului: satisfacerea trebuintelor organice;

- relatiile sunt reprezentate de reflexele neconditionate: de aparare, alimentar, care-i permit copilului sa se adapteze la mediu;

- tipul de contradictii: dependenta totala fata de adult.

Stadiul anteprescolar:

1-3 ani- activitatea fundamentala: manipularea obiectelor, dar lipseste scopul constient;

- tipul de relatii: incepe elaborarea primelor reflexe conditionate (alimentar, igienic);

- tipul de contradictii: gradul de dependenta fata de adult scade; se dezvolta capacitatea de verbalizare si deplasare independenta.

Stadiul prescolar:

3 - 6,7ani- activitate fundamentala: jocul-activitate specific umana pentru ca este constienta; se desfasoara pe baza de reguli unanim acceptate, in joc copilul interpreteaza anumite roluri in conformitate cu care isi alege comportamentul adecvat;

- tipul de relatii: stabileste relatii sociale, devine o persoana cu statut social, are obligatii si drepturi: sa se trezeasca la anumite ore, sa se imbrace, are dreptul sa mearga la gradinita;

- tipul de contradictii: gradul de dependenta scade datorita constituirii constiintei de sine si cresterii caracterului critic al gandirii.

Stadiul scolarului mic

6,7-10,11 ani- activitatea fundamentala: invatarea impusa, dirijata din exterior;

- tipul de relatii: se extind relatiile sociale precum si obligatiile si drepturile;

- tipul de contradictii: gradul de dependenta este influentat de formarea unei conceptii proprii despre realitatea inconjuratoare.

Stadiul preadolescent

10-14 ani- activitate fundamentala: invatarea si independenta (isi permite sa nu-si faca toate temele, sa absenteze de la ore fara motive speciale;

- relatiile se diversifica depasind pragul scolii (in grupul sportiv, artistic,etc.)

- tipul de contradictii: este varsta marilor contradictii, se dezvolta constiinta de sine, doreste sa-si impuna opiniile dar nu reuseste intotdeauna pentru ca nu sunt bine conturate; contradictia intre generatii este necesara dar nu trebuie transformata in conflict.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Stadiile dezvoltarii psihice.docx
Alte informații:
Tipuri fișiere:
docx
Diacritice:
Da
Nota:
9/10 (1 voturi)
Anul redactarii:
2013
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
4 pagini
Imagini extrase:
4 imagini
Nr cuvinte:
2 352 cuvinte
Nr caractere:
12 357 caractere
Marime:
27.77KB (arhivat)
Publicat de:
Saveta Sanda Tudor
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Psihologie
Tag-uri:
dezvoltare, influente, psihologie
Predat:
la facultate , Moldova
Specializare:
Istorie, Stiinte ale educatiei
Materie:
Psihologie
An de studiu:
II
Sus!