Sectiunea "a cunoaste" din prezenta lucrare va sintetiza cele mai importante aspecte referitoare la ce
trebuie sa stii pentru a ameliora procesul educativ. Oferim in continuare cateva exemple generale:
- Trasaturile psihice ale unei persoane (personalitatea) pot fi determinate in mod stiintific cu ajutorul
unor instrumente specifice (teste, chestionare, etc.). Desi la prima vedere par inofensive, aceste
instrumente utilizate necorespunzator pot genera complicatii grave si neasteptate. Tocmai de aceea,
fiecare instrument este insotit de instructiuni care specifica, printre altele, si ce competente trebuie sa
detina persoanele care le utilizeaza. In fiecare unitate scolara exista consilierul psihologic, persoana
pe care profesorul poate sa o consulte atunci cand considera ca sunt aspecte care ii depasesc
competenta. Poti gasi detalii despre metodele de investigatie oferite de psihologie in cursul 2.
- Probabil ca ai observat, inclusiv in sistemul educational, axarea cu preponderenta pe dezvoltarea
proceselor psihice cognitive. Insa, asa cum un calculator nu poate functiona fara energie electrica, in
acelasi mod nici psihicul uman nu poate functiona fara energie psihica. Consultand schema sintetica a
psihicului ai observat ca rolul de declansare, reglare, sustinere si dirijare a energiei psihice nu este
indeplinit de procesele cognitive, ci de cele reglatorii. In acest sens, concepte precum inteligenta
emotionala, motivare sau vointa devin chiar mai importante decat cele de inteligenta sau rezolvarea
problemelor. Detalii in cursurile 7 si 8.
Referindu-ne la coordonatele generale care definesc psihologia educatiei putem surprinde urmatoarele
aspecte:
- Se afirma ca psihologia este o stiinta "cu trecut lung si istorie scurta" deoarece, pe de o parte, tentative
privind intelegerea si influentarea comportamentului au existat de la inceputurile umanitatii dar, pe de
alta parte, o abordare stiintifica a acestor aspecte este de natura recenta. Acesta este motivul pentru
care unele notiuni au un sens in limbajul curent si un cu totul alt sens in vocabularul psihologiei.
Prezentul curs se refera strict la cea de-a doua semnificatie. Pentru ca, daca vei intelege stiintific
termenii si delimitarile conceptuale, atunci stiintific vei aborda si actiunile educationale.
- Actul educational serveste, in ultima instanta, societatii care este in permanenta transformare. Astfel
idealul educational (trasaturile pe care societatea le cauta la o persoana si deci pe care sistemul
educational ar trebui sa le dezvolte) s-a modificat de-a lungul timpului. In societatea industriala, unde
productivitatea era pe primul plan, trasatura de baza a individului trebuia sa fie eficienta. In societatile
comuniste s-a pus accent pe dezvoltarea multilaterala in scopul perfectionarii in cat mai multe domenii.
La ora actuala, idealul educational cuprinde trasaturi precum creativitate si autonomie - o
personalitate adaptabila la societatea de tip informational.
Experimente stiintifice remarcabile, cu impact asupra domeniului, au fost surprinse si in prezenta lucrare.
Ele vor fi evidentiate prin includerea in casete precum cea care urmeaza.
Testul Turing - este calculatorul inteligent?
Procesele psihice sunt grupate in jurul conceptului de informatie. Psihicul nu este singurul sistem capabil de a utiliza
informatia. Calculatoarele electronice sunt un exemplu in acest sens. Apare intrebarea fireasca daca un sistem
electronic de calcul poate sa ajunga la nivelul omului din punct de vedere al capacitatii de a prelucra informatia.
Matematicianul britanic Alan Turing a propus un test pe care, daca un sistem informatic il rezolva, el poate fi numit
inteligent.
Conform acestui test, un om va interactiona impersonal cu sistemul (de exemplu prin intermediul unui monitor si a
unei tastaturi) si va incerca prin intrebari succesive sa-si dea seama daca interactioneaza cu o masina sau cu un alt
om. Pana la ora actuala nici un sistem de calcul nu a reusit sa-si convinga interlocutorul ca este om si deci nu poate
fi considerat inteligent (in sens Turing). Calculatorul intalneste probleme deosebite in simularea proceselor psihice
umane si, in special, a imaginatiei, afectivitatii, motivatiei si vointei.
9
a modifica
Pe parcursul prezentei lucrari, in sectiunea "a modifica" vei descoperi cele mai importante raspunsuri la
intrebarile ce, cat, cand si cum se poate schimba raportandu-ne la variabilele invatarii. Raspunsurile
oferite nu sunt insa nici unice si nici suficiente. Unicitatea se opune diversitatii umane iar suficienta se
opune permanentei evolutii a domeniului. Mai mult, conform psihologului E. Thorndike, psihologia
educatiei este o combinatie intre stiinta psihologica si arta educatiei. Daca stiinta poate fi incadrata in
reguli, arta nu accepta decat partial asemenea constrangeri.
Un exemplu general privind modificabilitatea personalitatii este prezentat in continuare:
- In cadrul temperamentului au fost grupate acele insusiri determinate nativ (genetic) ale psihicului. Prin
urmare, ele nu pot fi modificate prin educatie si trebuie sa le acceptam asa cum sunt. Un elev energic va
ramane astfel indiferent de metodele folosite, la fel cum si un elev retras (introvertit) isi va pastra aceasta
trasatura. Aceste limite naturale obliga profesorul sa-si adapteze demersul educational la temperamentul
fiecarui elev in parte.
- La polul opus se afla insusirile caracteriale, care se considera a fi determinate de factorii mediu si
educatie. De aceea profesorul trebuie sa urmareasca dezvoltarea onestitatii, altruismului, curajului si sa
combata minciuna, ipocrizia, egoismul.
- Intre "rigiditatea" temperamentului si "flexibilitatea" caracterului se afla aptitudinile. Inteligenta,
aptitudinile muzicale, spiritul de observatie se considera a fi partial innascute, partial dezvoltabile. Cadrul
didactic are rolul de a identifica componentele innascute si a le cultiva corespunzator.
- Pentru a sublinia forta pe care o are educatia in modelarea personalitatii, afirmam ca, desi insusirile
temperamentale mai putin dorite nu pot fi modificate, ele pot fi "mascate" de trasaturi caracteriale
corespunzatoare. Considerand impulsivitatea ca trasatura temperamentala, nativa, efectul ei poate fi
minimizat prin dezvoltarea autocontrolului (detalii privind personalitatea se gasesc in cursurile 3, 6 si 7).
- Foarte important este si momentul in care se incearca schimbarea unor trasaturi, fiecare avand o
perioada de optima maleabilitate. Asa, de exemplu, anumite achizitii au loc doar in anii anteriori
scolaritatii, rolul familiei fiind considerat esential. Cunoasterea acestor aspecte permite dirijarea actiunii
educative diferentiat pentru fiecare varsta in parte (detalii in cursurile 4 si 5).
La nivelul proceselor psihice, modificabilitatea este strans legata de timpul de actiune a stimulului
educational. De exemplu, se poate afirma ca este nevoie de un timp mai scurt pentru a modifica procesele
cognitive decat pe cele reglatorii. Profesorul nu-si poate propune la o lectie modificarea calitatilor vointei
dar isi poate propune imbunatatirea caracteristicilor imaginatiei (detalii in cursul 13).
In incheierea acestei sectiuni, dorim sa subliniem rolul de model al profesorului pentru elevii sai.
Prin simpla sa prezenta in fata clasei, cadrul didactic isi pune amprenta intr-un mod pozitiv sau
negativ, constientizat sau nu asupra personalitatii elevilor (detalii in cursul 14). Deoarece nu putem sa
nu modificam, depinde doar de noi, cadrele didactice, sa orientam schimbarea in directia buna.
1. Cosmovici, A., Psihologia simtului comun si relatiile interpersonale, in A. Neculau, Psihologia sociala Aspecte
contemporane, Editura Polirom, Iasi, 1996, pp. 206-222 - o prezentare generoasa a problematicii
psihologiei simtului comun.
2. Cosmovici, A., Iacob, L., Psihologie scolara, Editura Polirom, Iasi, 1998, pp. 15-24 - o argumentare
convingatoare cu privire la necesitatea studierii psihologiei educatiei.
3. http://chiron.valdosta.edu/whuitt - o abordare riguroasa a procesului educativ din perspectiva
variabilelor invatarii
4. Vrabie, D., Stir, C., Psihologia educatiei, Editura Sinteze, Galati, 2003, pp. 5-19 - capitol dedicat unei
discutii larg documentate cu privire la obiectul si problematica psihologiei educatiei.
5. Zlate, M., Introducere in psihologie, Editura ,,Sansa", Bucuresti, pp. 13-22 - probleme ale definirii
psihologiei, 1994, pp. 53-92 - dezvoltari teoretice cu privire la psihicul ca obiect de studiu al
psihologie
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.