Psihologia vârstelor II

Previzualizare curs:

Extras din curs:

1. Consideratiile generale privind abordarea varstei adulte in lucrarile de psihologiei

In 1953 Sprangler - o psihologiea a adultului nu exista pana azi si este putin probabil sa apara acum.

J. R. Kidd - ignoranta abunda in ceea ce priveste psihologia si invatarea la adulti.

Roger Muchielli - Metodele active in invatarea adultului.

Hans Lowe face o indentificare a cauzelor pentru care nu a fost abordata:

a) Cauze practice:

- Lipsa de mobiluri concrete pentru a cerceta varstele adulte ( corectii privind inutilitatea acestei cercetari )

- Dificultatile de a organiza studii experimentale cu adultii in comparatie cu copii

- Atitudinea de preintampinare si rezerva a adultului

- Extraordinara eterogenitatea a adultului ( evantaiul mai mare de evenimente care il caracterizeaza )

b) Cauze teoretice:

Organizarea acestor cauze se afla in conceptia despre dezvoltarea omului adult. Chiar pedagogii si psihologii importanti ( W Jones ) considerau ca adultul este sub aspectul fizic si psihologic o fiinta finita ( J. R. Kidd ).

Ch. Deirer - Cursul vietii umane ca problema pedagogica.

Moers - Perioadele dezvoltarii varstei umane.

Argumente:

- Hans Tomae ( Tratat de psihologie - 12 volume ) - ia pozitie impotriva celor ce considera ineficienta studiului adultului. Aceasta conceptie consta in convingerea ca omul de 20 de ani in fond ar fi deja format deci nu s-ar mai dezvolta. Adultul ar devenii astfel numai un obiect al cercetarii cu privire la variantele sale individuale si tipologice nu insa si cu privire la mutatiile si schimbarile asemanatoare celor care caracterizeaza calea de copil la adult.

- Se datoreaza teoriilor psihanalitice prin teza lor fundamentala privind importanta primilor ani de viata pentru intreaga dezvoltare ulterioara. ( Freud - " adeseori la 4 -5 ani este deja format " ).

- Se refera la tendintele de a caracteriza adultul in comparatie cu copii ( adultul este un copil mare )

Concluzie ( Karl Jaspers - s-au comparat intre ele diferitele etape de varsta )

Concluzii:

- In ciuda acestor puncte de vedere s-a demonstrat atat teoretic cat si experimental ca perioada adulta cunoaste mari transformari chiar daca uneori ele nu sunt la fel de spectaculoase ca in perioada anterioara.

- Educatia adultului nu poate fi separata de problemele invatarii la adulti. Acest concept trebuie privit printr-o perspectiva mult mai flexibila si mai larga, atat ca schmbari intelectuale cat si schmbari de atitudini si priceperi. In perioada maturizarii omul invata succesiv un sir de roluri evolutive care trebuie studiate.

Roluri evolutive:

- Devine independent

- Gaseste si mentine mijloace de existenta

- Cauta si-si gaseste partenerul de viata

- Invata sa convietuiasca cu partenerul

- Devine parinte si-si indeplineste rolul de parinte

- Interactioneaza cu comunitatea si societatea

- Isi largeste rolurile cetatenesti

- Accepta modificari in relatiile cu parintii si copii

- Se pregateste pentru pensie

- Obtine satisfactii la batranete

- Se pregateste pentru moarte

- Constatandu-se posibilitatile de invatare a adultilor se folosesc ca argumente in mod frecvent miturile cu privire la invatare care au limitat cercetarile de psihologie a adultilor.

J. R. Kidd: ( 7 mituri

Mituri:

- Nu poti schimba natura umana

- Cainele batran nu poate fi dersat

1928 - Invatarea la adulti ( Thorndike ) - Prima lovitura

Bibliografie:

1. Sion, Gratiela, Psihologia varstelor, Editura Fundatiei Romania de Maine, Bucuresti, 2003.

2. Verza, Emil, Psihologia varstelor, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1981.

3. Cretu, Tinca, Psihologia varstelor, Editura Departamentului de Invatamant deschis la Distanta, Universitatea Bucuresti, 2001.

4. Schiopu, U., Verza, E., - Adolescenta - personalitate si limbaj, Editura stiintifica si Enciclopedica, Bucuresti, 1989

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Psihologia varstelor II.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Nu
Nota:
9.5/10 (2 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
18 pagini
Imagini extrase:
18 imagini
Nr cuvinte:
5 508 cuvinte
Nr caractere:
35 423 caractere
Marime:
39.29KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Psihologie
Tag-uri:
adulti, psihologie
Predat:
la facultate
Materie:
Psihologie
Sus!