Psihologia Stresului

Previzualizare curs:

Cuprins curs:

Introducere ' ' ' 7
1. Repere istorice in studiul stresului ' , 9
' 2. Stresul: clarificari si delimitari conceptuale 11
3. Paradigme teoretico-experimentale in studiul stresului 1 5 |
3.1. Modelul fiziologic si teoria raspunsului 15
3.1.1. Modelul biologic al stresului al lui Hans Selye '! (sindromul general de adaptare) 15
3.1.2. Abordari moderne ale modelului fiziologic
al stresului 17
3.1.3. Reactiile la stres 18
3.1.4. Modelul patogen si consecintele stresului 20 !
3.2. Modelul cauzal si teoria stimulilor: ;' stresorii sau factorii de stres 21
3.3. Modelul interactional al stresului si
teoria tranzactionala 22
3.4. Rolul diferentelor individuale in studiul stresului 25
4. Psihodiagnoza si managementul stresului 27
4. l. Masurarea psihologica si
investigarea psihodiagnostica a stresului 27
4.2. Metode si instrumente de investigare
psihodiagnostica a stresului 28
4.3. Resurse de conduita antistres 30
5. Stresul socio-profesional (ocupational-organizational):
o provocare pentru secolul XXI 32
5.1. Fazele de dezvoltare si statutul curent al cercetarilor in
problematica stresului ocupational 34
5.2. Delimitari si clarificari conceptuale in definirea
si studiul stresului ocupational-organizational 37
5.2.1. Stresorii socio-profesionali 39
5.2.2. Efectele stresului ocupational-organizational 41
5.2.3. Perceptie 42
5.2.4. Interactiune 43
5.2.5. Tranzactie 43
5.2.6. Coping 44
5.2.7. Expresia emotionala 48
:! : 5.2.8. Variabile moderatoare/mediatoare
in procesul stresului 51
5.3. Discutii critice privind utilitatea si aplicarea/ testarea paradigmelor stresului ocupational (S.O.) 55
5.4. Metode de investigare psihodiagnostica
a stresului socioprofesional 64
5.4.1. Originea evaluarilor stresului in munca , 64
5.4.2. Masuratori comprehensive de tip ,,self-report"
ale stresorilor profesionali si evaluarea lor 65
5.4.3. Metode observationale de masurare a stresorilo
socioprofesionali 66
5.4.4. Metode de masurare de tip self-report a
strain-ului psihologic 67
5.4.5. Metode de masurare psihofiziologica
a strain-ului profesional 67
5.4.6. Probleme de actualitate implicate in
masurarea S.O 67
5.5. Managementul stresului ocupational:
statut curent si directii viitoare de cercetare 68
5.4.1. Strategii de interventie/ management al S.O.
Ia nivel individual vs. strategii de interventie/
management al S.O. la nivel organizational 70
5.4.2. Orientari si directii viitoare de cercetare 74
Bibliografie 79
Anexe

Extras din curs:

Viata moderna - prin imperfectiunile ei, asaltul informational, progresul tehnico-stiintific, cresterea exigentelor socio-profesionale si implicit diversificarea surselor de stres -solicita tot mai mult posibilitatile si resursele de adaptare ale omului.

in societatea actuala la inceput de secol XXI, stresul este perceput ca o problema curenta, - aproape de neevitat, cu care majoritatea persoanelor se confrunta zilnic, in mediul lor de munca sau extraprofesionai; pe de alta parte insa poate reprezenta si o experienta esentiala ti o provocare pentru schimbarea, dezvoltarea si performanta umana: depinde doar de noi cum o gestionam.

Consecintele raspunsului la stres pot fi distructive (distres: de ex. scaderea performantelor, insatisfactie, tulburari sau boli psihosomatice, de inima ;si chiar colaps si moarte);sau benefice (eustres: stare de bine si de sanatate robusta, asociata cu flexibilitate, adaptabilitate, toleranta si performanta inalta), j

Efectele stresului -pe termen scurt, mediu si iung asupra sanatatii fizice si mentale a persoanelor (reactiile de stres) si cumulat asupra organizatiilor (absenteism, fluctuatii de personal, ineficienta) -depind in mare masura -asa cum acrediteaza cercetarile recente- de:

- caracteristicile stresorilor (tipul si natura,-intensitatea si severitatea, momentul impactului si durata ac(iunii lor, noutatea si incertitudinea continute in situatia-stimul);

- modul particular de perceptie, prelucrare, mediere/ evaluare (de ex. acordarea semnificatiilor) si adaptare/ gestiune/ control (utilizarea resurselor personale si a mecanismelor de coping) al stifnulilor aversivi din mediu (intern si extern), care pot lua diferite forme;

- interactiunea dinamica dintre stresorii specifici si factorii relativ stabili/ predispozaitfi ai personalitatii umane (diferente individuale privind resursele la nivel fiziologic, emotional, cognitiv-corn por lamentai}.

Lucrarea isi propune o abordare interdisciplinara a problematicii stresului, furnizand o imagine sintetica asupra stadiului actual al cercetarilor, paradigmelor teoretico-experimentale, metodelor si instrumentelor de psihodiagnoza si management al stresului psihic, manifestat Ia nivele si sub forme diferite.

O atentie speciala este acordata stresului socio-profesional.

1. REPERE ISTORICE IN STUDIUL STRESULUI

Precursori ai teoriei stresului ii intalnim in antichitate, de cand dateaza primele observatii referitoare la adaptarea organismului la mediu: Hippocrate considera de exemplu, ca boala nu se reduce doar la suferinta/ tulburare (,,pathos"), ci implica si lupta organismului de a-si redobandi starea de echilibru (,,ponos"*).

Cu toate ca stresul este un concept de mare interes pentru psihologi, primele studii epidemiologice au fost intreprinse in medicina.

La inceputul secolului XX, medicii au incercat sa descrie relatia dintre anumite pattern-uri de personalitate si bolile subsecvente. Nu cu mult timp inainte, Claude Bernard propunea si sustinea (1878) ideea conform careia, organismul uman tinde si are capacitatea sa-si mentina constant mediul intern, in ciuda influentelor si schimbarilor survenite in exterior (datorita unor mecanisme dinamice de corectare si control al disfunctiilor survenite). Aceasta ipoteza a fost dezvoltata de fiziologul american Walter Cannon (1929, 1935, cit in Ross & Altmaier, 1994, p.1-2), care a introdus notiunea de homeostazie, care se refera la existenta unor mecanisme specifice de natura nervoasa, endocrina, enzimatica, fizico-chimica de protejare a organismului impotriva agentilor aversivi si de mentinere a unor caracteristici interne la valori relativ constante (temperatura, pH, nivelul sangvin de glucide, lipide, proteine, minerale etc.). Cannon a utilizat termenul de ,,stres" in legatura cu reactia autonoma a organismului, denumita ,,reactie de urgenta", care astazi este consacrata sub denumirea de reactie de lupta ] sau fuga (,,fight - flight reaction"). , - l- i i

Legatura dintre factorii externi si raspunsurile internei ale corpului, studiata de Wolf & Wolff's (1943; cit in Ross^&j Altmaier, 1994) a pus in evidenta faptul ca ^schimbarilej fiziologice survenite in activitatea secretorie gastrica j si tulburarile debitului sangvin sunt '- insotite de emotii variate; Munca lor de pionierat si-a gasit; aplicare in studiul stiintific modern al bolilor psihosomatice

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Psihologia Stresului.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
9/10 (3 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
96 pagini
Imagini extrase:
96 imagini
Nr cuvinte:
28 063 cuvinte
Nr caractere:
171 505 caractere
Marime:
140.95KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Psihologie
Tag-uri:
psihologie, stres, tulburari
Predat:
la facultate
Materie:
Psihologie
Sus!