Evaluarea Resurselor Umane

Previzualizare curs:

Cuprins curs:

Capitolul 1
TEST, TESTARE SI EVALUARE PSIHOLOGICA
Capitolul 2
MASURAREA PSIHOLOGICA PRIN TESTE ÎN MEDIU INDUSTRIAL SI ORGANIZATIONAL
Repere în testarea si evaluarea organizationala
Extensia si impactul testarii personalului în organizatii
Predictori si predictia performantelor
Informatii biografice
Interviul de selectie
Proba de lucru si testele situationale
Capitolul 3
TESTAREA INTELIGENTEI
Definitii ale inteligentei
Teorii ale inteligentei
Scala de inteligenta Wechsler pentru adulti (WAIS)
Matricile Progresive Raven
Matricile Progresive Standard
Manuale teste
Testul Bonnardel 53 (B. 53)
Testul Domino 70 (D. 70)
Testul de reprezentari spatiale Bonnardel 22 (B. 22)
Inventarul de personalitate Freiburg (FPI)

Extras din curs:

CAPITOLUL 1

TEST, TESTARE SI EVALUARE PSIHOLOGICA

În zilele noastre, oricine poate sa ne dea unele relatii mai mult sau mai putin complete despre ceea ce este un “test psihologic” si o “testare psihologica”. Testele, psihologice sau de cunostinte, sunt utilizate peste tot în lume în scop de consiliere, selectie si repartitie (clasificare) profesionala sau scolara. Frecvent, ocuparea unui loc de munca presupune, pe lânga sustinerea unui examen de cunostinte, si efectuarea unui examen psihologic. Uneori, anumite posturi de munca, cum este de pilda cel de impiegat de miscare sau mecanic de locomotiva, din domeniul feroviar, cel de operator la o centrala electrica nucleara, operator radar la un aeroport etc., unde riscul de accidentare si responsabilitatile sunt mari, necesita examene psihologice periodice. Testul este un instrument al metodei experimentale, folosit cu precadere în investigatiile cu caracter aplicativ ale psihologiei (testul psihologic), pedagogiei (testul pedagogic, testul scolar sau docimologic), sociologiei (testul sociometric) si biologiei (testul fiziologic). Testele, în general, sunt folosite în scopul luarii unor decizii. Ele au un impact puternic asupra unei palete largi de decizii din diferite domenii ale activitatii umane. În locuri de munca, cum sunt de exemplu cele din serviciile militare sau politienesti, testele psihologice sunt cele mai potrivite tehnici pentru a face selectii si pentru a lua diferite decizii de clasificare sau de repartitie a personalului la diferite departamente ori grupuri de lucru. Un aspect important al examenelor psihologice, adesea neglijat chiar de specialisti, este acela ca ele pot afecta cariere profesionale, în bine sau rau, Ca ele reprezinta o confruntare care poate lasa urme adânci în viata unui om (ex. admiterea la scoala de soferi, un concurs pentru ocuparea unui post de munca, examenul psihologic cu un obiectiv clinic etc.). Experienta ne-a relevat faptul ca si dupa 20 de ani, persoanele testate psihologic îsi amintesc rezultatele obtinute si discutia cu psihologul (Campbell, 1974).

Diletantismul si amatorismul în domeniul utilizarii testelor si al proiectarii examinarilor psihologice sunt periculoase. Se considera gresit ca cine poseda accidental un test cumparat sau unul copiat dintr-o revista poate sa-l si utilizeze pentru a lua decizii pe baza lui. Adesea etichete ca “test de memorie”, “test de inteligenta” sau “test de atentie” sunt înselatoare. Iata de ce obiectul fundamental al acestei lucrari este sa ofere un cadru stiintific unui domeniu care, de-a lungul timpului, a cunoscut ascensiuni si declinuri, a creat entuziasm si deceptii, dar care a supravietuit, renascând în formule noi. Psihodiagnoza, indiferent în ce domeniu este ea aplicata, este unul din principalele mijloace de interventie ale psihologului, testul psihologic fiind inclus între alte tehnici prin care aceasta se poate realiza.

Obiectivele principale ale lucrarii de fata sunt:

- sa puncteze un cadru teoretic stiintific cu privire la utilizarea testelor si a examenului psihologic în domeniul industrial si militar;

- sa ofere cunostintele de baza necesare construirii de teste, aplicarii, evaluarii si interpretarii lor într-un cadru de actiune strict stiintific;

- sa prezinte un pachet de teste psihologice pe care psihologii sa le poata utiliza în contextul în care subiectii sunt adolescenti sau adulti.

Ne-am orientat pe problematicile psihodiagnosticului modern, facând abstractie de elementele redundante si nestiintifice pe care practica psihologica le-a eliminat de mult din sfera sa (astrologia, grafologia, chiromantia, frenologia etc.). De asemenea, am restrâns aria de competenta numai la psihodiagnoza din mediul organizational, neocupându-ne de psihodiagnoza scolara si clinica.

Utilizari ale testelor psihologice în organizatii

Functia de baza a testelor psihologice este sa masoare diferentele dintre indivizi sau între diferite reactii comportamentale ale aceluiasi individ în diferite situatii cu care acesta se confrunta. Citind exemplul de mai jos, ne putem da usor seama cât de importanta este psihodiagnoza pentru evitarea unor incidente sau accidente din mediul organizational.

Exemplu. Un candidat pentru angajare la un combinat chimic, în urma examenului psihologic a primit avizul: “Apt pentru locuri de munca lipsite de risc. Tendinta spre aventurism”. Persoana în cauza a fost totusi angajata fara a se tine seama de decizia psihologului si plasata la un post de munca de mare responsabilitate. Dupa câteva luni, s-a produs un accident colectiv, mai multi operatori chimisti fiind intoxicati prin esaparea unui gaz toxic printr-o vana lasata deschisa. Ancheta efectuata a permis radiografierea accidentului respectiv. Autorul accidentului a fost chiar persoana careia psihologul i-a restrictionat la angajare zona de activitate. Acesta, plasat într-un post important, într-o zi, dorind sa arate cât de “grozav” este, si-a depasit atributiile dând o lectie unor operatori asupra modului în care se deschide si se închide o vana (robinet) de la o conducta pe care se scurgea un gaz toxic. În momentul în care a auzit suieratul gazului care iesea prin orificiul deschis, reactia sa a fost nu aceea de a închide vana, ci, pur si simplu a luat-o la fuga peste câmp. Operatorii, neîntelegând situatia, au ramas pe loc si s-au intoxicat cu gazul respectiv, unii intrând în coma pe o perioada mai lunga sau mai scurta de timp. Exemplul este edificator cu privire la importanta pe care o are respectarea deciziei psihologice în angajarea de personal. Cine sunt vinovatii: directorul general care dispunea angajarea persoanelor cu functii manageriale si directorul departamentului de resurse umane care nu a tinut seama de recomandarea psihologului.

Indiferent însa de cine sunt sau nu vinovati de acest accident, oricine poate sa-si dea seama si de implicatiile etice pe care acesta le are prin nerespectarea unei decizii de factura psihologica. În acelasi timp, putem realiza si responsabilitatea de ordin stiintific pe care un examen psihologic, implicit utilizarea testelor psihologice, îl impune.

Abuzul de testare psihologica este un fenomen extrem de daunator si care se manifesta adesea la nivel de organizatii. Testul psihologic nu poate fi utilizat oricând si oricum. Sunt locuri de munca unde examenul psihologic ar avea un caracter desuet. Nu are nici un sens sa selectionam cu teste psihologice un om de serviciu, lustragiu sau vânzator de bilete de loterie. Este însa foarte important sa examinam psihologic un manager, personalul bancar, un conducator auto, un electrician, un operator chimist etc. În selectia profesionala, testele psihologice sunt utilizate ca un complement al interviului de selectie. Interpretarea performantelor la teste se face în functie de o serie de date demografice ale subiectului testat. Indiferent ca este vorba de mediul organizational industrial sau militar, testele psihologice constituie o parte importanta a programului general de personal al unei organizatii.

Observații:

UNIVERSITATEA “BABES-BOLYAI” CLUJ-NAPOCA

FACULTATEA DE PSIHOLOGIE SI STIINTELE EDUCATIEI

SECTIA PSIHOLOGIE

ÎNVATAMÂNT LA DISTANTA

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Evaluarea Resurselor Umane.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Nota:
6.5/10 (6 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
116 pagini
Imagini extrase:
121 imagini
Nr cuvinte:
46 916 cuvinte
Nr caractere:
259 599 caractere
Marime:
293.04KB (arhivat)
Publicat de:
NNT 1 P.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Psihologie
Predat:
la facultate
Materie:
Psihologie
Profesorului:
Horia Pitariu
Sus!