1. LOCUL SI ROLUL PSIHODIAGNOZEI ÎN CADRUL
STIINŢEI SI PRACTICII PSIHOLOGICE;
FUNCŢIILE PSIHODIAGNOZEI
1.5. Delimitări conceptuale
1.5.1. Psihodiagnoza si evaluare psihologică
1.5.2. Concepte cheie: examen psihologic, instrument psihologic, observaţia în examenul
psihologic, conduita examinatorului
1.5.3. Procesul decizional în evaluarea psihologică
1.5.4. Psihodiagnoza formativă- tendinţa contemporană
1.6. Funcţiile psihodiagnozei
1.7. Prudenţa si abuzul în utilizarea testării psihologice
1.7.1. Consecinţe negative ale testării psihologice
1.7.2. Nevoia de psihodiagnoză
1.8. Conceptul de normalitate psihică
1.1. DELIMITĂRI CONCEPTUALE
1.1.1. PSIHODIAGNOZĂ SI EVALUARE PSIHOLOGICĂ
Evaluarea psihologică este un set de proceduri utilizate de psiholog cu scopuri care includ, în
general:
1. Producerea de imagini (evaluarea ca suport pentru a dezvolta descrieri si imagini despre o
anumită persoană, privind funcţiunile intelectuale, trăsăturile de personalitate, aptitudinile
speciale, dificultăţile de învăţare, variabile emoţionale si sociale).
2. Producerea de decizii (evaluarea persoanei are ca finalitate producerea de decizii despre relaţia
acelei persoane cu mediul ei actual sau cu mediile posibile: adecvare, normalitate,
functionalitate, disfuncţionalitate);
3. Verificarea de ipoteze, construirea unei teorii (evaluarea ca suport pentru testarea ipotezelor
despre personalitate).
Psihodiagnoza este activitatea specifică ce foloseste diferite tipuri de instrumente pentru a obţine
informaţii despre structura, dinamica psihică si personalitatea unei persoane. Astfel de instrumente
utilizate sunt: testul psihologic; alte metode precum observaţia comportamentului verbal sau nonverbal,
interviul.
După unii autori în ceea ce priveste delimitările între evaluarea psihologică si psihodiagnoză
nu sunt consacrate si clare în literatura de specialitate. Spre exemplu evaluarea psihologică este
considerată a avea mai degrabă o dominată calitativă, în timp ce psihodiagnoza este predominat
cantitativă(Mitrofan, N. 2007).
În ceea ce urmează vom delimita accepţiunea clasică a psihodiagnozei de cea modernă.
Criteriile psihodiagnosticului traditional mai ales sub aspectul psihometriei clasice se referă la:
· natura standardizată a testelor aptitudinale
· intervenţia minimală a examinatorului astfel incat subiectul sa recurga numai la propriile
resurse intelectuale
· sistemul de evaluare se opreste la nivelul comunicarii rezultatelor ca atare, intr+un mod
artificial
· examinarea sub forma unui interviu in care subiectul nu este informat despre pertinenţa
răspunsurilor sale
· eventualele încurajări premise de standardizare au o scăzută autenticitate, pentru că nu implică
valoarea răspunsului ci urmăresc doar obţinerea unei atitudini positive a subiectului faţă de
situaţia de testare
· condiţiile testării sunt identice pentru toţi subiecţii, desi nu toţi sunt pregătiţi pentru a se adapta
la acestea(unii se acomodează mai greu cu interacţiunea limitativă si nu pot profita autentic de
acest tip de relaţie cu psihologul); unii dintre subiecţi au o eficienţă semnificativ crescută dacă
primesc întăriri positive si/sau repetate, în timp ce alţii nu sunt influenţaţi de astfel de conduite
Evoluţii în psihodiagnoza modernă
In anii 60 ai secolului XX a apărut curentul cunoscut sub numele de evaluarea comportamentală,
care încearcă să determine ce anume fac persoanele, unde, cînd si în ce circumstanţe.
În evaluarea si predicţia comportamentului se porneste în primul rînd de la comportamentul motor si
verbal manifest si se renunţă la interpretarea rezultatelor la teste. Evaluarea de tip comportamental se
delimitează de evaluarea psihometrică atît în privinţa scopului cît si în privinţa metodelor si
principiilor implicate(Fernandez- Ballesteros, 1993).
Principiile evaluarii comportamentale sunt:
· Conceperea observării ca metodă principală de măsurare
· Abandonarea chestionarelor de personalitate- acestea fiind considerate incapabile să descrie
probabilitatea răspunsurilor comportamentale sau variabilele care afecteaza aceste raspunsuri
· Renunţarea la testele tradiţionale care evaluează trăsături psihice precum structurile mentale
· Renunţarea la principiile psihometrice ale testelor
Abordări prezente ale evaluării comportamentale subliniază necesitatea de a se lucra si în noul cadru
teoretic cu instrumente corespunzătoare ca fidelitate si validitate, verificate psihometric, desi iniţial
curentul a pornit cu negarea psihometriei si a necesităţilor metrologice serioase. Astfel continuă să fie
aplicate testele psihologice, ca si chestionarele de personalitate, mai ales cele care privesc factorii de
influenţa ai comportamentului ce nu pot fi observaţi direct, precum motivaţia.
· Au fost create metode si instrumente proprii de măsurare:
o Tehnici de observare
o Proceduri fiziologice
o Interviuri structurate
o Tipuri noi de scale de evaluare de către alte persoane
Analizînd modelele utilizate de evaluarea comportamentală, D.J. Cone, în 1986 (Silva, 1993) găseste
doar două mari categorii, care le subsumează pe toate celelalte, si anume abordarea nomotetică a
trăsăturii, si abordarea idiografică a comportamentului.
Abordarea nomotetică a trasăturii- are ca obiect de studiu trăsături sau sindroame(cum ar fi
anxietatea socială, depresia, agorafobia), si dezvoltă instrumente pentru deducerea acestora. În acest
model instrumentul este adecvat dacă scorurile între indivizi variază, adică dacă diferenţiază între
indivizi privind aceeasi trăsătură. Ideea de baza este că orice trăsătură este universal aplicabilă tuturor
persoanelor si în consecinţă se încearcă predicţia comportamentului prin măsurarea trasăturilor.
Capacitatea de predicţie mică a acestor instrumente provine din realitatea că fiecare persoană are
trasături relevante care-i influenţează comportamentul. Dacă trasăturile măsurate de test nu sunt
relevante atunci nu poate fi facută o predicţie bună a comportamentului(Paunonen, Jackson, 1985). În
abordarea nomotetică se caută legile generale sau ecuaţiile care se aplică tuturor persoanelor.
Procedura statistică preferată este analiza de regresie, adică identificarea funcţiei de regresie care leagă
predictorul – trăsătura de personalitate- de criteriu- comportamentul specific. Pentru obţinerea ecuaţiei
de regresie se utilizează date culese pe un esantion, iar ecuaţia serveste la predicţia comportamentului
tuturor indivizilor din populaţia din care a fost selectat esantionul. Abordarea nomotetică a trăsăturii
defineste de fapt concepţia care stă la baza evaluării psihodiagnostice tradiţionale(Silva, 1993).
Abordarea idiografică a comportamentului- studiază un comportament specific si dezvoltă
procedee pentru evaluarea sa inductivă. O procedură este considerată adecvată ţinînd cont de variaţia
scorurilor la acelasi individ. Ideea de bază este că fiecărei persoane îi sunt specifice anumite
determinante ale comportamentului si pe acestea încearcă să le identifice, sub forma ecuaţiilor proprii
fiecărui individ. În acest context teoretic si metodologic se identifică persoanele pentru care este
potrivită o anumită ecuaţie de predicţie a comportamentului pe baza trăsăturii.
Deosebirea principală dintre evaluarea psihometrică si cea comportamentală constă din presupunerea
asupra comportamentului unei persoane.
În teoria psihometrică scorul obţinut la un test este considerat a fi compus dintr-un scor real si o eroare
care provine din măsurare. Scorul real reflectă o entitate internă stabilă, deci nu se schimbă, cel puţin
într-un interval scurt de timp, iar dacă apare o modificare de scor la test aceasta provine din eroarea de
măsurare. Un test este considerat bun dacă scorurile obţinute de o persoană la măsurări succesive nu
diferă prea mult. Această calitate a testului se numeste fidelitate. Comportamentul este considerat a fi
dependent în primul rînd de o entitate internă stabilă- trăsătura.
În concepţia evaluării comportamentale, comportamentul nu este, în mod necesar stabil. Dacă
scorurile unei persoane la acelasi test diferă se consideră că aceasta se poate datora chiar schimbărilor
de comportament, nu neapărat impreciziei instrumentului de măsură. Cînd apelează la teste, evaluarea
comportamentală caută să determine variabilele responsabile si nu face nici o presupunere asupra
erorii de măsurare. Deoarece susţine dependenţa de situaţie a comportamentului evaluarea
comportamentală nu utilizează validarea concurentă ca mijloc de predicţie si nici nu pretinde valori
mari ale coeficientului de fidelitate test-retest.
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.