Activitatea dascalului se inscrie intr-un cadru de referinta, care poate fi supus analizei sub variate criterii: finalitatile proiectate (obiectivele invatarii), continuturile predarii (experientele de invatare propuse elevilor), caracteristicile de varsta si de pregatire ale elevilor etc. Alaturi de acestea, zonele de interes didactic sunt lectia si clasa, laboratorul sau cabinetul de specialitate, toate fiind cuprinse in perimetrul unei unitati scolare. In ansamblul lor, activitatile scolare servesc unor obiective didactice si educationale si sunt definite generic prin variate concepte: proces de invatamant, sistem educational, activitati instructiv-educative etc.
Retinem in continuare sintagma proces de invatamant, care s-a consacrat in cercetarile contemporane de didactica. Descrierea procesului de invatamant comporta in principal doua planuri: abordarea sistemica, mai exact raportarea invatamantului la sistemul sau integrator si analiza componentiala si functionala a invatamantului, care include structura sa interna, componentele procesului de invatamant si, in final, principalele sale demersuri sau activitati: predare - invatare - evaluare.
Privit ca sistem, invatamantul articuleaza trei categorii de variabile reprezentate astfel: un flux de intrare ce include resursele umane, materiale si financiare (spatii scolare, dotari, personal didactic, contingente de elevi, alocari bugetare si resurse extrabugetare etc.); apoi un proces - in speta procesul de invatamant, care angajeaza resursele in vederea atingerii obiectivelor si un flux de iesire, reprezentat de rezultatele sistemului, in cazul nostru de seriile de absolventi, inzestrati cu competente si atitudini prevazute de cererea sociala de educatie. Figura 1 reda schematic aceasta caracterizare:
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.