Teoria Curriculum-ului

Previzualizare curs:

Extras din curs:

1. DELIMITARI CONCEPTUALE

Ratiunile care stau la baza analizei conceptuale a curriculum-ului sunt

urmatoarele:

Este conceptul cheie, in jurul sau organizandu-se cunoasterea, fiind axa retelei

conceptuale a teoriei curriculum-ului. Calitatea aparatului conceptual asigura

statutul si substanta cognitiva a unui domeniu de cercetare.

Este conceptul care faciliteaza alaturi de cele corelate, comunicarea profesionala

in randul cercetatorilor si al practicienilor.

Este conceptul care orienteaza si creeaza campul problematic al cercetarii

curriculare, fiind un reper paradigmatic. Analiza critica, definirea sistematica a

acestui concept delimiteaza teritoriul de cercetare, generand directii de interventie

practica si noi dezvoltari conceptuale.

Reforma curriculara constituie componenta esentiala a schimbarilor actuale.

Sursele la care ne raportam in acest demers de analiza conceptuala sunt numeroase

si variate, printr-un efort de sinteza putand fi reduse la urmatoarele: etimologia si

lucrarile de referinta ( dictionare, lexicoane, enciclopedii, studii de autor, manuale de

profil etc.)

a) Din punct de vedere etimologic

Termenul curriculum are origine latina (lat. curriculum, curricula, currere) avand

mai multe intelesuri: alergare, parcurgere, drum, traseu, cursa etc. Se face referire la

intrecerile cu care de lupta din vechea Roma, ce presupuneau parcurgerea unor trasee

prestabilite. Semnificatia contemporana, frecvent utilizata este cea de parcurs, drum de

viata sau cariera, marcat de evenimente importante (curriculum vitae). Prin analogie se

poate spune ca termenul de curriculum desemneaza un traseu de invatare bine stabilit.

b) Din punct de vedere al lucrarilor de referinta

Termenul curriculum a aparut pentru prima data in secolul al XVI-lea, fiind

consemnat in documentele universitatilor din Olanda( 1582) si Scotia( 1633).

Pentru a surprinde evolutia conceptiilor asupra curriculum-ului am selectat o serie de

definitii ce ilustreaza polisemantismul acestui concept.

Dictionare generale si de specialitate

Curriculum desemneaza disciplinele care sunt studiate sau prescrise pentru studiu

intr-o scoala; orice program de activitate. ( The Oxford English Reference

Dictionary, 1995)

Cursuri organizate de studiu, intreprinse de un elev, pentru a absolvi un colegiu, o

scoala, o universitate sau alte institutii de invatamant; dezvoltarea curriculum-ului

este utilizata pentru a denota un set de rezultate educationale dorite si de un set

structurat de experiente de invatare orientate spre realizarea obiectivelor

intentionate. (Page & Thomas - eds., International Dictionary of Education,

1987)

Interactiunea planificata a elevilor cu continuturi, resurse si procese educationale,

pentru atingerea obiectivelor educationale. (Glossarz of Educational Technology

Terms, 1987)

Curriculum desemneaza continuturile de predat si timpul care le este consacrat

intr-un ciclu de studii al unei institutii de invatamant (Eudiset - Thesaurus

multilinque pour le traitement de l'information en education, 1973)

Curriculum enunta intentii ale formarii incluzand: a) definirea populatiei tinta,

finalitatile, obiectivele, continuturile, descrierea sistemului de evaluare,

planificarea activitatilor, efectele asteptate privind modificarilor de atitudine si de

comportament ale indivizilor aflati in proces de formare; b) se opune notiunii de

programa - descrierea unei liste de continuturi utilizate, in general, in pedagogia

traditionala .(F. Raynal, A. Rieunier, Pedagogie: Dictionnaire des concepts cles,

1997)

Studii si lucrari pedagogice

Curriculum semnifica intreaga activitate de invatare care este planificata si

indrumata de scoala, indiferent daca se realizeaza in grup sau individual, in

interiorul sau in afara scolii. (Kerr, 1967, p. 13)

In prezent, curriculum este considerat ca ansamblul experientelor de invatare pe

care un elev le are sub auspiciile scolii. (R. Doll, 1988)

Curriculum indica lista de continuturi ale disciplinelor scolare. (Mialaret, 1979)

Curriculum se refera la continutul si la scopul unui program educational,

impreuna cu organizarea lor. (D. Walker, 1990)

Curriculum urmeaza a fi considerat o sfera larga de modele de gandire despre

experienta umana, nu concluzii, ci modele din care aceste concluzii deriva,

precum si contextul in raport cu care aceste concluzii - numite adevaruri - sunt

fundamentate si validate. (M. Belth, 1965)

Curriculum este considerat un proiect care defineste telurile, scopurile si

obiectivele unei actiuni educationale, caile, mijloacele si activitatile folosite

pentru atingerea acestor scopuri, metodele si instrumentele necesare evaluarii

rezultatelor obtinute. (D'Hainaut, 1981)

Curriculum reprezinta planurile elaborate pentru indrumarea invatarii in scoli - de

obicei, materializate in documente de diferite nivele de generalitate - si

implementarea acestor planuri in clasa; experientele elevilor au loc intr-un mediu

de invatare care, de asemenea, influenteaza ceea ce este invatat (Alan Glatthorn,

1987)

Curriculum este un set intercorelat de planuri si experiente pe care un elev le

realizeaza sub indrumarea scolii. (Marsh & Stafford, 1997)

In sens larg, se desemneaza prin curriculum ansamblul proceselor educative si al

experientelor de invatare prin care trece elevul pe durata parcursului sau scolar. In

sens restrans, curriculum-ul cuprinde ansamblul acelor documente scolare de tip

reglator in cadrul carora se consemneaza datele esentiale privind procesele

educative si experientele de invatare pe care scoala le ofera elevului. Acest

ansamblu de documente poarta, de regula, denumirea de curriculum formal sau

oficial. (Crisan et al, 1998)

Conceptul central - curriculum, are o incarcatura de semnificatii ce il plaseaza in

sfera conceptelor polisemantice. Siegel (1974) analizeaza peste 27 de semnificatii ale

curriculumu-ului. Marsh (1997) identifica 44 de abordari specifice, afirmand

urmatoarele: ,,cu privire la domeniul curriculum-ului se poate afirma ca exista un grad

moderat de acord asupra conceptelor cheie."

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Teoria Curriculum-ului
    • bibliografie.pdf
    • cap 1c.pdf
    • cap 2c.pdf
    • cap 3c.pdf
    • cap 4c.pdf
    • cap 5c.pdf
    • cap 6c.pdf
Alte informații:
Tipuri fișiere:
pdf
Diacritice:
Da
Nota:
4/10 (4 voturi)
Nr fișiere:
7 fisiere
Pagini (total):
57 pagini
Imagini extrase:
57 imagini
Nr cuvinte:
16 630 cuvinte
Nr caractere:
105 944 caractere
Marime:
899.92KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Pedagogie
Tag-uri:
cercetare, comunicare, teorie
Predat:
la facultate
Materie:
Pedagogie
Sus!