1. DELIMITARI CONCEPTUALE
Ratiunile care stau la baza analizei conceptuale a curriculum-ului sunt
urmatoarele:
Este conceptul cheie, in jurul sau organizandu-se cunoasterea, fiind axa retelei
conceptuale a teoriei curriculum-ului. Calitatea aparatului conceptual asigura
statutul si substanta cognitiva a unui domeniu de cercetare.
Este conceptul care faciliteaza alaturi de cele corelate, comunicarea profesionala
in randul cercetatorilor si al practicienilor.
Este conceptul care orienteaza si creeaza campul problematic al cercetarii
curriculare, fiind un reper paradigmatic. Analiza critica, definirea sistematica a
acestui concept delimiteaza teritoriul de cercetare, generand directii de interventie
practica si noi dezvoltari conceptuale.
Reforma curriculara constituie componenta esentiala a schimbarilor actuale.
Sursele la care ne raportam in acest demers de analiza conceptuala sunt numeroase
si variate, printr-un efort de sinteza putand fi reduse la urmatoarele: etimologia si
lucrarile de referinta ( dictionare, lexicoane, enciclopedii, studii de autor, manuale de
profil etc.)
a) Din punct de vedere etimologic
Termenul curriculum are origine latina (lat. curriculum, curricula, currere) avand
mai multe intelesuri: alergare, parcurgere, drum, traseu, cursa etc. Se face referire la
intrecerile cu care de lupta din vechea Roma, ce presupuneau parcurgerea unor trasee
prestabilite. Semnificatia contemporana, frecvent utilizata este cea de parcurs, drum de
viata sau cariera, marcat de evenimente importante (curriculum vitae). Prin analogie se
poate spune ca termenul de curriculum desemneaza un traseu de invatare bine stabilit.
b) Din punct de vedere al lucrarilor de referinta
Termenul curriculum a aparut pentru prima data in secolul al XVI-lea, fiind
consemnat in documentele universitatilor din Olanda( 1582) si Scotia( 1633).
Pentru a surprinde evolutia conceptiilor asupra curriculum-ului am selectat o serie de
definitii ce ilustreaza polisemantismul acestui concept.
Dictionare generale si de specialitate
Curriculum desemneaza disciplinele care sunt studiate sau prescrise pentru studiu
intr-o scoala; orice program de activitate. ( The Oxford English Reference
Dictionary, 1995)
Cursuri organizate de studiu, intreprinse de un elev, pentru a absolvi un colegiu, o
scoala, o universitate sau alte institutii de invatamant; dezvoltarea curriculum-ului
este utilizata pentru a denota un set de rezultate educationale dorite si de un set
structurat de experiente de invatare orientate spre realizarea obiectivelor
intentionate. (Page & Thomas - eds., International Dictionary of Education,
1987)
Interactiunea planificata a elevilor cu continuturi, resurse si procese educationale,
pentru atingerea obiectivelor educationale. (Glossarz of Educational Technology
Terms, 1987)
Curriculum desemneaza continuturile de predat si timpul care le este consacrat
intr-un ciclu de studii al unei institutii de invatamant (Eudiset - Thesaurus
multilinque pour le traitement de l'information en education, 1973)
Curriculum enunta intentii ale formarii incluzand: a) definirea populatiei tinta,
finalitatile, obiectivele, continuturile, descrierea sistemului de evaluare,
planificarea activitatilor, efectele asteptate privind modificarilor de atitudine si de
comportament ale indivizilor aflati in proces de formare; b) se opune notiunii de
programa - descrierea unei liste de continuturi utilizate, in general, in pedagogia
traditionala .(F. Raynal, A. Rieunier, Pedagogie: Dictionnaire des concepts cles,
1997)
Studii si lucrari pedagogice
Curriculum semnifica intreaga activitate de invatare care este planificata si
indrumata de scoala, indiferent daca se realizeaza in grup sau individual, in
interiorul sau in afara scolii. (Kerr, 1967, p. 13)
In prezent, curriculum este considerat ca ansamblul experientelor de invatare pe
care un elev le are sub auspiciile scolii. (R. Doll, 1988)
Curriculum indica lista de continuturi ale disciplinelor scolare. (Mialaret, 1979)
Curriculum se refera la continutul si la scopul unui program educational,
impreuna cu organizarea lor. (D. Walker, 1990)
Curriculum urmeaza a fi considerat o sfera larga de modele de gandire despre
experienta umana, nu concluzii, ci modele din care aceste concluzii deriva,
precum si contextul in raport cu care aceste concluzii - numite adevaruri - sunt
fundamentate si validate. (M. Belth, 1965)
Curriculum este considerat un proiect care defineste telurile, scopurile si
obiectivele unei actiuni educationale, caile, mijloacele si activitatile folosite
pentru atingerea acestor scopuri, metodele si instrumentele necesare evaluarii
rezultatelor obtinute. (D'Hainaut, 1981)
Curriculum reprezinta planurile elaborate pentru indrumarea invatarii in scoli - de
obicei, materializate in documente de diferite nivele de generalitate - si
implementarea acestor planuri in clasa; experientele elevilor au loc intr-un mediu
de invatare care, de asemenea, influenteaza ceea ce este invatat (Alan Glatthorn,
1987)
Curriculum este un set intercorelat de planuri si experiente pe care un elev le
realizeaza sub indrumarea scolii. (Marsh & Stafford, 1997)
In sens larg, se desemneaza prin curriculum ansamblul proceselor educative si al
experientelor de invatare prin care trece elevul pe durata parcursului sau scolar. In
sens restrans, curriculum-ul cuprinde ansamblul acelor documente scolare de tip
reglator in cadrul carora se consemneaza datele esentiale privind procesele
educative si experientele de invatare pe care scoala le ofera elevului. Acest
ansamblu de documente poarta, de regula, denumirea de curriculum formal sau
oficial. (Crisan et al, 1998)
Conceptul central - curriculum, are o incarcatura de semnificatii ce il plaseaza in
sfera conceptelor polisemantice. Siegel (1974) analizeaza peste 27 de semnificatii ale
curriculumu-ului. Marsh (1997) identifica 44 de abordari specifice, afirmand
urmatoarele: ,,cu privire la domeniul curriculum-ului se poate afirma ca exista un grad
moderat de acord asupra conceptelor cheie."
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.