Tipuri de relaţii:
- Dependenţă
- Implicare pozitivă
- Disfuncţionalitate
- Funcţionalitate medie
- Furie
- Neimplicare
Wubbels a identificat două dimensiuni definitorii ale interacțiunilor actorilor educaționali:
- Profesor autoritar;
- Elev supus;
Dominanță vs supunere
- Profesor lipsit de autoritate;
- Elev rebel; Cooperare vs opoziție
DOMINANȚA PUTERNICĂ
Presupune stabilirea clară a scopurilor și orientarea riguroasă spre atingerea acestora. Profesorii care manifestă un grad ridicat de dominanță prezintă un grad scăzut de atenție și preocupare față de interesele elevilor/studenților.
SUPUNEREA TOTALĂ
- Elevii care manifestă un grad avansat de supunere se caracterizează prin lipsa clarității și a scopurilor proprii. Aceștia nu au stabilit cu exactitate ceea ce își doresc și în momentul în care profesorul face o afirmație ei sunt mereu de acord.
- Nici una dintre aceste doua situații nu ar creea o relație profesor-elev care să stimuleze invățarea!
- Varianta perfectă care ar conduce la optimizarea interacțiunilor profesor elev presupune realizarea unei combinații între dominanța moderată spre ridicată și cooperarea moderată spre ridicată.
INFLUENȚA TRĂSĂTURILOR DE PERSONALITATE ÎN RELAȚIILE INTERPERSONALE DIN CLASA DE ELEVI
În mod fundamental relațiile interpersonale încorporează trăsături individuale:
- Trăsături de personalitate
- Stima de sine, imaginea de sine
- Realitățile biologice (genul)
- Apartenența etnică și culturală
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.