Desfasurarea activitatii instructiv-educative in cadrul sistemului de
invatamant, al institutiei scolare, ia forma procesului de invatamant. Acesta
reprezinta forma cu cel mai inalt nivel de organizare a activitatii de instruire si
educatie, de modelare a personalitatii umane. Este vorba de un proces progresiv
(planificat, sistematic, metodic si intensiv) de acces la cunoastere si actiune, pus
sub controlul personalului didactic, bazat pe selectionarea si structurarea stricta a
continuturilor reactivate si pe efortul personal al elevului.
Procesul de invatamant reprezinta mijlocul principal prin care societatea
noastra educa si instruieste noile generatii, responsabilitatea organizarii si
conducerii acestui proces revenind scolii.
Procesul de invatamant ne apare, astfel, ca un ansamblu de activitati
organizate si dirijate, care se desfasoara etapizat, in cadrul unor institutii
specializate, sub indrumarea unor persoane pregatite in acest scop, in vederea
indeplinirii anumitor obiective instructiv-educative.
Pedagogie
Explorarea tot mai complexa si mai profunda a procesului de invatamant a
fost realizata prin metoda analizei sistemice, ajungandu-se la descoperirea si
interpretarea unor noi aspecte teoretice, la solutii practice cu eficienta sporita.
Abordarea sistemica a fenomenelor si proceselor din realitatea
inconjuratoare este una dintre metodele moderne de cercetare stiintifica. In
abordarea sistemica, obiectul (fenomenul) analizat este considerat drept sistem
(ansamblu de elemente aflate in interactiune, care formeaza impreuna un tot
unitar), accentul punandu-se pe relatiile de interconditionare care au loc atat in
interiorul obiectului de cercetat, cat si in afara lui.
Orice sistem ia fiinta si actioneaza in vederea realizarii unei functionalitati,
a unui scop; acesta se realizeaza printr-un proces care angreneaza toate
componentele sistemului; sistemele sunt organizate in structuri ierarhice, fiecare
sistem putand fi constituit din subsisteme si la randul lui, incadrat in suprasisteme
de la care primeste comenzi si raporteaza rezultate; fiecare sistem dispune de
proprietatea de reglare si autoreglare (feedback).
In optica analizei sistemice, insusi conceptul de proces de invatamant
dobandeste o definitie mai completa si mai precisa. Astfel, el este considerat ,,ca un
sistem complex si dinamic...un ansamblu actional deliberat, proiectat si structurat
Bunescu, V.
(coordonator)
Pedagogie scolara-didactica generala - manual pentru
clasa a XI-a din licee pedagogice, Bucuresti, Editura
Didactica si Pedagogica, 1982
2 Cerghit, I.,
Vlasceanu, L.
(coordonatori)
Curs de pedagogie, Bucuresti, Editura Universitatii, 1988
3 Cristea, S. Dictionar de termeni pedagogici, Bucuresti, Editura
Didactica si Pedagogica, 1998
Teoria si metodologia instruirii
4 Cristea, S. Pedagogie (2), Bucuresti, Editura Hardiscom, 1997
5 Cucos, C-tin. Pedagogie, Iasi, Editura Polirom, 1996
6 Jinga, I.,
Istrate, E.
Manual de pedagogie, Bucuresti, Editura All, 1998
7 Nicola, I. Pedagogie, Bucuresti, Editura Didactica si Pedagogica,
1994
8 *** Probleme de pedagogie contemporana, Biblioteca
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.