Problematica proiectării curriculare

Previzualizare curs:

Extras din curs:

1. Unitati de continut:

- Proiectarea curriculara:

o Delimitari conceptuale

o Etapele si principiile elaborarii unui curriculum scolar

o Componente ale proiectarii unui curriculum. Controverse in componenta conceptuala: ,,distributia gaussiana a performantelor scolare" versus ,,invatarea deplina"

o Proiectarea standardelor curriculare

- Continuturile curriculare:

o Surse si criterii de selectie a continuturilor

o Transpunerea continuturilor in documentele scolare:

- Planul cadru de invatamant

- Programa scolara

- Orarul scolar

- Materiale curriculare auxiliare

- Manuale scolare

o Modalitati inovatoare de organizare a continuturilor

Argument

Parcurgerea acestui capitol va permite dezvoltarea unor competente de proiectare si implementare a curriculum-ului la diferite nivele strategice. De asemenea va inlesni intelegerea principiilor care stau la baza elaborarii unui proiect curricular, precum si a documentelor in care se concretizeaza acesta. Aprofundarea continuturilor curriculare va permite intelegerea unor probleme de actualitate din invatamantul romanesc .

Obiective

Dupa parcurgerea acestui capitol cursantii vor fi capabili:

- sa defineasca conceptele cheie din problematica proiectarii si continuturilor curriculare

- sa opereze cu principiile si criteriile de elaborare a unui proiect curricular

- sa prezinte sursele si criteriile de selectie a continuturilor curriculare

- sa analizeze documentele curriculare ale actualului sistem de invatamant

- sa realizeze o comparatie intre noile directii de organizare ale continuturilor curriculare prin prisma avantajelor / limitelor acestora

- sa utilizeze limbajul specific proiectarii si continuturilor curriculare

2. Concepte cheie

- Proiectarea curriculara este o activitate de mare complexitate pedagogica si sociala care angajeaza actiunile si ,,operatiunile de definire anticipativa a obiectivelor, continuturilor, strategiilor invatarii, probelor de evaluare si mai ales a relatiilor dintre acestea, in conditiile specifice unui mod de organizare a procesului de invatamant" (Vlasceanu Lazar in ,,Curs de pedagogie", 1998, p. 249) Modelul de proiectare curriculara, dezvoltat la nivelul didacticii postmoderne este centrat asupra obiectivelor activitatii instructiv-educative. Prioritara devine asadar corespondenta pedagogica angajata la nivelul activitatii didactice, conceputa simultan ca activitate de predare - invatare - evaluare.

- Standardele curriculare de performanta sunt standarde nationale si reprezinta un sistem de referinta comun si echivalent; sunt criterii de evaluare a calitatii procesului de invatare; ele reprezinta enunturi sintetice, in masura sa indice gradul in care sunt atinse obiectivele curriculare de catre elevi; in termeni concreti standardele constituie specificari de performanta vizand cunostintele, competentele si comportamentele stabilite prin curriculum. (Curriculum national pentru invatamantul obligatoriu. Cadru de referinta. MEN, Buc. 1998).

- Ciclurile curriculare ale invatamantului reprezinta periodizari ale scolaritatii, grupand mai multi ani de studiu , uneori chiar din cicluri scolare diferite , care au in comun anumite finalitati . Aceste periodizari ale scolaritatii se suprapun peste structura sistemului de invatamant cu scopul de a focaliza obiectivul major al fiecarei etape scolare si de a regla procesul de invatamant.

Varsta 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19

Clasa Grupa

pregatitoare I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII XIII

Ciclul

Curricular Achizitii fundamentale Dezvoltare Observare si

orientare Apro-

fundare Speciali-

zare

- Continutul curricular al invatamantului reprezinta ,,un sistem de valori selectionate din cunoasterea savanta, din practicile sociale si din cultura generala sui generis, acumulate de societate pana la un moment de referinta si care sunt transpuse didactic in termeni de cunostinte, capacitate si atitudini si sunt integrate in sistemul curriculum-ului prescolar / scolar / universitar / postuniversitar" ( Cretu, C., 4, pg. 102).

- Continutul educatiei - are o sfera mult mai larga decat continuturile procesului de invatamant, vizand, in plus, si valorile pe care elevii le asimileaza din intregul lor univers experiential, din afara scolii (educatia nonformala si informala).

- Transpunerea didactica semnifica transformarea cunoasterii stiintifice (savante) in cunostinte, capacitati si atitudini care urmeaza sa fie asimilate, deprinse de elevi in scoala. Cunoasterea este supusa astfel unui proces de selectare, filtrare, reinterpretare si accesibilizare.

V. de Landsheere (dupa A. Barna, 1) precizeaza ca in procesul transpunerii didactice ,,continuturile sunt structurate, simplificate, traduse in forme susceptibile de a stimula interesul si de a facilita intelegerea".

- Documentele curriculare sunt documente scolare de tip reglator (plan cadru de invatamant, programe cadru pe discipline si arii tematice) sau de alta natura (manuale alternative, materiale curriculare auxiliare - indrumare metodice, ghiduri, culegeri, atlase scolare etc.) care au rezultat in urma operatiei de transpunere didactica a continutului curricular.

- Structurile / componentele elaborarii unui curriculum scolar:

- Componenta organizatorica si institutionala

- Componenta conceptuala (teoretica, de reglaj si proiectiva)

- Componenta strategica si tactica

Bibliografie:

1. Barna, A, Antohe, G. Curs de pedagogie. Vol. I-II, Ed. Logos, Galati, 2003.

2. Cretu, C., Continuturile procesului de invatamant, in vol. Psihopedagogie, Ed. Polirom,

Iasi, 1999.

3. Cretu, C., Curriculum diferentiat si personalizat, Ed. Polirom, Iasi, 1998.

4. Cretu, D., Psihopedagogie, Ed. Imago, Sibiu, 1999.

5. Cristea, S, Dictionar de pedagogie, Ed. Litera International, 2000.

6. Cucos, C., (coord.) Psihopedagogie, Ed. Polirom, Iasi, 1998.

7. D'Hainaut, L, Programe de invatamant si educatie permanenta, E.D.P., Bucuresti, 1981.

8. Stanciu, M., Reforma continuturilor invatamantului, Ed. Polirom, 1999.

9. Vaideanu, G., Educatia la frontiera dintre milenii, colectia ,,Idei contemporane", Ed. Politica, Bucuresti, 1988.

10. * * * , Curriculum National. Programe scolare pentru invatamantul preuniversitar, M.E.N., 1998.

11. * * * , Noul Curriculum National, M.E.N., 1998.

12. * * * , Programe scolare pentru cl.I-VIII, M.E.N,1999,vol.1-10.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Problematica proiectarii curriculare.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
15 pagini
Imagini extrase:
15 imagini
Nr cuvinte:
4 210 cuvinte
Nr caractere:
25 379 caractere
Marime:
47.24KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Pedagogie
Tag-uri:
documente, scoala, educatie
Predat:
la facultate
Materie:
Pedagogie
Profesorului:
Alecu Simona
Sus!